Szukaj

Ocena kierowcy - Mazda 323 IV F

zbigniew.malachowski@neostrada.pl, 20 lat temu
Silnik 1.7 D 56KM 41kW
Rok produkcji 1992
Przebieg: 479 tys. km
Mazda 323 IV F 1.7 D 56KM 41kW 1989-1994 - Oceń swoje auto
4,69
15% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
5,0
Całokształt
To jest auto zrobione jeszcze przez inżynierów, a nie pod dyktando marketingowców i księgowych. Jeżeli nie miało poważniejszego wypadku - to ciągle bardzo atrakcyjny samochód.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik znacznie dynamiczniejszy niż wynikałoby to z tzw. danych papierowych. Prawdopodobnie wynika to z idealnie dobranych przełożeń w skrzyni biegów i przebiegu momentu obrotowego. Aktualny przebieg 480 000 (tak nie pomyłka), zużycie oleju jeżeli silnik nie był goniony (tzn. długa jazda autostradowa ok. 130 km/h) praktycznie niemierzalne. Jedyna awaria to wymiana uszczelki pod głowicą po przebiego ca 380 000. Przegrzałem silnik z własnej winy - trzeba uważać po tak długim przebiego na chłodnicę, która ulega zatkaniu przez owady, kurz itd. i nie jest już w stanie odprowadzić tyle ciepła, przy b. szybkiej jeździe przez dłuższy czas. Trwałość pompy wtryskowej i wtryskiwaczy niewiarygodna. Do dziś nie wymieniałem wtryskiwaczy, jedyna naprawa to przy 450 000 wymiana za 100 zł uszczelki w pompie wtryskowej.
5,0
Skrzynia biegów
Absolutny ideał. Cicha, bardzo precyzyjme przełączanie. Należy jedynie czyścić zewnętrzny mechanizm zmiany biegów, wtedy przełączanie jest lekkie jak piórko.
5,0
Układ jezdny
Chyba największy plus tego samochodu. Zawieszenie bardzo zaawansowane konstrukcyjnie i technologicznie. Moim zdanie najlepszy możliwy kompromis pomiędzy komfortem koniecznym na naszych strasznych drogach, a stabilnym zachowaniem na drodze - tu kłania się zastosowanie stabilizatorów z przodu i z tyłu i genialna oś tylna typu TTL. Trwałość: przód - nie do zajeżdzenia. Tył: trzeba razem z wymianą amortyzatorów co ok. 200 000 wymienić tylne drążko-wachacze wzdłużne po ca 140 zł/szt. Koniecznie używać japońskich amortyzatorów (KAYABA równie dobra jak oryginał) pomimo dość wysokiej ceny wytrzymują na polskich drogach spokojnie 200 000.
Komfort
4,0
Widoczność
Generalnie b. dobrze - duże lusterka wsteczne. Trochę trudno ocenić gdzie się kończy przód auta.
4,0
Ergonomia
Bez zarzutu, wszystkie przełączniki są duże i działają bardzo precyzyjnie. Auto w sumie proste i mało jest tu do przełączania. Za nisko umieszczone miejsce na radio. Skromne ale b. czytelne zegary. Duża wada brak kontrolki świateł mijania, oraz korbki od podnoszenia drzwi nad kieszeniami tak, że po włożeniu mapy lub atlasa nie można odkręcić swobodnie szyb. Przed pasażerem nie da się nic położyć, bo wszystko zjeżdża. To wszystkie znane mi wady.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo sprawne i dopracowane ogrzewanie i wentylacja. Do tego działa bardzo cicho. Super sprawą są tylne uchylane okienka (HB 3drzwiowy) nawet w upały doskonale przewietrzają wnętrze bez nadmiernego hałasu. Jak na auto bez klimatyzacji ocena b. wysoka.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na dosyć małe auto dla dwóch osób miejsca bardzo dużo z przodu. Idealnie ukształtowane fotele z przodu z bardzo wysokiej jakości materiałem tapicerskim, który po wielu praniach ciągle jest przyjemny w dotyku, nieśliski i nie wywołujący pocenia. Trochę za słabe trzymanie boczne (jak na dzisiejsze standarty). Z tyłu dość dużo miejsca - dzieci mają idealnie niezbyt wyrośnieci dorośli zupełnie OK. Z tyłu w trójkę - to oczywiście przesada.
4,0
Wyciszenie
Najcichsze auto to to nie jest, ale jak na diesla zupełnie dobrze. Jest cicho do ok 3000 obr czyli 115-117 km/h. To są obroty max. momentu obrotowego.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Zużycie paliwa od minimum 5,0 w lato trasa, do ca 6,5 szybka jazda autostradą. W mieście ok 6,0 litra (w zime 0,5l więcej). Średnio mozna się zmieścić 5,6 do 5,8 l/100 km (dotyczy hatchbacka 3 drzwi). Trochę kosztuje dość częsta zmiana oleju co 5000 i OT co 10000. Ale moim zdaniem, to się opłaca gdy ma się odpowiedzialnych ludzi w warsztacie. Dzięki temu każdy element (jak np. klocki/tarcze, elementy zawieszenia lub układu kierowniczego) jeżdzi maxymalnie długo. W dłuższym rozrachunku utrzymanie auta naprawdę kosztu bardzo mało - jak na oferowaną przyjemność z jazdy.
5,0
Stosunek jakość/cena
Tej jakości nie da się opisać - to trzeba przeżyć. Po prostu za koszt jednego auta (trochę droższego na początku przy zakupie - mówię o nowym samochodzie) użytkuje się auto tak długo, że inne samochody trzeba by mieć dwa.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
To jest absolutny szczyt technologii japońskiej. Każdy najdrobniejszy element jest wykonany z najlepszych możliwych materiałów. Instalacja elektryczna - ideał. Wśród mazdziarzy panuje przekonanie, że już tak wykonanych aut nie będzie. Chyba tylko 626 była jeszcze lepsza. Ale trzeba autu dokładnie dać to co przewiduje książka serwisowa - wtedy wszystko idealnie funkcjonuje.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
140 000 złamany stabilizator przedni po wjechaniu w dziurę. 320 000 uszkodzony amortyzator tylny na "największych schodach Europy" tj. autostradzie A4 Legnica - Wrocław 380 000 przepalona uszczelka pod głowicą - po przegrzaniu z własnej winy silnika 2 krotnie zerwany pasek klinowy w trasie - po wymianie kontynuacja jazdy. I to jest wszytko na taki przebieg!

On - zużycie paliwa dla silnika 1.7 D 56KM 41kW [l/100km]

Średnie zużycie
5,7
Minimalne średnie zużycie paliwa
5,3
Maksymalne średnie zużycie paliwa
6,8
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
4,9
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...

Usterki Mazda 323 IV

Liczba wpisów: 18

Mazda 323 IV – wystepowanie usterek w zależności od przebiegu

Mazda 323 IV F