Inne
: Możliwości transportowe, kultura pracy silnika, niskie spalanie, atrakcyjna stylistyka
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Delikatne chłodnice wody!
Silnik
: Zawór SVC
Karoseria
: Korozja klapy!
4,0
Całokształt
Auto posiadam dopiero od 4 miesięcy. Pokonałem w tym czasie ok. 10 000 km zarówno po mieście jak i w dalekiej trasie. W tym czasie jestem w stanie obiektywnie wypowiedzieć się na temat zafiry B. Mam nadzieję, że moja opinia będzie pomocna przyszłym potencjalnym posiadaczom i użytkownikom. Samochód kupiłem z drugich rąk z udokumentowanym przebiegiem 170 000. Przed zakupem auto zostało dosyć szczegółowo sprawdzone pod względem mechanicznym i blacharskim w ASO w Stalowej Woli (polecam!). Kwota kompleksowego badania: 200 zł. Po trwającej ponad godzinie inspekcji w skład której wchodzi podpięcie pod serwisowego techa, badanie miernikiem grubości lakieru, ścieżka diagnostyczna i bardzo szczegółowe oględziny wzrokowe pedantycznego (nad wyraz) diagnosty. Jednym słowem: wiedziałem co kupuję...Turbo mokre, intercooler mokry - standard przy takim przebiegu. DPF pracuje bez zastrzeżeń - możliwość wycięcia - ok. 1000zł.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik 1,7 CDTI konstrukcji ISUZU to (zdaniem wielu) trwała i udana jednostka. Zauważyłem, że pracuje bardzo poprawnie, zdecydowanie ciszej od motorów włoskiej konstrukcji (1,9) spalając przy tym średnio 1-1,5 litra paliwa mniej niż wspomniane silniki o większej pojemności. Zasadniczo bliżej mu kulturą pracy do benzyniaka (!) niż do diesla. Moc 110 koni to jednak chyba trochę mało jak na tak ciężki samochód. Może gdyby nie turbo dziura było by lepiej, jednak do spokojnej jazdy w zupełności wystarcza. Spragnionym wideorejestratorów polecam wersję 1,9 150 KM (uwaga na wadliwe klapy w kolektorze) lub ponad 200-konną wersję OPC, która może zadziwić niejednego kierowcę sportowego samochodu...Ja posiadam wersję DTJ, która to jest niczym innym jak przykręconą wersją DTR (125KM). Silnik ten podatny jest na modyfikacje podnoszące moc. Ogólnie nie jest to jednak polecane ze względu na delikatną skrzynię biegów, która szybko może odmówić współpracy z podniesionym momentem obrotowym. Silnik posiada układ wtryskowy firmy DENSO, z droższymi w regeneracji wtryskiwaczami. Wadą tego silnika jest też usterkowy zawór pompy paliwa. Jego usterka objawia się falowaniem wolnych obrotów i skokami chwilowego spalania na postoju. Oryginał w ASO: 800zł. Zamiennik DENSO w internecie - połowę tej kwoty (trzeba sprawdzić numer pompy!)
4,0
Skrzynia biegów
Jeżeli M32 - problematyczna, delikatna i usterkowa. Trzeba uważać! Nie znosi chiptuningu. U mnie odpukać na razie bez niespodzianek
5,0
Układ jezdny
Świetny kompromis pomiędzy komfortem i właściwościami jezdnymi. Prowadzi się pewnie, także dzięki standardowym oponom o rozmiarze 205/55 R16.
Komfort
4,0
Widoczność
Gdyby nie przednie słupki, byłoby doskonale...Duża powierzchnia szklana, duże lusterka boczne, wysoka pozycja kierowcy, ogólnie dobrze.
3,0
Ergonomia
Dotykowy przełącznik zespolony wymaga przyzwyczajenia - radzę sprawdzić jego działanie przed zakupem - droga wymiana plus konieczna adaptacja...Nieporozumieniem jest dla mnie brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej na tablicy rozdzielczej! Nieuważna eksploatacja może doprowadzić do poważnej awarii! Podobnie brak ISOFIX'a w 6 letnim aucie...pomyłka! Przydała by się również możliwość bieżącego podglądu stanu nasycenia DPF...ale od czego są domowe interfejsy diagnostyczne? :-)
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klima chłodzi, ogrzewanie daje radę
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mistrzostwo świata! Doskonała pozycja za kierownicą, duuużo miejsca w drugim rzędzie, przesuwana kanapa. Tylne siedzenia to fajnie rozwiązane, w zasadzie tylko dla dzieci...Pokaźny bagażnik w 5 osobowej konfiguracji. Jeżeli miałbym się przyczepić - brakuje osobnych foteli dla każdego pasażera w 2 rzędzie.. (np jak w Peugeocie 307 SW)
5,0
Wyciszenie
Naprawdę nie słychać, że to diesel. Po liftingu 2008 poprawiono jakość i spasowanie materiałów we wnętrzu. Nic nie piszczy i nie skrzypi przy przebiegu ok. 200 000.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Najtańszy w utrzymaniu minivan bazujący na sprawdzonej technice astry 3. Części naprawdę tanie (poza wyjątkami). Spalanie podnosi wypalanie DPF - konieczność prześcigania auta raz w tygodniu na trasie - problemów brak. Uwaga - wersja 1,7 ma mniejszy zbiornik paliwa niż 1,9!
5,0
Stosunek jakość/cena
Nic lepszego za tą cenę w tej klasie!
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Od zakupu poza normalną eksploatacją:
- czyszczenie EGR
- wymiana chłodnicy wody
- zawór SVC - standard w tym silniku
- korozja klapy bagażnika!
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
puściła chłodnica wody, zapchany EGR
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.7 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW
[l/100km]