Karoseria
: Wygląda szybciej niż jeździ - jest to po prostu piękne auto.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Wszystko skrzypi wewnątrz auta, hybryda nic nie daje jeśli chodzi o oszczędność w spalaniu paliwa.
3,0
Całokształt
Mieszane uczucia..., auto niestety średnio wykonane (po roku sporo mankamentów wyszło) acz pięknie wystylizowane, aspirujące użytymi materiałami do klasy premium, ale kiepsko złożone, świetnie wyposażone, bez ekranów i przycisków dotykowych, intuicyjne i ergonomiczne, przyjazne, zwinne, bardzo dobre wyciszenie wnętrza, ale ze skrzypiącymi jego fragmentami, auto nieco za drogie jak na swoją wielkość, z dobrym napędem 4x4 (moc 186KM - której niestety nie czuć - słabo to przyśpiesza, wersja wyposażeniowa Nagisa), poparte 6-letnią gwarancją ale serwisy nic nie potrafią przy tym aucie na tej gwarancji poprawić i zbytecznym wg mnie napędem hybrydowym mhev - oszczędności na paliwie są wręcz iluzoryczne. Świetne nagłośnienie marki Bose z subwooferem, multimedia sterowane z fajnego pokrętła jak w BMW (idrive), dojazdówka w bagażniku zamiast idiotycznego zestawu naprawczego jak w innych markach, z którego nikt nigdy i tak nie korzysta, 18 calowe koła, czarne wykończenia wewnętrzne i na zewnątrz, komfortowe elektryczne fotele z pamięcią, sprężyste i pewne zawieszenie, ledowe lampy drogowe ale już tylko zwykłe żarówki do świateł dziennych, odrębne nawiewy na tył, HUD na przedniej szybie. Minusy to brak ogrzewania kierownicy i kamer 360 w mojej wersji (jest tylko widok do tyłu), nawigacja bez wskazania korków, ciut za wąskie fotele z nieco za krótkim siedziskiem, miękki lakier podatny na wszelkie zarysowania, auto raczej 4-osobowe, bagażnik nie ma haczyków ani gniazdka pod zapalniczkę i jest krótki, kiepskie umiejscowienie i mała ilość portów USB, skrzypienie całego wnętrza, awaryjne drobiazgi (klamki, lusterka).
Wrażenia
3,0
Silnik
To auto wygląda szybciej niż jeździ... Jest nieźle na papierze (moc 186KM), ale słabo w rzeczywistości, spora elastyczność na poszczególnych biegach, ale nie ma turbiny, jest też średnio oszczędnie (hybryda mhev wg mnie nic nie daje w kwestii oszczędności paliwa), 9,5 sekundy do setki, więc ewidentnie brakuje tu turbiny (dostępna jest tylko w USA - wtedy jest moc 255KM i przyśpieszenie w niecałe 5,5 sekundy do 100km/h).
5,0
Skrzynia biegów
Zwykły automat, a nie jakiś wyjec CVT, więc działa szybko i sprawnie, nie myli się. Tu duży plus!
4,0
Układ jezdny
Bezpieczny, ale na długich falowanych nierównościach - tył dobija, fajny na zakrętach, wybacza błędy kierowcy, dobrze tłumi krótkie nierówności.
5,0
Karoseria
Dzieło sztuki - śliczne auto, zwraca sobą uwagę na ulicy, wyróżnia się, jest eleganckie, z małymi oporami powietrza, nie do pomylenia z innym autem, niestety lakier ma bardzo cienką warstwę i łatwo go zarysować, dobre zabezpieczenie antykorozyjne wg opisu producenta.
Komfort
4,0
Widoczność
Nie jest to akwarium, ale nie jest źle - pomaga bardzo dobra kamera o świetnej rozdzielczości (niestety nie ma wbudowanej dyszy z płynem do jej spryskiwania jak to ma miejsce np. w VW) i czujniki z każdej strony - w tym te monitorujące boki (np. wyjazd z bramy). Brak niestety kamery przedniej w aucie za 175 tyś zł - to trochę absurd...
