Silnik
: Stary i dynamiczny, choć dużo potrafi spalić to kula się śmiało.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: Chyba jak w każdej Maździe, można z rdzą walczyć, ale nie zwalczyć.
4,0
Całokształt
Dodając ocenę w skali gwiazdkowej do 5, nie możemy porównywać tej auta tej klasy z np. Passatem czy Golfami. Jest to najmniejsza Mazda z tego okresu, mimo wszystko większa niż Renault Clio - większa obszarem w środku. Niestety posiadając jednocześnie oba auta mam porównanie i odniesienie, dlatego daję 4 - bo zawsze można by zrobić to wszystko lepiej.
Wrażenia
5,0
Silnik
Stary silnik, którego większą opcję miałem w 323 - dosłownie nie ma się co popsuć, a naprawi każdy mechanik - ale mechanik, nie sąsiad, który umie olej wymienić. Natomiast co się wiążę z bezawaryjnością i starą technologią to spalanie, chociaż może tutaj akurat jest wadą moc tego silnika do takiego auta, bo 63KM to dość mało na pewno najmocniejsza opcja 1.5 75KM to też nie jest super, ale dużo lepsza propozycja, natomiast dookoła konkurentów mamy przy tej pojemności już po ok 80KM i wtedy pasuje na małe auto, bo silnik się nie męczy, przez to nie spala nadmiaru benzyny.
3,0
Skrzynia biegów
Jak silnik starej technologii, tak i skrzynia biegów. Jeśli ktoś miał do czynienia z japońskimi autami lat 80-90, a szczególności Mazda 323, to wie jak biegi wchodzą, a w szczególności jedynka i wsteczny. Oczywiście poza tym jest ok, ale początkujący kierowcy mogą mieć problemy i narzekać, że ciężko wchodzą biegi.
5,0
Układ jezdny
Jak na takie małe auto i w porównaniu do aut z tej epoki i tej klasy to fajnie, sztywno - ale nie za sztywno. Skręt dużo lepszy niż np. w Renault, gdzie Mazda Demio zawróci tam Clio już na 2 razy potrzebuje się obracać.
3,0
Karoseria
Ruda nie tańczy jak szalona, bo jakby popatrzeć, że Hondy City, albo Mercedesy klasy A, czy Mazdy 6 rdzewieją po kilku latach z salonu to nie można się czepiać auta które ma 15 lat (mam Demio z 2003 roku), że go rdza atakuje. Myślę, że nie jest źle, ale oczywiście Renault czy Peugeot lepiej poradzili sobie z konserwacją, natomiast Punciaki już dawno są zeżarte, dlatego nie 1 a 3. Rdzewieją standardowo nadkola tylne oraz ranty drzwi, czasami widziałem, że progi i maska, ale u mnie nie.
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność dobra, bo jak podałem przy całokształcie nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, ale można powiedzieć, że idealne auto dla osób nie czujących się jeszcze pewnie za kierownicą. Widać dobrze do tyłu, w lusterkach i szybach bocznych, a i również przód maski i jezdnie przed nami też bardzo dobrze zauważymy.
5,0
Ergonomia
Może nie każdy podziela tą opinię, bo ludzie lubią bajery i pełno naćpane przycisków, pstyczków itd. itp., ja natomiast widzę z daleka starą dobrą japońską szkołę - porządek i minimalizm. Wszystko czytelne, na wyciągnięcie ręki, plastiki odpowiednio dopasowane, bez zbędnych przygód.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ja i wiele innych użytkowników stwierdzamy, że nie ma lepszych "nawiewów" niż w autach japońskich, ale każdy ma swoje zdanie. Porównując nie tylko Clio ale i inne auta z tego okresu to Demio góruje nad nimi.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
I tutaj trzeba brać pod uwagę, że oceniamy najmniejszą Mazdę dostępną w tym okresie. Demio jest na zewnątrz małym pudełkiem, natomiast jak się wsiądzie stwierdzamy, że to jakaś magia. Przestrzeń nad głową nie sprawia zarwanego dachu, z przodu siedząc wygodnie, można zabrać kogoś na tylne fotele i w 4 osoby dorosłe śmigać przed siebie, dla porównania bagażnik z rozłożonymi fotelami tylnymi posiada 330L a w takim Clio 250L co widać gołym okiem.
4,0
Wyciszenie
Nadal przypominam, że oceniamy pod względem innych aut z tego okresu i tej klasy, bo jak wiadomo w Mercedesie SL będzie o niebo ciszej niż w Demio. Natomiast posiadając Mazdę 626 również z tego okresu stwierdzam, że Demio jest o wiele lepiej wyciszone niż taka duża 626.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Hmmm... Jak na takie auto dużo pali - ta sama trasa do pracy i z powrotem Clio 6,5L/100km jadąc wygodnie i wyprzedzając, bez emeryckich zachowań za to Demio jeżdżąc w ten sam sposób około 8L/100km, natomiast biorąc pod uwagę, że nic się nie psuje to wychodzi podobnie i daję 4, bo mniej nerwów, nie martwię się czy wrócę sam czy na lawecie.
4,0
Stosunek jakość/cena
Różne stany, różne ceny. Można kupić za tą samą cenę większe auto jeśli ktoś potrzebuje, ale za to i większe przebiegi, gdyż Demio mało jeździ i mało kto chce sprzedać, bo mimo wszystko dobre małe autko.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W Mazdach japońskich czy innych markach, ale prawdziwie japońskich (bo np. Mitsubishi Carisma czy Space Star I generacji to nie są japońskie auta) nie ma takich usterek, jeśli nikt wcześniej sam nie popsuł czegoś i potem naprawiał druciarskim sposobem to nie zastanie takich usterek.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Tutaj powiem tak, że jak dbasz tak masz. W tym modelu nie ma żadnych "dziwacznych" osprzętów, więc nie ma się co popsuć. Jeśli nie pęknie pasek rozrządu (choć nie jestem pewien, czy nie jest to silnik bezkolizyjny) to posiadając wszystkie płyny, oleje i filtry w odpowiednim stanie nic nas nie zaskoczy.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.3 16V 63KM 46kW
[l/100km]