Na astre trafilem w salonie przypadkiem poszukujac taniego hatchbacka segmentu B bo nie sadzilem ze wystarczy mi budżetu na segmen C i to w sedanie. Zaplacilem za Astre 63tys zl z fabryczna instalacja gazowa. Cena bezkonkurencyjna w tej klasie nie bylo zadnej alternatywy ewentualnie renault fluence ale moim zdaniem daleko mu do astry. Dostalem m.in tempomat klime manualna usb radio z bluetooth czujniki cifania multifunkcje kierownice skorzana 4 el szyby itp wiec wszystko co do komfortowej jazdy potrzebne no i fabryczna instalacja lpg to chyba najwiekszy plus. Mam kilka drobnych uwag do auta a poprzeczke samochodom stawiam wysoko bo zawsze jezdzilem coprawda uzywanymi ale jednak autami marek premium ostatnio bmw. O zastrzezeniach nizej.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik produkowany juz jakiś czas wiec mozna bylo sporo wyczytac w internecie. Generalnie nie znalazlem zlych opini. Silnik prosty w konstrukcji nieco archaiczny przy dzisiejszych jednostkach z wtryskiem bezposrednim ale za to kupujemy auto trwale i nadajace sie do LPG. Mam znajomego w serwisie opla ktory rowniez potwierdza trwalosc tego silnika. Zastrzezenia mozna miec do kultury pracy bo chodzi troche jak diesel i jest dosyc glosny w trakcie rozpedzania a o tym nigdzie nie wyczytalem przed zakupem. Na szczescie w trakcie jednostajnej jazdy cichnie i mozna komfortowo podróżować. Dynamika wystarczajaca choc do dynamicznej jazdy troche mu brakuje. Na szczescie to tutbo i mozna wrzucic mu mape na 170km i 275nm jesli komus brakuje za ok 1000-1500zl
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia 6biegowa pracuje bardzo ładnie i ma bardzo dlugie przełożenia. Sporo mozna poczytac o awariach tej skrzyni. Przed 2012r opel stosowal kiepski olej koloru czerwonego co pozniej sie zmienilo i zastapiono go olejem o kolorze zoltym. Nadal jednak pozostal problem zbyt malej ilosci oleju w skrzyni u mnie bylo fabrycznie 1.8L. Od razu zalalem jeszcze lirtr wiecej wedlug zalecen opisanych w internecie. Mam nadzieje ze to pozwoli uniknac usterki skrzyni ktora polegala na szybko zuzywajacych sie łozyskach.
4,0
Układ jezdny
Moze byc na razie zbyt krotko jezdze ale napewno w bmw bylo lepiej. W astrze zawieszenie pracuje glosniej i moim zdaniem jest zbyt duzy przeswit miedzy opona a nadkolem ale to kwestia gustu. Mimo to auto nie jest wysokie i trzeba uwazac przy wjezdzaniu i zjezdzaniu z kraweznikow na przedni zderzak i oslony pod nim.
Komfort
3,0
Widoczność
Widocznosc taka sobie. Do tylu potrzebne czujniki parkowania. Przod mocno ograniczaja grube podwojne slupki z malymi okienkami. Dodatkowo nawiew na boczna szybe na slupku pozwala odparowac obszar szyby przez ktora obserwujemy lusterka ale pogrubia slupek i ogranicza widocznosc w malych trojkatnych okienkach.
