Samochód bardzo dobrzy pod względem prowadzenia i ergonomii wnętrza. Napęd na 4 koła połączony z wielowachaczowym zawieszeniem powoduje, że auto prowadzi się pewnie w każdych warunkach, a świetny napęd na 4 koła pozwala czuć się pewnie nawet w trudnych warunkach drogowych. Pojemny bagażnik z dużym wnętrzem pozwala na przewiezienie wielu rzeczy. Mankamentem samochodu jest silnik, który potrafi zjadać bardzo duże ilości oleju i paliwa. Często te silniki wymagają już kosztownych remontów, których nie każdy warsztat potrafi wykonać prawidłowo. Drugim poważnym problemem samochodu jest korozja, która atakuje nadkola przednie i tylne, progi, maskę, klapę bagażnika, drzwi i nawet elementy zawieszenia. Bez odpowiedniego zabezpieczenia antykorozyjnego, po jednej zimie można spodziewać się korozji praktycznie wszędzie.
Wrażenia
3,0
Silnik
Silnik niezły, ale przy tym układzie napędowym (stałe 4x4) nie czuć ani trochę tych 162KM. Przyśpiesza przyzwoicie, ale dalsze rozpędzanie to męczarnia i potrzeba dłuższej chwili żeby osiągnąć prędkości autostradowe. Jeżeli chodzi o legendarną trwałość, to nie ma tak różowo. Możliwe, że mój egzemplarz nie był wcześniej traktowany odpowiednio, ale nawet na forach jest mnóstwo tematów o poddających się panewkach i zacierających cylindrach. Spalanie dość duże (11-13l / 100km), jak na osiągi jakie oferuje (12s do 100km/h)
4,0
Skrzynia biegów
Automat w tym samochodzie to duży plus. Ładnie i szybko zmienia biegi, bez szarpania i dużej zwłoki. Dodatkowo, jeżeli ktoś tęskni za manualem, może w trybie M pomachać drążkiem. Jedynym mankamentem skrzyni, jest wybieranie zbyt niskiego biegu przy wyprzedzaniu, trzeba się przyzwyczaić, że zaczynając wyprzedanie, nie wciskać za mocno gazu, żeby skrzynia nie zrzucała za dużo biegów.
4,0
Układ jezdny
Układ jezdny jest bardzo dobry, wielowachaczowe zawieszenie na obu osiach świetnie się sprawdza, a dodatkowo napęd na 4 koła powoduje, że auto pewnie prowadzi się w każdych warunkach. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, dlatego kierowca zawsze wie, co dzieje się z kołami. Problemem zawieszenia jest jego skomplikowana budowa, co podnosi koszt jego serwisu i znacznie go utrudnia.
2,0
Karoseria
To jest chyba największa bolączka tego samochodu. Mimo, że jest przestronna i wygodna, to niestety mity o korozyjności Mazdy się potwierdzają. W ciągu jednego roku samochód potrafi poważnie skorodować i wygenerować koszty naprawy warte kilka tysięcy. Oprócz klasycznych miejsc na karoserii, korodują również elementy zawieszenia.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność jest bardzo dobra. Dużo powierzchni przeszklonych w każdym kierunku, duże lusterka boczne i niezbyt grube słupki mocno ograniczają martwe pole.
5,0
Ergonomia
Wszytko w samochodzie znajduje się w odpowiednim miejscu. Początkowo ilość przycisków na desce rozdzielczej trochę przytłacza, ale po chwili można się do tego przyzwyczaić i okazuje się, że obsługa jest prosta i intuicyjna. Wewnątrz znajduje się dużo mniejszych i większych schowków, do tego sam bagażnik jest bardzo duży, a po złożeniu oparcia kanapy, otrzymujemy płaską powierzchnię.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
klimatyzacja działa bardzo wydajnie, nie ma problemu ze schłodzeniem wnętrza. Ogrzewanie również szybko dogrzewa wnętrze, silnik szybko się grzeje, więc nie trzeba długo czekać na ciepłe powietrze z wentylacji. Dodatkowym plusem jest to, że dużo Mazd było doposażanych seryjnie w ogrzewanie postojowe (WEBASTO)
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Pod tym względem Mazda zgarnia duży plus. Nigdzie nie brakuje miejsca na nogi i głowę. Bez problemu w aucie może podróżować wygodnie 5 dorosłych osób z bagażem. Fotele są raczej z tych wygodnych, ale nie zapewniają prawie w ogóle trzymania bocznego. Tylna kanapa jest szeroka i również bardzo wygodna.
1,0
Wyciszenie
Wyciszenie w tym samochodzie praktycznie nie istnieje. Montowane są pojedyncze małe maty wygłuszenia, ale i tak do wnętrza docierają wszystkie dźwięki z zewnątrz. Przy wyższych prędkościach, hałas z silnika, wydechu i szum powietrza są już uciążliwe i przeszkadzają w słuchaniu muzyki, czy rozmowach.
Ekonomiczność
2,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Koszty utrzymania samochodu są bardzo wysokie. Prawie każda naprawa wiąże się z wydatkiem powyżej 500zł, w szczególności jeżeli chodzi o zawieszenie i silnik. Niestety te samochody są coraz starsze, a koszt remontu silnika zaczyna przewyższać wartość samochodu. Dodatkowo duże spalanie, nawet przy instalacji LPG, powoduje, że ten samochód pożera bardzo dużo pieniędzy.
2,0
Stosunek jakość/cena
Samochód nie jest niezawodny, tak jak kiedyś się o nim mówiło, ale to wina wieku i coraz większych przebiegów. Jednak obecnie jest najtańszym rozwiązaniem, jeżeli potrzebujecie pakownego kombi z napędem na 4 koła i automatem.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Przez rok użytkowania nie stwierdziłem żadnych drobnych awarii.
2,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Tutaj już się działo więcej złego. Konieczne było skasowanie luzów zaworowych (odbywa się za pomocą wymiany szklanek na odpowiedniej grubości), co jest kosztowne, następnie padły amortyzatory nivomatu (brak zamienników), łożysko tylnego koła, termostat, rolki paska osprzętu, kompletny wydech (oryginalny przerdzewiał)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.3 MZR 162KM 119kW
[l/100km]