Opisywany samochód to jedno z nielicznych trzydrzwiowych kombi dostępnych na rynku, popularniejsza jest wersja pięciodrzwiowa. Kombi trzydrzwiowe ma wady i zalety - utrudnione wsiadanie pasażerów z tyłu, ale kierowca ma wygodne, duże drzwi jak w limuzynie wyższej klasy. Kawał dobrego samochodu na długie lata. Uzyteczny także jako minivan - bagażnik największy w swojej klasie - pionowa tylna ściana i konstrukcja tylnego zawieszenia przemyślana tak, że żadne jego częsci nie zakłócają płaskiej, szerokiej powierzchni ładunkowej. Po złożeniu tylnej kanapy ma ona prawie 2 metry długości i 110 cm szerokości w najwęższym miejscu. Otwór bagażnika sięga podłogi, klapa podnosi się na 2 metry od ziemi.
Wrażenia
4,0
Silnik
Przy umiarkowanym obciążeniu auta najsłabszy diesel z palety silników Kadetta ma dostateczną moc (40kW/55KM) i nienajgorsze przyspieszenie, jest też bardzo oszczędny. Przy pełnym obciążeniu jazda wymaga częstej zmiany biegów, dynamika bardzo słabnie. Mimo ogromnego przebiegu właściwie obsługiwany silnik zachował fabryczną moc, a spaliny spełniają normy czystości ze sporym zapasem! Plus za ogromną rezerwę termiczną - silnik wyposażono w wielką chłodnicę, która tylko w największy upał w korku może posłuchać swego wentylatora. To auto przejedzie Saharę.
4,0
Skrzynia biegów
Pięciobiegowa skrzynia dobrze dobrana do niezbyt mocnego silnika wysokoprężnego. Na pierwszym biegu przełożenie bardzo krótkie daje dużą siłę uciągu, pozwalając na pokonanie ekstremalnych wzniesień w terenie czy ruszenie z dużym obciążeniem na haku bez "palenia" sprzęgła, do 35km/h. Drugi bieg dwukrotnie "dłuższy", trzeci do 110km/h - daje szansę na wyprzedzanie z wykorzystaniem pełnej mocy silnika, czwarty i piąty to nadbiegi, na obydwu osiąga się na prostej drodze maksymalną prędkość 150-160km/h. Piąty bieg bardzo długi, gdyby rozkręcić na nim silnik do dopuszczalnych obnrotów auto jechałoby ponad 200km/h na co potrzebaby 100% więcej mocy. Jadąc dość długo na łagodnym spadku czy przy sprzyjającym wietrze można łatwo zbliżyć się do tej niebotycznej bariery i wywołać zdziwienie na twarzach kierowców szybkich wozów. Elastyczność silnika pozwala też na rekreacyjną jazdę z prędkością 50-60km/h na 5 biegu.
4,0
Układ jezdny
Hamulce niemal doskonałe przy umiarkowanym obciążeniu stają się słabe przy załadowanym aucie - tarcze nie są wentylowane i jeżdżąc ostro można je uszkodzić. Zawieszenie to udany kompromis komfortu i bezpieczeństwa, stabilizator z przodu i belka skrętna z tyłu. Potężne sprężyny i krótkie amortyzatory wersji kombi zachowują poziomą sylwetkę wozu nawet przy maksymalnie załadowanym bagażniku. Praca układu kierowniczego jak w innych Oplach wymaga wyczucia, samochód reaguje na ruch kierownicy z niewielkim opóźnieniem mimo braku luzu.
Komfort
5,0
Widoczność
Nic dodać, nic ująć - prawie jak w akwarium. Ogromne lusterka nie wpadają w drgania przy szybkiej jeździe, lusterko wewnętrzne obejmuje całą powierzchnię tylnej szyby. Mały minus za niskich kierowców - nie widzą długiej, obłej maski z objęć głębokiego fotela i mogą mieć kłopot z wyczuciem przodu auta przy parkowaniu.
