Ogolnie bardzo przyjemny w uzytkowaniu samochod, niezawdodny, poreczny, bezpieczny i w miare (jak na kompakt) funkcjonalny. Na uwage zwraca bogate wyposazenie standartowe; 4x airbag, ABS, klima, elektryka, CD-audio,
Aha - Nissanow Almera jest stosunkowo malo na naszych drogach co powduje brak popytu na czesci zamienne do sprowadzanych uszkodzonych modeli z zagranicy a co za tym idzie male zainteresowanie zlodziei. Podczas 4 letniego uzytkowania nigdy nie mialem zadnego wlamania ani widocznych sladow proby kradziezy. Samochod zostawialem w roznych miejscach i bylem prawie pewny ze bedzie bezpieczny. Bezcenne poczucie spokoju, ktorego nie maja moi znajomi posiadajacy popularne marki niemieckie lub francuskie.
Wrażenia
3,0
Silnik
Wlasnie wczoraj po przejechaniu 130 tys km i 4 latach uzytkowania rozstalem sie z moim Nissanem Almera wiec czuje sie w pelni uprawniony do wydania mojej opinii na temat tego auta. Co do silnika to zamontowany w mojej Almerze silnik 1,5 98 KM - pozwalal na sprawne poruszanie sie po naszych drogach lecz ani kultura pracy ani elastycznoscia specjalnie nie zachwycal. Musze przyzac ze po takiej mocy silnika mozna spodziewac sie wiecej - nie czuc w nim bylo tych niemalze 100 km, przy wyprzedzaniu koniecza byla z reguly redukcja na nizszy bieg, czasami nawet na trojke, samochod wyraznie dostawal mocy na wysokich obrotach. Jednakze ogolnie sprawowal sie niezle i w codziennej eksploatacji nie sprawial klopotow. Na poczatku silnik wydawal mi sie zbyt glosny ale z czasem mialem wrazenie ze jego praca stala sie cichsza (albo sie przyzwyczailem albo cos sie tam dotarlo). Kultura pracy dosc poprawna choc konkurencja oferuje lepiej pracujace silniki. Ogolnie moja Almere zaczalem doceniac z biegiem czasu, na poczatku bylem troche sceptyczny w stosunku do tego auta ale z czasem ujawnil on szereg swoich zalet - jednym slowem samochod, ktory doecenia sie po uplywie pewnego czasu.
3,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegow przecietna, nie sprawiajaca zbyt wielu klopotow ale tez niczym sie nie wyrozniajaca. Dosc czesto pojawial sie problem z wlaczeniem wstecznego, albo wchodzil ze zgrzytem albo trzeba bylo wysprzeglic i wlaczyc go jeszcze raz. Uciazliwy smrod palonego sprzegla podczas ostroznego manewrowania na polsprzegle.
4,0
Układ jezdny
Bardzo dobre trzymanie sie drogi na szybko pokonywanych zakretach, zawieszenie optymalne ani za twarde ani za miekkie, glosna praca zawieszenia przy pokonywaniu dziur i nierownosci )czasami mozna miec wrazenie ze stalo sie cos powaznego. lecz jest to tylko zludzenie akustyczne spowodowane glosnym ). Krytyczna ocena nalezy sie za zachowania przy duzych predkosciach na autostradzie - po przekroczeniu 130 km/h - samochod staje sie mniej stabilny i bardzo wrazliwy na podmuchy wiatru, konieczne jest dosc mocne trzymanie kierownicy i drobne korekty umozliwiajace zachowanie kierunku jazdy. Zjawisko mocno denerwujace zwlaszcza podczas wyprzedzania duzych ciezarowek na autostradach.
Komfort
5,0
Widoczność
Jak dla mnie widocznosc bez zarzutu, uzytkowalem wersje hatchback wiec nie bylo problemow z ocena odleglosci od przeszkod przy parkowaniu tylem. Swietna widocznosc w lusterkach bocznych pozwalajaca na bardzo dobra ocene sytuacji z tylu i boku pojazdu przy zmianie pasa ruchu lub cofaniu.
