Układ elektryczny
: Mimo braku wyposażenia elektrycznego, sporu problemów z elektryką.
3,0
Całokształt
Auto użytkowałem 2 lata. Była to wersja Enjoy, po liftingu, kupiona w salonie na firmę, ja byłem drugim właścicielem i przejechałem autem 20 tys km. Generalnie auto dość proste konstrukcyjnie, dużo miejsca w środku (jak na gabaryty zewnętrzne). bardzo dobre prowadzenie, wystarczające osiągi i dość niskie koszta eksploatacji.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik dość dynamiczny, dobrze się sprawdza do napędu tego auta. Oferuje moc 115 KM przy masie auta niecałych 1200 kg - to wystarczające parametry, aby bezpiecznie poruszać się autem po mieście jaki na trasie. Silnik posiada rozrząd napędzany paskiem zębatym (wymiana około 400 zł części 300 zł robocizna) oraz koła zmiennych faz rozrządu. Ja nie miałem z nimi problemu, ale w sieci są informacje, że bywają z nimi problemy. Silnik NIE MA hydrualicznej regulacji zaworów (przy eksploatacji na LPG trzeba częściej kontrolować zawory).
2,0
Skrzynia biegów
Tutaj już tak dobrze nie jest. Po zakupie auta skrzynia biegów pracowała bardzo ciężko, a próba wrzucenia wstecznego biegu kończyła się zgrzytnięciem. Dodatkowo był wyciek spod uszczelki miski olejowej. Spuściłem stary olej (było go za mało), wymieniłem uszczelkę wlałem nowy olej (około 1,5l oryginalnego oleju GM) oraz przesmarowałem mechanizmy wybieraka skrzyni biegów. Po tej naprawie wyciek został zlikwidowany. Skrzynia biegów rzadziej zgrzytała (tylko przy wysokiej temperaturze po bardzo długiej jeździe). Do końca eksploatacji był problem z ruszaniem - aby auto nie szarpało trzeba było używać sporo gazu - ponad 2 tys obr/min. Jeżeli chodzi o zestopniowanie - poprawnie, ale brakowało 6-tki - autostrada prędkość 140 km/h to 4 tys obr/min, przy 170 ponad 5 tys obr/min (szybciej nie jechałem, hałas był już nie do zniesienia).
3,0
Układ jezdny
Układ jezdny jest sprężysty, auto bardzo dobrze się prowadzi. Problemem jest trwałość. Auto zakupiłem z pękniętą sprężyną przednią (wymiana kompletu), po roku pękła tylnia (kolejna wymiana). Łączniki stabilizatora są !!!plastikowe!!! ich trwałość jest również słaba (ja wymieniałem je raz). Po 9 latach na przeglądzie diagnosta zakwalifikował wszystkie tuleje metalowo-gumowe do wymiany (ja już tego nie robiłem).
3,0
Karoseria
Auto jest zgrabne, bardzo łatwo je zaparkować i bardzo dobrze sprawdza się w jeździe. Miałem problem z korozją (co podobno w oplach z tych roczników według internetowych poradników nie miało mieć miejsca!). Auto było bezwypadkowe, a mimo to maska korodowała od wewnątrz na zgrzewach blach (sporo rdzy), drobne ogniska pod lewym lusterkiem (zbierała się tam woda, błąd konstrukcyjny), rdza na nadkolach (brak osłon nadkoli z tyłu). Bardzo poważnie korodowały sanki silnika i elementy zawieszenia, za to nie obniżam oceny.
Komfort
4,0
Widoczność
Bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach (może poza lusterkiem wstecznym - wysoka linia bagażnika i zagłówki), łatwe parkowanie nawet bez czujników cofania. Lusterka regulowane elektrycznie, podgrzewane i składanie (jedno lusterko składało się gorzej niż drugie - być może problem z linkami).
3,0
Ergonomia
Wszystko jest pod ręką, łatwa obsługa, ale jest parę wyjątków. Obsługa manetek przy kierownicy to tragedia. Moja żona narzekała na to rozwiązanie i nie mogła się do niego przyzwyczaić. Dodatkowo te manetki przy temperaturach ujemnych miały problemy z działaniem (kierunkowskaz działał po 2-3 próbach uruchomienia). Podobno dużo użytkowników ma z tym problem. Fotele są twarde, ale dość wygodne. W fotelu pasażera był jakiś defekt - na siedzisku wyczuwało się pod spodem coś twardego. Siedzisko tylne nie było składane, a jedynie oparcie przez co nie tworzyło płaskiej podłogi. Schowek jest duży, ale brakuje miejsca na drobiazgi (klucze telefon).
Wymiana żarówek świateł przednich - nikomu nie życzę robić tego w trasie.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Opinia dotyczy wersji z klimatyzacją manualną. Ogrzewanie działa sprawnie, klimatyzacja również. Auto trochę słabnie po uruchomieniu klimatyzacji. Po zakupie musiałem wymienić skraplacz klimatyzacji z uwagi na jego rozległą korozję i rozszczelnienie (około 1/4 powierzchni była pozbawiona tych "listków" zwiększających powierzchnie chłodzenia!!!). Filtr kabinowy jest pod schowkiem, ale umieszczenie wymusza "zagięcie" nowego wkładu.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mam 190 cm wzrostu i rodzinę 2+2. Do auta mieściliśmy się bez problemów. Jedynie na wakacje montowaliśmy na dach BOX dachowy (bagażnik 350 litrów okazywał się zbyt mały).
2,0
Wyciszenie
Auto ma słabe wyciszenie (w deszczu słychać mocno szum opon), skrzynia jest krótka i jedynie 5-biegowa, ja jeździłem tym autem 120-130 km/h max.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Średnie spalanie paliwa to około 8,5 l/100km (długa trasa 7-7.5l, miasto koło 10l/100km). Koszty części chyba jedne z tańszych, ale trzeba ich sporo. Ubezpieczenie - pakiet OC/AC to koszt 1800 zł przy zniżkach 60%.
3,0
Stosunek jakość/cena
To był mój pierwszy OPEL, wcześniej miałem Skodę, Citroena oraz Fiata. Z tych aut Skoda była najtańsza i najmniej się psuła, Citroen psuł się najrzadziej, ale koszt napraw był najwyższy (sama eksploatacja była droga), z Fiatem miałem najwięcej złych wspomnień (kilka razy stanął w trasie itp). Jeżeli ktoś ma smykałkę do mechaniki, auto da się dość tanio eksploatować. Ja większość napraw ogarniałem sam. Co najważniejsze, nigdy się nie zepsuł w trasie.
Niezawodność
2,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
-skraplacz klimatyzacji
-wymiana sprężyn zawieszenia i łączników stabilizatora
-problem z wiązką elektryczną drzwi (znany problem w tym modelu)
-przepalający się łącznik elastyczny wydechu
-nieszczelny korek wlewu paliwa (śmierdziało podczas jazdy paliwem)
-wyciek spod miski olejowej skrzyni biegów
-problem ze światłem wstecznym (raz działa, raz nie)
-zacinające się kierunkowskazy
-ukręcona tulejka od mocowania podstawy akumulatora (tulejka zatopiona w plastiku - chory patent)
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
-korozja
-zgrzytająca skrzynia biegów
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 ECOTEC 115KM 85kW
[l/100km]