Szukaj

Ocena kierowcy - Mercedes Klasa A W169 Limuzyna

ToMiś_po_4_latach, 12 lat temu
Silnik 2.0 200 CDI 140KM 103kW
Rok produkcji 2005
Przebieg: 182 tys. km
Okres użytkowania: 4 lata
Mercedes Klasa A W169 Limuzyna 2.0 200 CDI 140KM 103kW 2004-2012 - Oceń swoje auto
4,15
Podobnie do średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik : Dobra jednostka, gdy się o nią odpowiednio dba.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Silnik : zawór EGR to niestety zmora współczesnych diesli, rozmawiam ze znajomymi (inne marki0 i też to przerabiają :-/
Zawieszenie : głośne, twarde, usportowione = droższe amortyzatory przy wymianie
4,0
Całokształt
Powtórzę to co pisałem 4 lata temu. Auto jak na tą klasę bardzo dobre. Nie opłacalne w zakupie jako nowe. Polecam zadbanego 3-4 latka w przeszło połowie niższej cenie. Silnik diesla tylko i wyłącznie 140KM/300Nm (A 200 CDI), chyba że komuś nie zależy na osiągach i lubi przejażdżki i dreszczyk emocji przy wyprzedzaniu ciężarowego (zdążę czy nie zdążę?). Wersja Elegance lub Avangarde (nieco twardsze zawieszenie). Ogólnie auto godne polecenia do miasta, jak i w trasę, dla niewielkiej rodziny jak moja (2/3 dorosłe osoby + mały psiak). W chwili obecnej kupowałbym w benzynie A 200 lub A 200 Turbo, gdyby nie pojemność silnika powyżej 2,0l (2043ccm) i związana z tym kosmiczna akcyza. Do rozważenia również wersja A 170 lub A 180 po 2009r., 115KM i 155Nm w automacie, bo w manualu skrzynia jedynie 5-biegowa. Podsumowując... Biorąc pod uwagę, że auto ma przejechane 182tys. i 8 lat i nie było przy nim robione nic! oprócz EGR (serwisowane w ASO do 145tys.) i czystej eksploatacji to naprawdę jestem zadowolony. Niemniej ponieważ to CDI trzeba o niego dbać, i pamiętać o bardzo dobrym paliwie, bardzo dobrym oleju i markowych filtrach. Jeżeli ktoś uważa, że go nie stać lub będzie próbował szukać oszczędności to na pewno prędzej niż później zaboli (koszt jednego wtryskiwacza to jakieś 1700zł + wymiana :). Jeżeli ktoś ma tą świadomość i pilnuje inspekcji i przeglądów to wszystko będzie ok.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik nadal spisuje się bdb. Podstawą jak w każdym dieslu jest systematyczna wymiana oleju i filtrów, a te tylko i wyłącznie markowe. Olej ze względu na DPF musi spełniający wymogi 229.51/229.31 (C3), najlepiej 5W30. Jeździłem jakiś czas na 0W30 (taki mi zalali na pierwszym przeglądzie w ASO), ale wróciłem do 5w30 (na takim jeździł w Niemczech), bo silnik o niebo lepiej pracuje. O paliwie nie będę się rozpisywał, bo to oczywista oczywistość; żadnych pseudo_ON tylko sprawdzone stacje, na CDI naprawdę nie opłaca się oszczędzać. Tankuję tylko Vervę i Ultimate. Na V-Power kilka razy się przejechałem. Jeżeli ktoś uważa, że nie będzie go stać na dobre paliwo, to niech poszuka innego auta, albo jakiejś mniej wymagającej benzyny.
4,0
Skrzynia biegów
Ze skrzyni, a w zasadzie z jej osprzętu nadal nie jestem do końca zadowolony. Miewa dziwne kaprysy i czasami wykazuje lekkie, ale dziwne opory przy zmianie biegów. Zawsze ściągam nogę z gazu przy wysprzęglaniu, nie jeżdżę na półsprzęgle, daję skrzyni minimalny czas na wrzucenie biegu, delikatnie operuję lewarkiem, używam jedynie nadgarstka i przedramienia, staram się unikać gwałtownych redukcji, a mimo to mam wrażenie, że czasami coś jest nie tak (z synchronizatorami (?) nie wiem).
4,0
Układ jezdny
