Zawieszenie
: Chciałbym napisać, że pozytywnie zaskoczyło mnie wszystko, ale najbardziej chyba zawieszenie, które pozwala na dość dynamiczną jazdę nawet w zakrętach.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
: Uciązliwych brak, więc wpiszę ten nieszczęsny dwumas
Układ elektryczny
: Wiązki kabli w tylnych drzwiach
Inne
: Brak
5,0
Całokształt
Jeżeli ktoś szuka przestronnego, ale w miarę kompaktowego vana, ekonomicznego, bezawaryjnego i dającego frajdę z jazdy, to Zafira drugiej generacji jest dla niego stworzona.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik elastyczny, ekonomiczny, dosyć głośny klekot (mnie nie przeszkadza), po 2 latach użytkowania bez najmniejszej awarii, zadbany zrobi zapewne jeszcze ładnych kilkaset tysięcy kilometrów. Samochód waży 1,6 tony, ale 120KM oraz 300Nm spokojnie wystarcza do sprawnego poruszania się. Silnik ciągnie prawie od samego dołu, więc wyprzedzać można nawet bez redukcji :)
4,0
Skrzynia biegów
Słynna oplowska skrzynia M32 wymaga dbałości (słynny problem z łożyskami 5 i 6 biegu). Jeżeli chodzi o działanie to dosyć krótkie przełożenie 1 biegu, co sprawia, że raczej nie da się ścigać spod świateł, ale za to mamy 6 bieg, który w trasie pozwala zaoszczędzić trochę na paliwie. Ogólnie przełożenia wchodzą z lekkim oporem, ale nie wymagają siłowania się z lewarkiem.
5,0
Układ jezdny
I tu mnie Zośka chyba najbardziej zaskoczyła. Zawieszenie zestrojone jest trochę twardziej niż oczekiwałem. Jak na samochód wyższy o 20cm od mojego poprzedniego (Fiat Brava '96) prowadzi się o niebo lepiej. Jeżeli chodzi o komfort to w miarę daje radę z wybieraniem nierówności, nie pracuje za cicho, ale tragedii nie ma.
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu i na boki - wyśmienita (mam 196cm wzrostu), trochę przeszkadzają przednie słupki, ale nie jest to jakiś wybitny problem. Do tyłu jak to w vanach, widoczność średnia, podjeżdżać do zderzaka trzeba raczej na czuja (nie mam czujników parkowania), ale jak ktoś jest sprytny to za kilkadziesiąt złotych można zamontować sobie czujniki lub kamerkę.
5,0
Ergonomia
Wszystkie przełączniki na swoich miejscach, czytelne, brak problemów z funkcjonalnością. Wystarczająca ilość schowków, uchwyt na napoje pod podłokietnikiem.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jak na tak dużą budę ogrzanie/schłodzenie nie zajmuje wiele czasu (kilka minut). W tej kategorii jedynym mankamentem trawiącym ten model samochodu są parujące szyby. Aby zminimalizować to zjawisko należy zadbać o sprawność klimatyzacji i drożność nawiewów. Dodatkowo pomaga montaż owiewek (można zostawić lekko "uchylone" szyby) czy pochłaniacze wilgoci (polecam zrobić samemu z bawełnianej skarpetki i żwirku dla kota).
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Na wstępie zaznaczę, że mam 196cm wzrostu. Przestrzeń, jak dla mnie wyśmienita zarówno z przodu jak i w drugim rzędzie siedzeń. Jakbym się miał na siłę czegoś uczepić to mogłoby być trochę więcej miejsca na boki, ale osoby mniejszej postury nie będą miały z tym problemu. Trzeci rząd siedzeń traktuję jako ciekawostkę, użyty był tylko raz i siedziały w nim dwie drobne dziewczyny, z tego co mi wiadomo to nie narzekały na brak przestrzeni :)
4,0
Wyciszenie
Od wysokiego samochodu z dieslem pod maską nie ma co oczekiwać wyciszenia na poziome rolls royce'a. Jednak jak na dużą budę jest dobrze. Szum powietrza jest słyszalny dopiero przy wyższych prędkościach, a w trakcie rozmowy nie trzeba się wydzierać czy ustawiać radia na maxa, żeby zagłuszyć klekot silnika.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Samochód kupiłem z dość niepewnego źródła. W 1 rok i 7 miesięcy zrobione prawie 30 tysięcy kilometrów. Zakupiłem z wiedzą, że do wymiany jest dwumas (3000zł z robocizną), więc zbiłem z ceny, a przynajmniej mam teraz pewność, że dwumas jest nowy. Od czasu zakupu jedyne wydatki to nowy akumulator, płyny, filtry i paliwo :)
5,0
Stosunek jakość/cena
Jeżeli ktoś znajdzie zadbany egzemplarz z udokumentowaną historią, to jest wart każdej ceny. Na bank będzie z niego zadowolony.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Jedyna usterka jaka mi się zdarzyła to przerwana wiązka kabli w lewych tylnych drzwiach. Przecierani się kabli w wiązkach do tylnych drzwi jest powszechnym problemem, ale bez problemu można sobie poradzić samemu z naprawą. Poza tym brak jakichkolwiek, nawet najmniejszych usterek.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Mógłbym tutaj wpisać wspomniane wyżej koło dwumasowe, ale szybka awaria dwumasu jest raczej spowodowana niewłaściwym obchodzeniem się ze sprzęgłem i zmianą biegów. Normalnie jest to element podlegający zużyciu, więc prędzej czy później należy się liczyć z jego wymianą. W związku z tym wpisuję tutaj, że POWAŻNYCH USTEREK BRAK.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 CDTI ECOTEC 120KM 88kW
[l/100km]