Jako młody pasjonat marki Mercedes uznałem, że pierwszym samochodem musi zostać model w201, najlepiej w wersji benzynowej i z automatyczna skrzynią biegów. Pół roku poszukiwań zaowocowało i stałem się posiadaczem zdrowego egzemplarza, praktycznie pozbawionego dodatkowego wyposażenia. Piękno tkwi w prostocie. Wspaniały samochód o fenomenalnych właściwościach jezdnych, wyjątkowej trwałości i pięknej linii, która cieszyła oko za każdym razem, gdy zmierzałem w jej kierunku. Rozstaliśmy się na rzecz c124. Nadal mam wątpliwości, czy była to słuszna decyzja.
Wrażenia
3,0
Silnik
Piękne brzmienie, wystarczające osiągi, ale niestety silnik na mechanicznym wtrysku wymaga odpowiedniej wiedzy, a o taką coraz trudniej. Brak specjalistów skutkował nierówną pracą, czy wysokim spalaniem, mimo wymienienia sporej części elementów silnika.
5,0
Skrzynia biegów
Czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów ruszająca z drugiego biegu działała bez zarzutu, zawsze płynnie zmieniając biegi. Nieoceniona w ruchu miejskim, w trasie wywołująca uśmiech na twarzy w momencie aktywacji pełnej mocy przy użyciu kick-downu.
5,0
Układ jezdny
Wyjątkowo komfortowy samochód, który mimo to zachowuje świetne właściwości jezdne i poczucie bezpieczeństwa. Stworzony do jazdy po mieście jak i szybkiej jazdy w zakrętach za sprawą zaawansowanej konstrukcji tylnego zawieszenia.
Komfort
4,0
Widoczność
Lata 80, czyli duża powierzchnia szyb, a co za tym idzie bardzo dobra widoczność w każdą stronę. Nadwozie typu sedan wymagające wyczucia tyłu pojazdu podczas cofania. Podczas jazdy można podziwiać całą maskę, której koniec zdobi gwiazda.
5,0
Ergonomia
Wyjątkowo prosty i piękny projekt deski rozdzielczej, który nie stwarza żadnych problemów dla nowego użytkownika. Wygodne fotele jak przystało na Mercedesa. Wystarczająca liczba schowków i miejsc na drobiazgi.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo wydajne ogrzewanie pozwalające przyjemnie podróżować mroźną porą. Brak klimatyzacji wynagradza szyberdach, oczywiście na korbkę.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Wystarczająca ilość miejsca dla pasażerów w pierwszym rzędzie w każdej płaszczyźnie. Z tyłu niestety dość mało miejsca, szczególnie za plecami wysokiego kierowcy, ale wymiary samochodu nie pozwalają na więcej.
5,0
Wyciszenie
Uwielbiam ciszę w samochodzie, dlatego uwielbiam jazdę w201. Pasażerowie za każdym razem zwracają uwagę na cisze panującą w kabinie pasażerskiej. Mam bezpośrednie porównanie z samochodami z tamtych lat i swojej klasie nie ma sobie równych.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jeżeli chodzi o spalanie to dość wysokie, ale jak już wcześniej wspomniałem wtrysk mechaniczny wymaga odpowiedniej regulacji. Średnio wychodziło 11/12 litrów (w korkach oczywiście więcej). Trasa z prędkościami do 100 km/h bez zbędnego wyprzedzania skutkowała spalaniem na poziomie 9 litrów. Części zamienne są ogólnodostępne i to zarówno oryginalne, jak i zamienniki. Ceny bardzo przystępne, niektóre wręcz śmiesznie tanie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Zapłaciłem za swój egzemplarz w 2013 roku 5200 zł. Samochód oferuje osiągi, wysoki komfort, bardzo dobrą jakość wykonania i niezawodność, której dziś już się nie spotyka. Oczywiście zainwestowałem w samochód pewną kwotę, ale też sprzedałem go z zyskiem na początku 2015 roku.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ciężko wskazać drobne usterki w ponad 20 letnim samochodzie, gdyż mogą wystąpić praktycznie w każdym elemencie. Wszystko wymieniane zawsze na czas, zazwyczaj mimo braku konieczności wymiany (profilaktyka).
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jedyna poważna usterka to defekt cewki zapłonowej (po części z mojej winy), który poskutkował unieruchomieniem samochodu. Poza tym zawsze odpalał, nawet w największe mrozy, czy podczas wysokiej wilgotności powietrza.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 E 118KM 87kW
[l/100km]