Twardo, twardo i jeszcze raz twardo. Albo ktoś to polubi, albo znienawidzi. Kupując kolejną A/B klasę szukałbym chyba jednak wersji Elegance, gdzie zawieszenie nie jest usportowione i bardziej miękkie. Moment 300Nm i napęd na przednią oś przy tych gabarytach auta powoduje, że przy gwałtownym przyspieszaniu auto lubi niestety "myszkować" - trzeba nauczyć się nad nim panować. Utrudnione parkowanie ze względu na niskie zawieszenie, trzeba szukać niskiego krawężnika. Trzeba też uważać na środkową osłonę silnika, jest lekko wybrzuszona i jedną straciłem przez fatalnie zaprojektowany "hop" na wjeździe na parking. Na dobrej, równej drodze, a takich na szczęście coraz więcej w Polsce, auto prowadzi się dobrze, ale nie bardzo dobrze.
Komfort
4,0
Widoczność
Przeszkadzają przednie słupki i lusterko wsteczne. Przyzwyczaiłem się, że przy skręcaniu trzeba dwa razy się upewnić i lekko "wychylić" zza słupka. Taka jest cena bezpieczeństwa. Do tyłu jeżdżę na lusterka, nigdy nie miałem problemów z cofaniem i widocznością. Wysoko usytuowana podłoga i możliwość regulacji siedzenia daje w efekcie dobrą widoczność do przodu.
5,0
Ergonomia
Inni powinni się uczyć od Mercedesa. Perfekcyjne rozmieszczenie wszystkiego, obsługa już po chwili bardzo intuicyjna, niczego nie musiałem się uczyć. Wymiana żarówek naprawdę bardzo sprawna i szybka.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja dwustrefowa Thermotronic z pełną opcją ustawień. Działa doskonale w każdych warunkach pogodowych. Niezbędne coroczne, wiosenne czyszczenie i wymiana filtra kabinowego - zaniedbanie/zapomnienie to spore problemy zdrowotne o czym sam się przekonałem.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Pozostaje mi wkleić to co już napisałem w listopadzie 4 lata temu: "Aż dziw bierze, że auto w tej klasie i tak niepozornie wyglądające z zewnątrz może mieć tak dużo miejsca wewnątrz i w bagażniku! Jednak wystarczy nim zaparkować obok chociażby Corolli Verso, Golfa czy Focus. Jak na te gabaryty auta jest naprawdę doskonale. Problemy mogą mieć na pewno wysokie osoby (190 i więcej cm)." Wysoko usytuowana podłoga to sama przyjemność jeśli chodzi o wsiadanie i wysiadanie, szczególnie przy moich problemach z kręgosłupem. Wsiada i wysiada się jak z roweru :) Z punktu widzenia upływu czasu przydałby się teraz nieco dłuższy bagażnik, dlatego przymierzam się do B klasy :)
3,0
Wyciszenie
Tu moja opinia nieco się zmieniła. Powyżej 120-130 km/h słychać wyraźne gwizdy pędzącego powietrza z okolic środkowych słupków. Szukałem, poprawiałem uszczelki, niestety bez pozytywnych rezultatów. Do tego niestety po przejechaniu 65 tys. w Polsce (drogi poprawiły się dopiero w ciągu ostatniego roku, może dwóch) zawieszenie daje o sobie znać. Jest głośne i czasami nie wiadomo czy coś z nim nie tak czy po prostu ono tak ma...
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie jest bardzo dobre biorąc pod uwagę mój styl jazdy i praktycznie ciągle pracującą klimatyzację. W mieście w bardzo dużych korkach 10-12 l, w normalnych warunkach w mieście 6,5-8 l, w trasie na szóstce 5,0-5,5 l przy pełnym załadowaniu i prędkości 100-110 km/h, na autostradzie 6-7 l przy 140 km/h i 7-8 l przy prędkości 160-170 km/h to moim zdaniem bardzo dobre wyniki. Na przeglądy do ASO, po ich dywagacjach, drapani po głowie, wymyślaniu, czyt. klasycznym naciąganiu, przestałem jeździć. Mam dobrego i sprawdzonego mechanika, który naprawia tylko Mercedesy