Samochód stylistycznie zmiata konkurencję pomimo kilkuletniej już obecności na rynku , marka trzyma poziom i daje nadzieję na utrzymanie wysokiej wartości rezydualnej. Gama silnikowa nie wykorzystuje napędów małolitrażowych ze sprężarkami co jest ogromnym plusem. Benzyniaki o przyzwoitej pojemności bez nowoczesnych i awaryjnych rozwiązań. Trzeba sobie jednak uświadomić ,że pomimo wielu zalet mazda nie jest marką premium i jeśli dotrze to do niektórych nabywców szczególnie droższych wersji wyposażeniowych to auto nie posiada zbyt wielkiej konkurencji w klasie średniej. Bardzo przyzwoity i przyjazny dla użytkowników samochód z atrakcyjną stylistyką , dobrze rokującym napędem bez choroby zwanej downsizingiem i ugruntowaną pozycją marki. W przypadku najuboższej wersji wyposażenia trzeba liczyć się z brakiem wielu gadżetów uprzyjemniających użytkowanie pojazdu , ale w żadnym razie nie otrzymujemy produktu niepełnowartościowego. Całkiem przyzwoity system audio, tapicerka i wnętrze identyczne jak w znacznie droższych wersjach , do tego w standardzie 17 aluminiowe felgi.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik 2 litrowy bez udziwnień , turbin etc. pomimo zastosowanej w najuboższej wersji stosunkowo niskiej mocy tj. 145 KM auto jest żwawe i ochoczo reaguje na gaz. Jak przystało na japończyka zaczyna oddychać pełną piersią dopiero powyżej 3-3,5 tys obrotów , siłą rzeczy zaczyna go być wtedy słychać. Różnica pomiędzy silnikami 145 i 165 KM w przyspieszaniu do 100 km/h jest pomijalna bo wynosi zaledwie 0,5 s. a spalanie jak obiecuje producent powinno być o pół litra niższe. Oczywiście każdy wolałby mieć mocniejszy silnik ale jeżeli dla kogoś budżet jest priorytetem przy zakupie tego auta i zdecyduje się na podstawową wersję zapewniam , że w przypadku silnika nie będzie rozczarowany , moment obrotowy w obu jednostkach napędowych jest dokładnie taki sam.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia dobrze zestopniowana z charakterystyczną dla skośnookich aut krótką jedynką , mocną dwójką i szóstką jako typowym nadbiegiem. Dużą zaleta jest wyświetlanie aktualnego biegu i sugestie auta co do zmiany przełożenia.Praca drążka zmiany biegów mogłaby być nieco bardziej precyzyjna , być może wraz z upływem czasu ulegnie poprawie. Nie jest źle , biegi wchodzą bez szemrania i zgrzytów ale do perfekcji nieco brakuje.
5,0
Układ jezdny
Bez zarzutu , prowadzi się idealnie na autostradzie ,wyśmienicie utrzymuje kierunek jazdy. W ostrych zakrętach samochód długo neutralny z lekką tendencją do podsterowności charakterystycznej dla aut przednionapędowych.Nie testowałem jeszcze granicznych możliwości tego samochodu ale uważam że dla przeciętnego kierowcy zachowanie i prowadzenie auta zdecydowanie powyżej przeciętnej. Samochód zawieszony dość twardo co daje się odczuć podczas pokonywania garbów ale generalnie zwieszenie to jedna z najjaśniejszych zalet tego auta.
Komfort
3,0
Widoczność
Widoczność przeciętna szczególnie do tyłu ,taki jest koszt atrakcyjnej sylwetki. Do przodu OK , słupki A nie przeszkadzają zbyt mocno. W najtańszej wersji nie ma czujników cofania ani kamery więc cofanie dość pokaźnych rozmiarów kombi potrafi być wyzwaniem.
5,0
Ergonomia
Wszystko pod ręką i intuicyjnie rozmieszczone , nawet jeśli ktoś nie miał do czynienia wcześniej z japońską ergonomią szybko się odnajdzie we wnętrzu. Wskaźniki czytelne bez fajerwerków , na plus zaliczam to że nawet w podstawie sterowanie audio jest w kierownicy.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Na chwile obecną trudno cokolwiek zarzucić ,szyby nie parują nawet przy dużej wilgotności. Może malutki minus za dużą różnicę temperatur pomiędzy poszczególnymi zakresami regulacji temperatury wewnątrz pojazdu.Być może w wersjach z klimatyzacją automatyczną problem nie istnieje.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Fotele bardzo wygodne , przetestowałem na trasie ponad 1000 km i jest naprawdę nieźle. Nawet wysoki kierowca z pewnością znajdzie dla siebie optymalną pozycję.
3,0
Wyciszenie
Jedna z bolączek tego modelu to świszczące powietrze którego dźwięk dobiega przez kiepskie uszczelki bocznych szyb. Do około 100-110 km/h nie dokucza , potem już hałas jest odczuwalne ale generalnie myślę że problem jest nieco przerysowany i naprawdę nie jest tak źle jak niektórzy twierdzą. Trzeba sobie zdać sprawę iż nie jest to marka premium co ma odzwierciedlenie w cenie auta.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Aktualnie mogę tylko opierać się na kosztach zużywanego paliwa a to jest rewelacyjne . Koszt pierwszego serwisu nie powinien przekroczyć 800-1000 pln co za samochód tej klasy nie jest astronomiczna kwotą.
5,0
Stosunek jakość/cena
Samochód kupiony z dużym upustem więc jeżeli wezmę to pod uwagę wówczas REWELACJA , gdybym miał zapłacić pełną kwotę to zastanowiłbym się nieco bardziej nad zakupem.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na chwile obecną bez zarzutu.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Dotychczas brak
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 SKYACTIV-G 145KM 107kW
[l/100km]