4,0
Ergonomia
Ergonomia dobra. Sytylistyka deski rozdzielczej odbiega moze od obecnych standartow designu, rowniez materialy uzyte do jej budowy nie sa wybitnej jakosci (twardy plastik) lecz z drugiej strony wszystkie instrumenty pokladowe sa porozmieszczane czytelnie, obsluga intuicyjna nie absorbujaca uwagi i nie odrywajaca uwagi od prowadzenia samochodu, duze czytelne klasyczne zegary, nie meczace podswietlenie wskaznikow w nocy. Bardzo, bardzo wygodne fotele kierowcy i pasazera z regulacja czesci ledzwiowej, nawet po dlugich podrozach nie odczwalem zadnych niedogodnosci. Schowek i podlokietnik miedzy przednimi fotelami w standrcie, dobrze lezaca w dloniach kierownica, latwy w obsludze i dosc dobrze grajacy zestaw audio, ustawny bagaznik - chciaz bagaznik typowy dla klasy kompakt to przy odpowiednim sposobie pakowania wchodzily zarowno bagaze wakacyjne jak i wozek dzieciecy, wystarczajaca ilosc schowkow, dobrze umieszczony uchwyt na napoje, specjalny schowek na telefon komorkowy lub klucze. Minusy: dosc malo miejsca z tyl, ilsoc miejsca z tyl na poziomie aut nizszej klasy jak Polo, Clio, Punto itp., brak podswietlenia nad tylna kanapa,
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Montowana w standarcie manualna klimatyzacja dobrze chlodzi, latwa obsluga panelu wentylacji i ogrzewania, ogrzewanie bez zarzutu, standartowa glosnosc pracy wentylatora nawiewu, tendencja do parowania bocznych szyb podczas deszczu i strumieniu powietrza skierowanym, na przednia szybe. Szybkie odmrazanie tylnej szyby w zimie.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak juz wspomnialem - z przodu wystarczajaca ilosc miejsca z tylu troche ciasno (mala ilosc miejsca na nogi pasazerow)
3,0
Wyciszenie
Wyciszenie poprawne - choc mogloby byc lepiej. Silnik pracuje (jak na Nissana) troche za glosno, wyciszenie kabiny przy normalnych predkosciach ok, powyzej 120-130 km/h zaczyna robic sie glosno, szum toczenia zalezy w duzej mierze od uzywanych opon.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przy moim dosc spokojnym trybie jazdy:
miato - ok 8 l/100 km
poza miastem - ok. 6 l/100 km
autostrada - 6,5 - 7 l/ 100 km
4,0
Stosunek jakość/cena
Biorac pod uwage w miare bogate wyposazenie standartowe, moc silnika i niezawodnosc - jest dobrze.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Do 100.000 km - zadnych usterek. Po przekroczeniu tej granicy zaczely sie pierwsze problemy, glownie drobne usterki, denerwujace ale nie wplywajace na mobilnosc samochodu.
- przepalenie sie przedniego reflektora (wymiana calego lewego reflektora - podobno wada fabryczna)
- zuzycie wspornikow gazowych podtrzymujacych tylna klape bagaznika - wymiana na nowe
- awaria podswietlenia wnetrza samochodu - naprawa
- pekniecie przewodu doprowadzajacego plyn do spryskiwacza tylnej szyby - naprawa
- i na koniec przy 125 tys - obluzowanie sie nitu mocujacego oslone silnika - denerwujacy odglos brzeczenia - przemocowanie nowym nitem
- drobne slady korozji na tylnej klapie bagaznika
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Podczas calej eksploatacji i przejechaniu 130 tys km - samochod nigdy nie odmowil posluszenstwa, zwasze odpalal, nie bylo zadnych problemow z silnikiem, nie pojawily sie zadne usterki wplywajace na mobilnosc lub bezpieczenstwo jazdy.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 16V 98KM 72kW
[l/100km]