i w nich się specjalizuje. Ceny części wbrew pozorom naprawdę niskie w porównaniu do innych aut: - tarcze ATE + klocki przód - ok. 400 + 200 zł/kpl. - tarcze ATE + klocki tył - ok. 300 + 150 zł/kpl. - amortyzatory usportowione Bilstein przód - ok. 900-1000zł/kpl. - koło dwumasowe LUK - ok. 2100zł - kompletne sprzęgło z wysprzęglikiem LUK - ok. 1400zł - zawór EGR (recyrkulacji spalin) - ok. 1000zł Niestety wymiana np. sprzęgła i dwumasy to koszt robocizny od 1200zł w górę (wyjęcie całej jednostki napędowej) i tu rzeczywiście specyficzna konstrukcja auta daje o sobie nie najlepiej znać.
4,0
Stosunek jakość/cena
Nieopłacalne w zakupie jako nowe, po prostu zbyt drogie. Używany 3-4 latek to bardzo ciekawe auto, na pewno warte zainteresowania. Jakość materiałów wykończeniowych w porównaniu do podobnej klasy VW, Francuzów, nie mówiąc o Japończykach to po prostu przepaść. Chromowe wykończenia, miękkie plastiki, skóra, aż chce się wsiadać i jechać - przed wyborem porównywałem m.in. jakość zastosowanych materiałów. Byłem w salonach VW, Toyoty i MB. Za to się właśnie płaci.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Po 4 latach użytkowania auta mogę już coś więcej o nim napisać. Cykliczne problemy z automatycznymi zamkami drzwi. Pomaga wpuszczenie odrobinki WD40 po cięgnach i pod klamki, i jest spokój przez rok. Konieczna wymiana i parametryzacja czujnika deszczu, po roku eksploatacji "rozjechał się", niestety robi to tylko ASO, koszt spory ok. 800zł. Do chwili obecnej jest wszystko ok. Po roku padła fabryczna nawigacja z radiem. Próba naprawy w 3-4 firmach bez powodzenia. Stwierdzono, że mam pecha bo trafiłem na model, który miał kiepską opinię i się psuł. Z nawigacji nie korzystałem bo i tak była niedokładna, ale brakuje ładnego, kolorowego wyświetlacza i dobrego radia. Wymieniłem na samo radio fabryczne, koszt 350zł. Ponadto zwykła eksploatacja, o której kosztach pisałem wyżej. Tarcze przód/tył wymieniane raz do tej pory, czyli po 60tys., klocki już dwukrotnie, czyli co 30tys., zawieszenie też daje o sobie znać (delikatnie mokre przednie amortyzatory i skrzypiące ich mocowania) i trzeba będzie się za nie zabrać. Mimo to oceniam 4 lata eksploatacji jako dobre, szczególnie jak czytam problemy innych aut.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Wymieniony zawór EGR przy ok. 140tys. Koszt z robocizną ok. 2500zł. Mogłem zrobić taniej, ale za późno się obudziłem... Wymontowany zwór zregenerowałem, wygląda jak nowy i czeka na kolejną czkawkę ekologów :) Niedawno pojawiły się objawy zużycia sprzęgła i chyba dwumasy. Jak na przebieg 182tys. to chyba zdecydowanie za wcześnie. Koszty podałem wyżej. Na razie jeżdżę i nie traktuję tego jako poważne usterki, a sprawę eksploatacyjną - każdego diesla prędzej czy później to czeka. Znany problem z początku produkcji rdzewiejących drzwi i klapy tylnej. U mnie drzwi są na razie ok, natomiast klapa tylna nieodpłatnie wymieniona w ASO już po przywiezieniu auta do Polski - tu duży plus dla Mercedesa.

On - zużycie paliwa dla silnika 2.0 200 CDI 140KM 103kW [l/100km]

Średnie zużycie
6,7
Minimalne średnie zużycie paliwa
6,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
9,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
5,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...

Mercedes Klasa A W169 – wystepowanie usterek w zależności od przebiegu

Mercedes Klasa A W169 Limuzyna