4,0
Ergonomia
Wszystko na swoim miejscu, jak zwykle u Opla. Wzorowa obsługa dźwigni, klamek itp. - po 15 latach działają lepiej niż w wielu fabrycznie nowych autach. Przydałby się czasowy wyłącznik tylnej wycieraczki, ale w tej klasie aut to rzadkość. Brak kieszeni na prawych drzwiach, mało wygodna zamykana półeczka. Auto bardzo zgrabne jak na swoje wymiary, promień skrętu o wiele mniejszy niż w niejednym aucie segmentu B, a kierownica bez wspomagania chodzi leciutko. Duże przełożenie - aż 4.5 obrotów koła kierownicy wymaga przyzwyczajenia dla kierowców nie znających tego auta. Fotele z przodu twarde, z dobrym podparciem pleców i ud, trzymanie boczne niczym w sportowym kubełku - plecy nie czują zmęczenia nawet po wielu godzinach jazdy.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo silna i wydajna dmuchawa, słabo nagrzewające się wnętrze w lecie i pewne ogrzewanie w zimie. Byłaby piątka, jakby z tyłu dało się uchylić szyby, chociaż nawiewy z przodu dzięki ogromnej mocy zapewniają komfort pasażerom w tyle. Środkowy nawiew daje zawsze chłodne powietrze (także przy włączonym ogrzewaniu) - można go skierować na twarz co działa trzeźwiąco w zimie, ale niedogrzana pozostaje prawa ręka... chyba ze poratujemy się nawiewem pasażera.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dobry, nawet bardzo dobry komfort jazdy z przodu dla średniego wzrostu i wysokich osób (160-200cm wzrostu). Niższy kierowca siedząc nieomal na kierownicy z trudem sięgnie nogą pedałów. Mało miejsca na nogi z tyłu przy odsuniętych fotelach przednich, tylna kanapa i oparcie niewyprofilowane, ale dzieki dużym rozmiarom dostatecznie wygodne. Ogromny bagaznik można było nieco skrócić dając więcej miejsca na nogi pasażerom z tyłu. Duża przestrzeń nad głową na wszystkich miejscach. Trzydrzwiowe nadwozie wymaga nieco wysiłku przy wsiadaniu na tylne miejsca, ale drzwi są szerokie i szeroko się otwerają.
3,0
Wyciszenie
Diesel wyraźnie słyszalny na postoju i przy wysokich obrotach. Przy spokojnej jeździe z prędkościami do 120km/h silnik brzmi przyjemnie i cicho, rozmowa w środku nie wymaga podnoszenia głosu. Tapicerka pokrywa wszystkie blachy, ale jest miernej jakości i lubi zatrzeszczeć na nierównej drodze.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Nawet dynamiczna jazda w mieście nie boli kieszeni - trudno przekroczyć 6l/100km. W trasie zużycie paliwa oscyluje wokół 5l/100km, nawet przy prędkości podróżnej rzędu 120-130km/h. Forsowna jazda na granicy możliwości auta to 5,5 l/100km/h i zwiększone zużycie oleju. Ceny części zamiennych niskie, sporo dobrej jakości zamienników, naprawy nieskomplikowane i rzadkie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Nie żałuję ani jednej złotówki wydanej na zakup i utrzymanie tego auta - zarabia na swoją eksploatację i remonty, nawet przy dużym przebiegu może być utrzymane w dobrej, niemal fabrycznej formie.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Samochód bardzo niezawodny, aczkolwiek zdarzają się drobne usterki. Najbardziej uciążliwe bywały klopoty z uruchomieniem zimnego silnika po mroźnej nocy, przyczyny były jednak niegroźne - słaby akumulator, marne paliwo lub przepalone świece żarowe. Warto sprawdzać stan przewodów gumowych i elektrycznych w komorze silnika, bowiem są podatne na uszkodzenia ze względu na drgania silnika i duże ciepło pod izolowaną pokrywą. Niedopracowane połączenie - pierścień grafitowy - w układzie wydechowym bywa przyczyną dziwnych hałasów i wibracji, a usunąć ten drobny problem potrafią tylko nieliczne warsztaty. Uwaga na gumowe korki technologiczne w podłodze! Jeśli zaczną przeciekać, po sezonie - dwóch podłoga skoroduje.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Samochód jest prosty w konstrukcji i niezawodny. Niespodziewany postój oznacza więc z zasady brak paliwa. Dość poważny problem stanowi korozja - mój samochód po 12 latach eksploatacji wymagał remontu tylnych błotników, wymiany progów zewnętrznych i drobnych napraw podłogi i nadkoli, aczkolwiek w znacznej części była to wina zaniedbań kierowcy (zaniedbane zużyte gumowe korki) i solonych dróg.