5,0
Ergonomia
Na najwyższym poziomie - wszystko jest na swoim miejscu, żadnych zbędnych ekranów dotykowych i tabletów z ukrytymi funkcjami, wszystkie przyciski są fizyczne, a nie dotykowe, multimedia sterowane wygodnym pokrętłem jak w BMW (idrive) czyli bardzo bezpieczne, do tego headup display bezpośrednio ma szybie z funkcją navi z google i z yanosika.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szybko się nagrzewa zimą i dobrze chłodzi latem - odrębne nawiewy na tył. Brak klimy 2 strefowej - odrębnie tył/przód (jest tylko podział lewo/prawo).
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Auto wygodne ale fotele przednie mogłyby być ciut obszerniejsze na szerokość i mieć nieco dłuższe siedziska, bo ich regulacja i ogrzewanie jest bez zarzutu, materiały znakomite albo ich spasowanie woła o pomstę - wszystko wewnątrz już po półrocznej eksploatacji strasznie skrzypi. Z tyłu wygodnie będzie tylko dla 2 osób, trzecia to już na siłę raczej albo małe dziecko bo brakuje miejsca na nogi…
4,0
Wyciszenie
Jeden z lepiej wyciszonych samochodów jakie miałem w kwestii odizolowania wnętrza od warunków zewnętrznych oraz od silnika i oporów toczenia kół (lepszy w tej kwestii był chyba tylko Ford C-Max). Niestety przeszkadzają skrzypiące elementy - skrzypi w zasadzie wszystko (o dziwo skrzypienie pojawiło się tak po pół roku użytkowania): m.in. skrzypi podszybie przednie, mocowanie przedniej lampki w podsufitce, rygle w drzwiach przednich, listwy w szybach bocznych z przodu trzymające szyby, okolice mocowania pasów bezpieczeństwa dla przednich siedzeń, mocowania klamek wewnątrz drzwi przednich i tylnych, konsola środkowa, klapka od schowka przed pasażerem, itd, itp... Wszystko trzeba samemu dociskać, dokręcać, wciskać między szczeliny wykałaczki, psikać silikonem w sprayu - bo serwis mówi - ten typ tak ma... i nic z tym nie robi.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przeglądy w ASO są raczej drogie, spalanie w dużym mieście w granicach od 8,5 do 9 litrów (czyli wysokie jak na hybrydę), po ekspresówce w granicach 6,5 litrów, na autostradzie około 8 litrów. W trybie sport (który w sumie chyba tylko polepsza samopoczucie kierowcy, bo sam w sobie nic nie daje) - aby na światłach dobrze wypaść - po mieście około 9 litrów.
3,0
Stosunek jakość/cena
Myślę że cena jest o jakieś 20 tyś za wysoka jak na tą wielkość auta z takim wyposażeniem i z takimi mankamentami. Ale faktycznie - ta Mazda jest śliczna, jakość wykonania i materiałów ociera się już o segment premium tylko te skrzypiące elementy i drobne awarie (silniczki lusterek, klamki zewnętrzne) psuja ogólna ocenę i bardzo denerwują... Serwis ASO dla tej marki raczej słaby.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ogólnie podczas rocznej eksploatacji ani razu auto nie stanęło i mnie nie zawiodło ale denerwują / irytują drobiazgi - wszystko wewnątrz trzeszczy i skrzypi po roku eksploatacji (głównie elementy plastikowe i tapicerskie wewnątrz auta oraz różne mocowania wewnątrz drzwi i deski rozdzielczej), do wymiany poszły tez silniczki obu lusterek bocznych oraz jakieś mocowania klamek zewnętrznych obu drzwi przednich bo wpadały w wibracje podczas jazdy (te silniczki lusterek i klamek to ponoć znany problem w tym modelu), był też kilka razy dziwny kłopot z niewyłączającym się chłodzeniem silnika - czasem auto nawet po krótkiej jeździe i podczas temperatur rzędu tylko 10 - 15 stopni ciepła potrafi się po zaparkowaniu bardzo długo chłodzić (słychać wiatrak) nawet przez ponad 30 minut, co jest raczej dziwne... Zgłoszenie do serwisu nic nie daje - ich odpowiedź to niezmienne - wszystko gra, jeździć, obserwować...
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie bez zarzutów.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 Skyactiv-X 186KM 137kW
[l/100km]