Witam. Kiedyś już (Cyklop), opisałem Forda Focusa 1,6 TDCi 2007, teraz przyszła kolej na Mitsubishi. Samochód jest dobry, naprawdę, ale od początku.
Kiedy na samym początku masz z nim kontakt, to po pierwsze oceniasz, że samochód ma zgrabną, kompaktową bryłę - zadziorny, mocno uniesiony i kanciasty przód (aerodynamika pewnie troszkę słaba, hi hi hi), delikatnie schodzącą w dół ku tyłowi linię dachu i tył elegancko zakończony, a nie urwany - generalnie ładny samochód. Po drugie oceniasz, że łatwiej do niego wsiąść niż do standardowej osobówki. Nie jest to może wysokość siedziska na poziomie Mitsubishi Pajero, ale zawsze to wyżej niż poziom asfaltu chociażby z... Hondy Civic 1998 (malutki żart oczywiście, bo akurat Civica z tego rocznika bardzo lubię). Chodzi o to, że nie musisz zginać karku i robić nogami nożyc, żeby dostać się do środka, to mi się zawsze w SUV-ach podobało... Po trzecie jakość materiałów w środku jest naprawdę przyzwoita. Oczywiście są gusta i guściki, ale ostatecznie trzeba przyznać, że plastiki nie skrzypią, tam gdzie mają być miękkie - to są, a kolor nie przytłacza. Jeżdżę kombinowaną wersją Invite, kombinowaną - bo parę rzeczy w promocji było dodane, ale raczej duperele. Jest wszystko to, co cieszy wzrok i co raduje podczas jazdy zarówno mnie, jak i moją rodzinę. Fajny jest kolorowy wyświetlacz pomiędzy zegarami, dobra jest jakość zestawu audio, bardzo, dosłownie bardzo dobry jest zestaw głośnomówiący do telefonu - wiem, bo w pracy korzystam z niego bez przerwy - nie zrywa połączeń Bluetooth\'owych, ma bardzo dobrą jakość dźwięku, chociaż samo sparowanie telefonu i zestawu wymaga po naciśnięciu przycisku SPEECH, wypowiedzenie komendy SETUP > PAIRING OPTIONS > PAIR, a potem podanie kodu cyfrowego...
Mam 179 cm wzrostu - dla mnie ilość miejsca jest OK, trzeba pamiętać że kiedy osoby niższe mocno podwyższą siedzenie, ich prawa noga nie będzie mogła opierać się o konsolę centralną - jest to męczące, ale to tylko dygresja dotycząca osób o wzroście coś koło 165 cm i niżej. Z tyłu, w związku ze stosunkowo wysoko położonym siedziskiem, miejsca jest naprawdę wystarczająco. W porównaniu z Quashqai\'em oparcie jest mniej pionowe, a podłokietnik na właściwej wysokości. W samochodzie nie jest duszno, klimatyzacja elektroniczna daje radę - ona jest elektroniczna, chociaż sterowana pokrętłami z napisanymi wartościami temperatury.
Silnik. Cóż, jeździłem wcześniej służbowo Corollą 1,6 benzyna, Focusem TDCi 90 KM, Octavią 1,6 FSI 2008, potem przez dwa lata Mondeo 1,8 TDCi 125 KM (super wóz), teraz Mitsubishi. Nie liczę aut i motorów (ech), prywatnych (4 + 12) - oddzielnie liczę służbowe, oddzielnie prywatne. Przy służbowych nie oszczędzasz paliwa i kosztów przeglądów, napraw - przy prywatnych odwrotnie. Ten samochód jest OK, trzeba nauczyć się tylko jeździć benzyną o charakterystyce opisaną poniżej...
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik 1,6 o mocy 117 KM przy 6000 obr., 154 Nm przy 4000 obr. - ni to wysoko, ni to wolnoobrotowy. Nie ma sensu kręcić wyżej jak 5000 obr. Generalnie pewnie większości użytkownikom wystarczy, ja wolałbym silnik z tej samej stajni 1,8, albo 2,0...
Trzeba nauczyć się wykorzystywać jego moc przy w miarę niewielkim zużyciu paliwa.
3,0
Skrzynia biegów
Mam skrzynię pięciobiegową, wg mnie przydałoby się jej inne zestopniowanie. Skrzynia sześciobiegowa byłaby OK. Trójka i czwórka za długie.
4,0
Układ jezdny
Auto jest wysokie, trzeba się z tym liczyć. Poza tym to SUV - sprężysty - niektórym będzie za twardo...
Komfort
5,0
Widoczność
Może brakuje ok. 6 cm. do góry, żeby widzieć ponad dachami osobówek, ale i tak jest OK.
5,0
Ergonomia
Auto japońskie, wszystko jest ergonomiczne.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja daje radę, wentylacja jest cicha.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu i z tyłu miejsca zupełnie wystarcza, chociaż kiedy mocno obniżymy sobie wysokość siedzenia, stracimy dla prawej nogi podparcie w postaci konsoli środkowej - jest to w dłuższej trasie męczące - dotyczy bardzo wysokich kierowców i bardzo niskich (<165; >188 - sprawdzone empirycznie).
4,0
Wyciszenie
Z przodu i z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Samochód w trasie pali 7,2 litra, w mieście 8,8 - razem średnio ok. 8,0 litra/100 km, pewnie z większym silnikiem paliłby mniej (niestety tak zazwyczaj jest). ASX ma kiepski współczynnik oporów powietrza (przód auta)...
3,0
Stosunek jakość/cena
Auto drogie w Europie, podejrzewam, że spora część kosztów, to cła - w Japonii nie jest to bardzo drogi samochód.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zupełnie nic się nie dzieje.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Typowy Japończyk - nic.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 MIVEC 117KM 86kW
[l/100km]