Karoseria
: Po słyszanych opiniach o Oplach spodziewałem się ataków rdzy. tymczasem auto jest wolne od tego problemu.
5,0
Całokształt
Jak na auto semgentu C z pierwszej połowy lat 90 trudno oczekiwać więcej. Samochód jest pewny, na gazie ekonomiczny, praktycznie bezawaryjny. Zdecydowanie mogę go polecić jako auto do miasta bądź na okazyjne wypady na wakacje nawet na drugi koniec kraju :)
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik o mocy 100 KM i momencie 135 NM. Niestety wymaga aż 3500 obrotów by osiągnąc ten moment, więc trzeba go często troszkę przeciągnąć by sprawnie się poruszać. Kultura pracy bardzo dobra, mimo upływu lat pracuje cały czas bez zarzutu.
5,0
Skrzynia biegów
Automatyczna 4 biegowa skrzynia biegów sprawuje się znakomicie. Płynnie zmienia biegi, moment zmiany biegów jest tak łagodny, że jedynie po dźwięki silnika (nie mam obrotomierza) można się zorientować że już nastąpiła zmiana biegów. Programy specjalne WINTER i SPORT również działają bez zarzutu. Jedynym mankamentem jest \"program ekologiczny\" - po odpaleniu powoduje on zmianę biegów przy wysokich prędkościach obrotowych by jak najszybciej nagrzać katalizator... Takie przeciągnie biegów na zimnym silniku nie jest dobre, ale niestety lobby pseudoekologiczne zrobiło swoje....
4,0
Układ jezdny
Układ zestrojony miękko przez co jazda po polskich drogach nie naraża człowieka na ciągłe wytrząsanie. Wadą takiego rozwiązania jest lekka utrata stabilności przy większych prędkościach na zakrętach, ale wszystko w granicach tolerancji i spokojnie można sobie poradzić.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność we wszystkie strony bardzo dobra. Duża szyba przednia i duże szyby boczne zapewniają doskonałą widoczność w przeciwieństwie do nowych aut, w których mocno idąca w góre linia boczna powoduje, że tylne boczne okna mają miniaturowe rozmiary. Wąskie słupki A i C nie zasłaniają widoku, dodatkowo widocznośc do tyłu ułatwia trójkątna szyba przed słupkiem C. Tylna szyba również duża i nie pochylona za mocno.
4,0
Ergonomia
Praktycznie wszystkie przełaczniki umieszczone tam, gdzie być powinny. Bardzo wygodne sterowanie wszystkimi wycieraczkami w jednym przełączniku przy kierownicy. W porównaniu do Vectry A pojawiła się wreszcie kontrolka włączonego światła przeciwmgłowego na tablicy wskaźników (sam włącznik zasłania koło kierownicy). Wygodne i przejrzyste sterowanie nawiewem i temperaturą. Jedynym mankamentem jest włącznik ogrzewania tylnej szyby. Umieszcznie go w pokrętle regulatora prędkości dmuchawy to nie był dobry pomysł. Zdarza się, że przy włączaniu dmuchawy pociągnie się lekko pokrętło i już ogrzewanie szyby mamy włączone, a że kontrolka świeci słabo i jest umiejscowiona w samym przełączniku a więc nisko, można nie zauważyć faktu załączenia ogrzewania szyby. Fotele z dużym zakresem regulacji, łatwo ustawić je we właściwej dla siebie pozycji.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wentylacja bardzo dobra, w krótkim czasie można skutecznie przewietrzyć wnętrze. Brakuje 4 biegu dmuchawy, ale ten problem rozwiązano w 1994 roku i od tego czasu wszystkie astry mają już 4 biegi pracy dmuchawy. Kratki posiadają dużą możliwość ustawienia kierunku lotu powietrza. Ciekawostką jest fakt, że na nogi kierowcy są trzy wyloty, a na nogi pasażera już tylko jeden ;). Ogrzewanie bardzo dobre. Auto nagrzewa się bardzo szybko i już po przejechaniu kilometra z nawiewów leci przyjemne ciepło. Jedynym mankamentem jest ciepło lecące z środkowych kratek nawiewu. Jest zdecydowanie chłodniejsze od reszty, więc przy dużych mrozach najlepiej po prostu te kratki zamknąć ;)
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na auto segmentu C jest super. Wnętrze obrzerne i pojemne. Z przodu aż nadto miejsca zarówno na nogi, jak i głowę. Auto jest szerokie więc pasażer nie zaczepia lewą ręką kierowcy. Fotele można mocno wysunąc do tyłu, tak więc nawet najwyżsi kierowcy bez problemu się zmieszczą. Z tyłu również sporo miejsca, problem moga mieć tylko wyskie osoby jeśli jednocześnie z przodu również siedzi ktoś wysoki, ale wtedy problemu nie będzie tylko w limuzynach ;)
4,0
Wyciszenie
Wyciszenie pojazdu jest dobre. Dopóki silnik ma mniej niż 4000 obr nie słychać go znacząco. Szum powietrza zaczyna być słyszalny od 120 km/h. Od 140 jest już na tyle głośny, że trzeba głośniej mówić by pasażer nas usłyszał. Ale do 100 km/h jest bardzo dobrze.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
W mieście w zimę zużycie LPG potrafi sięgnąc 12 l/100 km, latem spada do 10 l/100 km. W trasie spalanie wynosi od 7 do 9 l/100 km. Ceny napraw stosunkowo tanie. Auto jest popularne więc nie ma problemów ze znalezieniem serwisu, duży wybór zamienników części.
4,0
Stosunek jakość/cena
Za te pieniądze to bardzo dobra inwestycja.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Auto praktycznie nie ma usterek. Z drobiazgów moge wymienić to, że wymieniłem już 70% zarówek podświetlających. Tylko podświetlenia zegarów nie trzeba było wymieniać ;)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak poważnych awarii. Nigdy nie było sytuacji w której nie mógłbym kontynować jazdy czy byłoby to niebezpeiczne. Konstrukcja samochodu jest dośc prosta i przez to gwarantująca niezawodność.
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 Si 100KM 74kW
[l/100km]