4,0
Ergonomia
Bylo by doskonale gdyby nie kilka niedogodnosci. Po pierwsze kierownica multifunkcyjna zaprojektowana odwrotnie niz bym chcial. Tzn przyciski od sterowania radiem sa z prawej strony a ja wiekszosc czasu prawa reke trzymam na lewarku wiec blizej mam do radia jak do kierownicy. Natomiast sterowanie tempomatem umieszczono z lewej strony kierownicy a moglo by byc na odwrot bo z tempomatu korzysta sie znacznie rzadziej a prawa reka jest zawsze na kierownicy. Po drugie sterowanie komputerem poprzrz pierscien na manetce kierunkowzkazow jest niewygodne. Zdecydowanie mozna bylo by umiescic obsluge komputera na kierownicy a tempomat i sterowanie radia zamienic stronami. Poza tym wszystko intuicyjnie i na swoim miejscu. Duza liczba przyciskow na konsoli jest czesto krytykowana ale moze sprawiac trudnosci tylko osobie ktora pierwszy raz wsiadzie do tego auta. Za chwile okazuje sie bardzo praktyczym rozwiazaniem bo najwazniejsze funkcje mamy pod osobnym przyciskiem i nie musimy ich szukac po jakims menu. Uklad przyciskow jest prosty i ligicznie rozmieszczony wiec szybko nauczymy sie gdzie co jest i bedziemy obslugiwac bez zastanowienia. Otwieranie tylnej klapy tylko za pomoca pilota w kluczyku lub przycisku na desce rozdzielczej da sie przezyc ale juz zamykanie klapy to porazka. Albo trzeba zlapac ja za mini spojler i ubrudzic rece lub samochod w zaleznosci co mamy bardziej brudne :-p albo zlapac za wewnetrzna klamke klapy ale wtedy trzeba porzadnie pociagnac i trzasnac klapa zeby przelamac opory sprezyn i silownikow podnoszocych klape. To mnie wkurza najbardziej w tym aucie.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
W moim przypadku jest klima manualna bo zabraklo na climatronic. I tak juz przekroczylem lekko budzet zeby kupic auto o segment wyzej niz planowalem. Zatem z manualem musze nauczyc sie zyc zazwyczaj latem wystarczy wlaczona klima i dmuchawa na 1 biegu lub na drugim przy wielkich upalach zeby utrzymac komfortowa temperature wewnatrz. Silnik bardzo szybko lapie temperature. Przykladem jest blyskawiczne tempo przelaczenia sie na gaz calkiem zimnego auta. Przy temperaturze rano ok +10stopni odpalilem samochod od razu ruszylem i na koncu 200metrowej uliczki osiedlowej auto juz przelaczylo sie na gaz - mistrzostwo
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na ten segment w normie choc octavia oferuje duzo wiecej miejsca z tylu ale nie za te pieniadze. Z przodu super mam 183cm wzrostu i jak ustawie fotel pod siebie jestem w stanie usiasc z tylu z kolanami skierowanymi na wprost nie dotykajac fotela przed sobą. Bagaznik 460l w zupelnosci wystarcza. W wersji z lpg brakuje troche podwojnej podlogi bagaznika na drobiazgi ale tez znalazlo sie troszke miejsca w styropianowych wypelnieniach wokol butli
4,0
Wyciszenie
Tutaj jestem troche zawiedziony bo silnik jest glosny kiedy sie orzyspiesza i ma niska kulture oracy przypominajaca diesla. Coprawda przesiadlem sie z 6cylindrowego bmw ale jednak 17nastoletniego i tam kultura pracy wyciszdnie i moment obrotowy byly znacznie na wyzszym poziomie.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Fabryczna instalacja lpg sprawila ze nawet chwili nie zastanawialem sie nad zakupem. Wskaznik paliwa po przelaczeniu sie na gaz wskazuje poziom gazu i to prezyzyjnie. Rowniez komputer wskazuje zasieg na benzynie i na gazie. Poki co po miescie zuzycue odcyluje w okolicach 10-11 litrow gazu a na trasie ok 7-8 litrow ale silnik jeszcze sie dociera a ja ucze sie nim jezdzic. Mysle ze jak przyzwyczaje sie do przelozen skrzyni i silnik sie ulozy zuzycie paliwa bedzie nieco nizsze aczkolwiek i tak juz jest dobrze.
5,0
Stosunek jakość/cena
Tutaj bezkonkurencyjnie. Auto fajnie wyposazone duze i niemieckie na dodatek bezawaryjne i piekne z instalacja lpg za 63tys zl. Jestem bardzo zadowolony z tego co otrzymalem za ta kwotę patrzac na propozycje konkurencji.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Narazie za wszesnie na usterki aczkolwiek z powszechnych opini wynika ze nie ma sie o co martwic.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Tutaj jak wyzej. Pod znakiem zapytania pozostaje skrzynia biegow ale mysle ze po 2012r opel zmieniajac olej znacznie poprawiel jej zywotnosc a ja zwiekszajac ilosc oleju w skrzyni rowniez zapewnilem jej bardziej komfortowe warunki pracy.
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 Turbo LPGTEC 140KM 103kW
[l/100km]