Inne
: Duży bagażnik i przestrzeń zapewniające komfort podróżowania
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Zawieszenie
: Elementy gumowe, wahacze
Karoseria
: odpryski lakieru pojawiające się znikąd
3,0
Całokształt
Zastanawiałem się między ocenami \"przeciętnie\" a \"źle\" za całokształt. Auto nie jest moje, należy do kobiety w rodzinie, często zdarza się że nim jeżdżę jako kierowca. Jest to jeden z najbardziej sztucznych samochodów jakimi jeździłem, wszystko co się w nim dzieje to nie wynik działania kierowcy, tylko miliona elektronicznych gadżetów, które zabijają całą radość z jazdy. Absolutnie fatalne prowadzenie się, silnik który średnio radzi sobie z masą auta oraz wskakiwanie biegów jak na playstation wbijają gwóźdź do trumny. Auto na dobrą sprawę ma być crossoverem, czyli połączeniem miejskiego kompaktu z samochodem pseudoterenowym. Tymczasem jest to tak naprawdę mały SUV o czym dobitnie świadczą wysokie wyniki w spalaniu wynikające ze sporej masy auta, a właściwości terenowe ma zerowe, głównie ze względu na słabe elementy zawieszenia. Z tego samego powodu odebrałbym mu przydomek \"miastoodporny\". Na plus zaliczam to, że właściwie nie ma konkurencji w klasie jeśli chodzi o miejsce w środku i bagażnik. Także elektroniczny napęd na 4 koła jest całkiem fajny, sprawdza się na asfaltowej drodze w zimie, ciężko się tym autem zakopać. Ja bym się na takie auto nie zdecydował nigdy w życiu, a po tym jak miałem wielokrotnie okazję je testować, mam też ku temu uzasadnione powody, dlatego daję mu duże \"Nie!\" jeśli chodzi o ponowny zakup. Po prostu nie daje żadnej radości z jazdy, nazwałbym go wręcz samochodem użytkowym, do przewożenia ludzkiego mięsa z punktu a do punktu b. Nie ma duszy.
Wrażenia
2,0
Silnik
Jestem w szoku, że w tym aucie montują słabsze silniki od tego. Te 140KM to niezbędne minimum żeby bezpiecznie wyprzedzać na trasie, a dla przyjemnej jazdy stanowczo za mało. Być może diesel jest lepszy, bo to porażka. Na dodatek dzięki sporej pojemności i masie pojazdu pali dużo benzyny.
3,0
Skrzynia biegów
Biegi wchodzą precyzyjnie ale całość pracuje sztucznie, nie czuje się że jest to mechanicznie działająca przekładnia, bardziej jak przerzutki w rowerze, co poważnie wpływa na radość z jazdy. Można powiedzieć że jest raczej nieźle zestopniowana o tyle, że jadąc dosyć szybko (120-140km/h) w trasie na 6 biegu nie słychać wycia silnika
3,0
Układ jezdny
Ciężko mi tutaj wystawić jednoznaczną ocenę. Mi się nie podoba. Elektryczne wspomaganie połączone z wysokim miękkim zawieszeniem całkowicie odbiera czucie asfaltu, auto prowadzi się kiepsko, natomiast jest jak ulał dla kobiety na parkingu, nie trzeba wkładać siły w manewrowanie. Napęd na 4 koła terenowy nie jest ale wielokrotnie przydał się w zimie do wyjeżdżania z zasp, z których niejedno auto by nie wyjechało.
Komfort
4,0
Widoczność
Duże lusterka boczne i przednia szyba w połączeniu z czujnikami parkowania z tyłu są ok. Bez czujników gorzej bo tylna szyba jest mała i zawsze mam jakieś dziwne problemy żeby ustawić sobie lusterko wsteczne tak żeby wszystko przez nią widzieć. Mam wrażenie że jest nachylona pod jakimś nietypowym kątem, tak że idealne zestrojenie tych elementów jest niewykonalne.
4,0
Ergonomia
Tutaj znowu spora rozbieżność działania elementów. Z jednej strony mamy solidne manetki od kierunkowskazów które ładnie chodzą, z drugiej jednak kierunkowskaz musi koniecznie mrugnąć 3 razy jak się go tylko trąci, co często dzieje się przypadkowo i wprowadza innych kierowców w błąd i jest niesamowicie irytujące. Dużo ustawień wycieraczek na plus, ale znowu automatyczne raz działają za szybko raz za wolno a kolejny stopień jest stanowczo za szybki. Sterowanie radiem w kierownicy pomyślane absolutnie do kitu - nie idzie sięgnąć palcem do połowy guzików bez odrywania ręki od kierownicy. Kontrolki od klimatyzacji ok, fajne obszycie foteli, materiały na desce rozdzielczej mocno przeciętne, ale nie złe.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Działa. Auto jest duże i czasami mu trochę trzeba żeby się nagrzało, ale nie robi to większej różnicy.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Zarówno pasażerowie, i kierowca mają dużo przestrzeni dla siebie, a w bagażniku da się zmiescić wszystko co dusza zapragnie.
4,0
Wyciszenie
Jest w porządku ale to raczej zasługa 6 stopniowej skrzyni biegów że auto nie wyje przy dużych prędkościach.
Ekonomiczność
2,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jazda wyłącznie po mieście to jakieś 12 litrów na setkę i nie jest to zakorkowane miasto. Wspominając wycieczki samochodowe po miastach typu Warszawa mogę śmiało przypuszczać, że te wartości mogą wzrosnąć jeszcze o 1-2 litry. Na trasie średnio pali 8-9 litrów. Przy jeździe jak dziadek poniżej 7,5 się raczej nie zejdzie.
4,0
Stosunek jakość/cena
Ceny qashqaia zbliżone są bardziej do tych odpowiadających autom kompaktowym, niż małym SUVom, można więc powiedzieć że dostajemy spore rodzinne auto za przyzwoitą cenę. Do tego można mieć nadzieję, że z japońskim rodowodem silnik wytrzyma bardzo dużo.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Nie znam się na tym za dobrze ale jakieś gumy w zawieszeniu do wymiany, kumplowi w takim samym qashqaiu przy dużo mniejszym przebiegu poszły wahacze z tyłu, ogólnie ma bardzo słabe zawieszenie jak na to, że reklamują go \"miastoodpornym\". Ulice miast Polski nie wyglądają tak jak w Japonii. Poza tym odpryski bezbarwnego lakieru pojawiające się same znikąd zwiastują rychłą korozję.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jak na razie nic się nie dzieje z silnikiem a to bym podciągnął pod poważną usterkę, więc chyba jest nieźle.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 140KM 103kW
[l/100km]