Swego czasu byłem strasznie rozczarowany - tandetny, głośny, przechyla się na zakrętach, raczej dużo pali. Po latach musze powiedzieć, że przynajmniej to autko jest wszędzie na 3+ (lub 4-) - nie jest źle ale nie jest też zadowalająco. Generalnie wsiadam - zapalam - jade - więc niby OK, ale jednak czegoś brakuje.
Choć jednak po latach wybrałbym focusa kombi - cena ta sama a lepiej jeździ, mniej pali, większy bagażnik - i mniej traci na wartości.
Wrażenia
4,0
Silnik
Jak na 100 km przyzwoity moment 150 Nm - za słaby jak do stosunkowo ciężkiego auta - ale poza tym raczej ok
3,0
Skrzynia biegów
Sama skrzynia działa ale juz 3 razy (na 5 lat) coś tam naprawiali w mechanizmach przy drążku - niby niedrogo (100PLN) ale jednak denerwuje
3,0
Układ jezdny
Kiepsko - w porównaniu do np. Forda C-Max to dramat - niby strasznie skomplikowane wielodrążkowe zawieszenie (jak w C-Max-ie) a kiwa sie jak balia na wodzie. Nie chce porównywać nawet do Focusa I, Golfa IV czy nawet Astry II czy Octavi I którymi równolegle sporo jeździłem.
Ale za to raczej trwałe. Po 5 latach/94 tkm na polskich drogach - dopiero coś tam zaczyna wychodzić z tyłu - no ale elementy gumowe mają prawo się zestarzeć. Brak zamienników - będzie drogo.
Komfort
4,0
Widoczność
OK - przeszkadza lewy przedni słupek - nic nie widać jak droga skręca w lewo.
4,0
Ergonomia
Za którkie siedziska. Za słabe trzymanie foteli. Brak regulacji podłużnej kierownicy. Fatalna tapicerka - choć trwała.
Pasy bezpieczeństwa z tyłu zawieszone za blisko przodu samochodu przez co mogą być niebezpieczne. Ale poza tym OK.
Jak na małe auto - dzięki pionowym drzwiom bagaznika - da się przewieźć nawet rowery dziecięce - choć bagażnik nie jest wielki (miałem Octavie) i jeszcze nadkola strasznie w nim przeszkadzają.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klima zdecydowanie za słaba.
A szyby zdecydowanie nie są atermiczne.
No i najważniejsze - nawiewy z przodu jak w japonii - skierowane na szybe po prawej stronie - tam gdzie w japonii jest kierowca. Zabawny efekt - żona mnie musi czasem pokierować bo ja mam jeszcze zaparowaną szybę.
Ogrzewanie to samo - zawsze kierowcy jest zimno w nogi.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na tak krótkie auto - bardzo dobrze. Choć oczywiście kosztem miejsca na nogi z przodu - co odczuje wyższy pasażer . Dla rodziny takiej jak moja - 2 + 3 dzieci OK - z tyłu lepiej niż w Octavii, Xarze, porównywalnie z Mondeo - oczywiście jeśli chodzi o wożenie dzieci - jako dorosły wolałbym siedzieć z tyłu w Mondeo lub Omedze :-)
3,0
Wyciszenie
Kiepsko - głośno - auto w zasadzie nie wyciszone - do tego wysokie i raczej pionowa przednia szyba - głośno jedzie, głośny silnik i do tego szum powietrza. Powyżej 120 - 130 nie da się słuchać (kiepskiego) radia
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Silnik jak już pisałem za mały do tego (ciężkiego 1,25 tony) auta - pali troche za dużo - 8,5 w mieście.
Na trasie przy 80 km/h (emerycko) robi 5.5l ale przy 180 km/h - 12l - wysoki samochód - wysokie opory powietrza. Jak widać poniżej - to auto w mieście i poza nim pali tyle samo - 6.5 - 7 - 8.5 - i za miastem spalanie podnosi szybkość powyżej 90 a w mnieście - szybkość poniżej 30 :-) dlatego nie podam zadnych wartosci ponizej - tak jak ja jeżdze to: 7 na trasie w Polsce Kraków - Mazury, 8 na trasie Kraków - Włochy.
8,5 w mieście
Oryginalne części i materiały ekspl. hoRRRendalnie drogie - na szczęście jest troche zmienników.
4,0
Stosunek jakość/cena
Za 55 tyś PLN 5 lat temu było to auto dobrze (choć nie rewelacyjne) wyposażone - (klima, ABS, 2 poduszki.
Stosunkowo drogie w eksploatacji, raczej bezawaryjne, ale nijakie, słabe jakościowo (materiały) i słabe osiągi (silnik, zawieszenie)
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Musze niestety podać, ze dobrze - pomimo różnych rzeczy - generalnie po prostu jeździ i jeździ.
Lista:
- 1 rok: jakieś kielichy amortyzatorów i klocki z tyłu - teraz już wiem, że to od początku zepsuty zacisk z tyłu
- 2 rok: jakaś podkładka w drążku zmiany biegów
- Cały czas coś piszczy, stuka w desce rozdzielczej etc.
4 rok: lampka (check engine) - zaczyna umierać katalizator - ale jeżdze tak do dziś
5 rok: zepsuł się guzik od elektrycznych szyb (używam dalej ale upierdliwe), zapchana przepustnica - przygasa na wolnych obrotach (czyszczenie - 300 PLN w ASO), oberwała się obejma od tłumika - ale to polskie dziury, zaczyna się wyrabiać tylne zawieszenie (drążki reakcyje - guma już sparciała, będą do wymiany: 700 PLN x 2 + 900 PLN x 2), wyświetlacz ciekłokrystaliczny - zaczyna zanikać, wytarły się uchwyty drzwi (ale auto używane codziennie) , koszmarnie skrzypią tylne drzwi (oba) mimo, że uzywane przez dzieci codziennie.
No i klocki hamulcowe co 30 tkm (za małe klocki do tak ciężkiego auta).
Porównująć do Focusa TDDI kolegi (1,4 tony) 160 tyś km - to on nic nie robi przy aucie - choć jemu rdzewieje a mi nie :-) no i jego zdecydowane lepiej jeździ
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Ostatnio - zablokowany zacisk hamulcowy z tyłu (od ręcznego) jeszcze nie do końca naprawiony. Poza tym musze przyznać, ze w zasadzie mam zaufanie - wsiadam i jade gdzie chce - nigdy nie stanął w trasie.
Ze śmiesznych rzeczy - zabiłem 2 akumulatory poprzez włączoną lampkę wew. przez dzieciaki - niestety nie wyłącza się sama - a akumulator po 2 dniach umiera.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 98KM 72kW
[l/100km]