Nie będę popularny i polecę podstawową wersję wyposażenia INVITE, ponieważ moim zdaniem lepiej znosi ona upływ czasu. Tą wersję można rozpoznać po kierownicy bez przycisków, oponach na stalowych felgach, czy siedzeniach materiałowych. Wiedzę moją przekazuję na przykładzie mojego Outlandera oraz innych, które miałem możliwość testować czy oglądać. Na poparcie mojej tezy parę przykładów:
Kierownica – z przyciskami bardzo szybko się zużywa, przyciski się wycierają i nie działają już tak dobrze, kierownica przestaje przede wszystkim estetycznie wyglądać. W Lancerze jest ten sam problem.
Gałka skrzyni biegów – w wyższych wersjach wyposażenia jest wyszywana skórą, w której puszczają szwy i bardziej odpycha niż zachęca do używania. W podstawowej wersji gałka jest zwykła gumowa i po 9 latach używania nie ma śladów użycia – wygląda schludnie i czysto.
Siedzenia – skórzane bądź welurowe wyglądają jakby były używane 20lat, a nie 10lat. Zwykłe materiałowe, łatwiej utrzymać w czystości, są bardziej odporne na zagniecenia i nie ściągają tak kurzu jak welurowe.
Tunel środkowy –W wyższych wersjach często jest on srebrny z połyskiem. Po jakimś czasie ten tunel wygląda tragicznie, zniszczone przez różne przedmioty. W podstawowej wersji jest on czarny matowy, dzięki czemu nie widać tych rys.
Lakier – nie wierzcie sprzedawcą z autokomisów, będą wam wmawiać, że czarny lakier jest najlepszy. Prawda jest taka, że po pastowaniu oczywiście wygląda to okazale. Jednak po paru tygodniach widać już mocno rysy. Bardzo trudno nad tym zapanować, ponieważ lakier w Outlanderze II jest bardzo delikatny. Dlatego znowu sprawdzi się, tu wersja podstawowa, najlepiej w srebrnym lub innym jasnym kolorze. Rysy oczywiście są, ale już nie tak widoczne dla oka.
Wrażenia
4,0
Silnik
O silniku 2.0 DID krążą mity odnośnie jego awaryjności, jest to silnik o kodzie BSY z filtrem typu otwartego – bezobsługowy i bezproblemowy w użytkowaniu. /co ciekawe w Grandis i Lancer już z DPF/ Jest on dopracowaną jednostką na pompowtryskiwaczach Boscha, po modernizacji. Widziałem Outlandery z tym silnikiem z przebiegiem powyżej 300 000 bez awarii. Ważne aby wymieniać olej zgodnie z wytycznymi oraz o odpowiedniej specyfikacji. Jest on dobrze znany i tani w ewentualnej naprawie.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów, działa płynnie i dobrze, 1 i 2 są bardzo krótkie od 3 auto już dynamicznie przyspiesza i na każdym wyższym biegu. Nie haczy i najważniejsze, że jest trwała pomimo upływu lat.
5,0
Układ jezdny
Auto jest nastawione na komfort, miękkie, bardzo dobrze tłumi nierówności, zawieszenie jest trwałe. Wspomaganie mechanicznie, a nie elektryczne. Ma to swoje wady jak i zalety. Na pewno nie jest tak precyzyjne i stabilne jak w elektrycznym. Myślę, że jeżeli chodzi o trwałość to nie ma sobie równych. Po za asfaltem bardzo dobrze sobie radzi. Polecam opony 16 bardzo dobry kompromis miedzy wygodą, a bezpieczeństwem.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność bardzo dobra, nie mam problemów z parkowaniem, pomimo braku czujników. Duża tylna szyba i lusterka. Siedzi się wysoko dzięki czemu widać co się dzieje przed autami osobowymi.
4,0
Ergonomia
Auto w obsłudze jest bardzo proste. Wszystko jest pod ręką, jasne i czytelne. Japończycy nie zmieniają udanych rozwiązań – trzymają się tego co się sprawdza. Fotele miękkie, duże i wygodne, z przodu jak i z tyłu. Problemem są kierunkowskazy ponieważ wydają cichy dźwięk i przy włączonej muzyce słabo je słychać, przez to przy włączaniu krótkim /3-krotne mrugnięcie / nie ma się pewności czy się je na pewno włączyło i trzeba odrywać wzrok i sprawdzać na wyświetlaczu. Burta w tylnym bagażniku jest bardzo przydatna i praktyczna.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja bardzo wydajna, szybko działa. Klimatyzacja manualna ma to do siebie, że trudno jest ustawić optymalną temperaturę ale to nie wina auta, tylko jej specyfiki. W drugim nowszym aucie, które posiadam jest podobnie wiec nie mogę uznać tego jako wadę.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Miejsca i przestrzeni jest bardzo dużo. Wsiada się wygodnie. Miejsca na nogi jest wystarczająco. Z tym, że jest to auto bardziej 4 osobowe, wtedy komfort jest idealny /chyba, że kupi się wersje 7 osobową – którą odradzam ze względów bezpieczeństwa/. Bagażnik bardzo pojemny.
3,0
Wyciszenie
Wyciszenie jest przeciętne, to fakt, przy wyższych prędkościach słychać szum lusterek. Z tym, że te niegodności są bardziej odczuwalne dla kierowcy, a nie pasażerów. Im dalej od silnika tym ciszej.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Bardzo niskie spalanie paliwa jak na te gabaryty auta. Z racji popularnego silnika, koszty eksploatacyjne jak w osobówce. Elektryka samochodu bezawaryjna i trwała, nawet żarówki się nie przepalają.
4,0
Stosunek jakość/cena
Auto nie jest idealne ale stosunek ceny do jakości jest bardzo dobry. Bardzo trwałe i przyjemne w eksploatacji auto. Japończycy skupili się bardziej na praktyczności, trwałości, a nie wrażeniach estetycznych czy wykonaniu. Dlatego jeżeli ktoś akceptuje niedokładne spasowanie plastikowych elementów wewnętrznych, niemal surowe, czy styropian w podłodze na rzecz wygody, bezawaryjności i frajdy z jazdy ten na pewno będzie zadowolony.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Uszkodzenie zamknięcie wlewu paliwa, częsta usterka w tym modelu.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 DID DOHC 140KM 103kW
[l/100km]