W aucie można się zakochać - wygląd, wygoda jazdy, właściwości jezdne, ergonomia... Ale ma też kilka poważnych niedogodności - spalanie, ceny części (trzeba kombinować z zamiennikami). Dlatego ogólna ocena tylko 4.
Wrażenia
5,0
Silnik
Rewelacja, do której jednak trzeba się przyzyczaić:
1) Silnik jest wysokoobrotowy - jakoś idzie dopiero od 2.000 rpm, a o wyprzedzaniu można mówić od 3.500-4.000 rpm.
2) Obroty generują hałas w kabinie - w aucie w tym wieku trzeba pomyśleć o założeniu własnego wytłumienia maski i grodzi, bo fabrycznych już zapewne nie będzie
4,0
Skrzynia biegów
Typowy problem w Mazdach z lat 90: dwójka na zimnej skrzyni wchodzi czasem z lekkim zgrzytem, wsteczny czasem wymaga wsyprzęglenia (i na zimnei i na ciepłej skrzyni). Poza tym płynnie, równo, przyjemnie.
5,0
Układ jezdny
Twardość, do której trzeba przywyknąć, ale za cenę której dostajemy *idealną*, *perfekcyjną* przyczepność. Auto jest przylepione do drogi.
Komfort
3,0
Widoczność
Do tyłu - bardzo średnio. Z prawej strony trzeba fotel pasażera schować maksymalnie do tyłu, i nieco odchylić oparcie, bo inaczej może zasłaniać widoczność. To oczywiście jeszcze zależy od kierowcy - ja siedziałem dość odsunięty od kierownicy.
5,0
Ergonomia
Rewelacja. Wszystko na swoim miejscu, mnóstwo przemyślanych gadżetów.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Tylna szyba paruje ze względu na brak nawiewu, trzeba ją odparowywać ogrzewaniem.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Oczywiście mowa o kierowcy i pasażerze z przodu. Z tyłu miejsca są symboliczne. Do przwożenia jamnika ;) Wzrost pasażera z tyłu to max 175 cm.
4,0
Wyciszenie
Patrz uwagi przy silniku. Warto też pomyśleć o matach w drzwi i na tylne nadkola (od strony bagażnika).
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Trasa - bardzo fajnie. Miasto... oj... latem od 10 do 11l, zimą od 11,5 do 13l. Korki, krótkie trasy...
Ceny części zabijają - polecam szukać zamienników od 323BA/BG. Wiele elementów pasuje a za dedykację do MX-3 trzeba płacić dodatkowo.
W raporcie spalania podałem:
1) minimalne średnie: 90% warszawa 10% krótkie trasy podmiejskie, jazda oszczędna latem
2) maksymalne średnie: 100% miasto zimą, bez oszczędzania silnika ;)
3) trasa latem o stałej prędkości 100-110km/h
4,0
Stosunek jakość/cena
Nie warto szukać wersji starszych niż 1994. W 1994 auto przeszło f/l: pojawiły się nowe silniki, m.in. 1.6 DOHC, 107KM, i nowa deska rozdzielcza z 2xPP.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zrób przegląd, wymień co trzeba (gł. w zawieszeniu, zwłaszcza jeśli mazda sprowadzana - w Niemczech wszystko jest ok a po 1000km na naszych wertepach zaczyna się dramat, bo niemiecki właściciel dawno nic nie wymieniał - wszystko działało - a tu nagle...) i zapomnij o naprawach. Auto się po prostu nie psuje.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jeśli dbasz o to auto (płyny, filtry, olej, przeglądy) to możesz spać spokojnie. Po prostu niezawodne.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 i 107KM 79kW
[l/100km]