Jeżdze tym autem sporadycznie, ale pewne zdanie na jego temat juz sobie wyrobiłem. Jest to bardzo dobre auto, jednak mocno odstaje od dzisiejszych standardów. Mimo, że nie można porównywac samochodów z dwóch róznych epok, trzeba spojrzeć na inne strony Mazdy 323 IV generacji.
Bezpieczeństwo jest na niskim poziomie. Wpływają na to dośc słabe hamulce, mała waga auta, cienka karoseria, szczególnie drzwi (jest to rok 1991 a wtedy robiło się takie samochody) oraz brak poduszek powietrznych. Nie ma tu nawet kontrolki świateł mijania, ani też wspomagania. Są jednak, z tego co widziałem bogatsze opcje nawet z klimatyzacją (ale to chyba indywidualnie wstawiona).
Wygląd też nie powala na kolana, ale jeszcze dzisiaj może sie podobać. Auto ma konserwatywną linię, ale za to jest bardzo zgrabny (sedan). Sprzyja to szczególnie widoczności...
Według mnie to jest bardzo dobre auto na początek. Nie trzeba w niego wkładać, jest bezawaryjne i solidne.....I to właśnie sie ceni. Mimo przebiegu już prawie 300000 km silnik pali bardzo dobrze....nie ma najmniejszego kłopotu
Wrażenia
3,0
Silnik
Widać, że silnik 1,7 Diesel montowany swego czasu w mazdzie bazuje na starej technologi. Mimo dużej pojemności motor generuje tylko 55 KM, co jest bardzo słabym wynikiem. Jednak trzeba przyznać, że mimo małej mocy silnka auto od niskich obrotów szybko przyspiesza (zasługa tego jest mała waga samochodu i dobra skrzynia biegów). Jednak już w granicach 90-130 km/h zaobserwować można wyrażny spadek przyspieszenia. Wyprzedzanie na trasach pozamiejscich może stwarzac troche problemów, szczególnie przy dużym ruchu ulicznym.
Poza tym silnik pracuje równo, ale podczas postoju wchodzi w pewne wibracje jak to na diesela przystało. Drgania mozna odczuć na skrzyni biegów i na kierownicy, ale jak juz wspomniałem tylko podczas postoju. W jeżdzie nie jest to zauważalne. Doradzałbym bardziej silnik 1,6 Benzyna (16V) lub nawet 1,8 Benzyna. Wtedy to już inna bajka....
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów w tym modelu mazdy jest bardzo dobra. Krótkie i precyzyjne przełożenia, dają w każdej chwili do dyspozycji kierowcy maksymalna moc silnika. Ocena tylko dobra bo czasami nie chce wskoczyc bieg wsteczny.
4,0
Układ jezdny
Układ zawieszenia w mazdzie jak na nasze drogi jest bardzo dobry. Jazda mazda jest dośc komfortowa, nie za miekko, nie za sztywno, lecz w sam raz. Jednak troche niepewnie można sie czuc na zakretach przy duzych predkościach. Ma sie wrażenie, że auto lekko pływa. Jedno co mnie niepokoi to duże luzy w układzie kierowniczym. Podczas podjazdu pod kraweżnik kierownica wyrywa sie z rąk, ale przyczyna tego jest eksploatacja, a nie wada fabryczna.
Komfort
5,0
Widoczność
Widocznośc jest wyśmienita, jak w starsze auto przystało.
3,0
Ergonomia
Z ergonomia mogło byc lepiej. Duża wadą jest nisko położone miejsce na radio, co utrudnia kierowcy jego obsługę podczas jazdy. Warto dodac, że nadmuch jest kontrolowany za pomoca suwaków, ale mi to w żaden sposób nie przeszkadza. Wnetrze wykonane z solidnych platkików i innych tworzyw sztucznych. Ogólnie rzecz biorąc, pomijając to, że na desce rozdzielczej nie znajduje sie nic wiecej poza kontrolą nadmuchem i radiem (brak jakichkolwiek fajerwerków), wszystko jest dobrze rozmieszczone...
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wentylacja i ogrzewanie w tym aucie jest poprawne. Zimą, trzeba troche poczekac aż przednia szyba odparuje. Większy problem jest z szybami bocznymi, ale jest to mankament wiekszości aut....
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Auto jest średnich gabarytów, ale przestrzen w środku jest dość spora. Bez problemów zmieszczą sie tam 4 dorosłe osoby, jednak wysocy pasażerowie moga mieć mało miejsca z tyłu na kolana. Nie zachęcam do wyjazdów w długie trasy w 5 osób......Bagażnik spory jak na takie auto, dlatego bardzo dobrze.
2,0
Wyciszenie
I tutaj można ponarzekać. Koszmar zaczyna się w granicach 110-150 km/h czyli przy takich predkościach z jakimi na ogól podróżujemy. Silnik strasznie głośno pracuje. Od razu można zauwazyć, że kabina nie została w żaden sposób wyciszona. Autko pojedzie ok. 150 km/h, ale nie radziłbym jeżdzić z takimi predkościami. Dla osób, które cenia sobie spokój nie doradzałbym kupna tego auta. Mi to osobiście aż tak nie przeszkadza, ale mogłoby byc troche lepiej....
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Ekonomicznośc to wielki atut tego auta. Jeśli auto nie było katowane i mocno eksploatowane w miescie nie powinien spalić wiecej niż 7l/100km. Na trasie spalanie wynosi ok. 5-6 l/100km. Jeśli ktos chce wmiare dynamiczne i ekonomiczne auto to ten model jest dla niego.
5,0
Stosunek jakość/cena
Auto można dostać za śmieszne pieniądze. Na allegro widziałem takie modele w duzo bogatszej opcji za nie wiecej niz 4000 zł., czyli naprawde sie opłaca....
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W tej opcji auta jaki ja posiadam nie ma prawa sie nic zepsuć, bo tu praktycznie nic nie ma :D Wszytko chodzi poprawnie, i nigdy sie nie psuje....
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Mimo, że autko ma juz ponad 16 lat, nic poważnego sie nie stało. Można powiedzieć, że jest bezawaryjny, ale pod warunkiem, że dba sie o niego i sie go nie katuje....Po ok 150000 km do wymiany były amortyzatory, ale to dlatego, że samochód często jechał po paskudnych drogach...Można powiedzieć, że jest to auto stworzone do pracy....Nie musimy nic za bardzo przy nim robic.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.7 D 56KM 41kW
[l/100km]