Zawieszenie
: Lubię twarde zawieszenie, może dlatego. Samochód bardzo dobrze trzyma się w szybkich zakrętach.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: opisane w poważnych usterkach
5,0
Całokształt
Samochód jest świetnym kompaktem zarówno na miasto jak i w trasę (dla dwóch osób). Doskonały dynamiczny silnik, świetne prowadzenie i twarde zawieszenie czynią ten samochód - można rzec - sportowym. Wygląd tego auta jest rewelacyjny - ostry i niepowtarzalny. Na pewno żadna kobieta nie przejdzie obojętnie :)
Wrażenia
5,0
Silnik
Przy zakupie kierowałem się niezawodnością japońskich jednostek na łańcuchu rozrządu. Silnik jest dynamiczny i zrywny. Co prawda przy niskich obrotach wydaje się lekko zamulać, ale wkręcony na więcej niż 2tys zbiera się świetnie. Silnik został lekko zmodyfikowany po lifcie i dostaje wyraźnego kopa przy niższych obrotach. Jeździłem przedliftami i tam trzeba się wkręcić na 3.5 tys żeby czuć to co tu już przy 2/2.5 tys. Słyszałem że silnik jest spoko do gazu, ale ja nigdy mojej Maździe togo nie zrobię :D
5,0
Skrzynia biegów
Krótkie przełożenie przekłada się na styl sportowy od czasu do czasu. Aż kusi żeby redukować i wciskać gaz. Ze skrzynią nie ma żadnego problemu, biegi wskakują płynnie, a samo sprzężenie praktycznie nieodczuwalne - nie zauważyłem żadnego szarpania (no chyba że sam je spowodowałem brakiem synchronizacji moich nóg :D ).
4,0
Układ jezdny
Zawieszenie świetnie sprawuje się na zakrętach zarówno tych szybszych jak i spokojniejszych. Czuć wyraźną twardość, więc dla tych którzy lubią jeździć "wygodnymi kanapowcami" może być zbyt twarde. Niestety dziury polskich dróg czuć, ale to kwestia przyzwyczajenia, w szczególności jak użytkownik woli szanować swoje alufelgi :)
Komfort
5,0
Widoczność
Do widoczności mam jedno zastrzeżenie jeśli chodzi o słupki A (ale to pewnie wynika z przesiadki na lekko większe auto) - nie raz muszę się odchylić do przodu lub do tyłu aby dojrzeć pole docelowe na zakręcie. Też wydaje mi się że to kwestia przyzwyczajeń dlatego daję 5*. Czujniki cofania pomagają kontrolować tył samochodu (lekko wysunięty zderzak poza samochód), a monitoring pola martwego jest kropką nad I (co prawda włącza się powyżej 60km/h, ale jest rewelacyjny w trasach, szczególnie autostradowych).
5,0
Ergonomia
Co prawda mnogość przycisków w tej wersji może przytłaczać, ale wystarczy kilka dni i nabiera się wprawy. W mojej wersji jest pełna elektryka razem z wielofunkcyjną kierownicą, gdzie dochodzi tempomat, obsługa bluetooth i obsługa wyświetlacza z deski (w wersjach Sport i MPS jest jeszcze obsługa nawigacji). Klimatyzację da się opanować bez problemu, ale trzeba sięgnąć do dokumentacji żeby poznać odpowiednie konfiguracje (klima dwustrefowa i grzana szyba przednia). Odtwarzacz do pojęcia bez większych problemów, wszystko co potrzebne jest podpisane i widoczne z dużymi przyciskami.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
W mojej wersji są grzane siedzenia przednie, grzana szyba przednia i dwustrefowa klimatyzacja. Zimą po odpaleniu silnika siedzenia grzeją natychmiast - ok 10 sekund do nagrzania, na klimatyzację trzeba poczekać do nagrzania silnika (w okolicach 4km ~ 5min). Szyba odmraża się też w okolicach 10 sekund po odpaleniu grzania. Nie ma się do czego przyczepić.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Daję 4 ponieważ chcę się doczepić do miejsca z tyłu. Tylne drzwi są w tych wersjach krótkie i co większy pasażer może mieć problem z wsiadaniem i wysiadaniem. W środku tylny pasażer też nie ma zbyt wiele miejsca, ale podróż na ok 600km nie powinna stanowić kłopotu dla dwóch średnich osób z tyłu. Jest fajny miękki podłokietnik z miejscem na dwa kubki). Przód bez zastrzeżeń - kierowca ma do dyspozycji ustawienie fotela w 3 płaszczyznach (pasażer tylko w dwóch - może wyższe wersje - Sport i MPS mają więcej). Kierowca ma sporo miejsca zarówno na nogi jak i łokcie. Fajną rzeczą jest wyprofilowana deska przed prawym kolanem co (nareszcie!) nie gniecie w trasie. Fotele dobrze trzymają kierowcę na zakrętach.
4,0
Wyciszenie
Samochód jest dość dobrze wyciszony, jednak kompakty mają to do siebie że jednak w środku trochę słychać różne dźwięki. U mnie akurat kuny czy inne łasice wygryzły matę wygłuszającą w silniku i jest (póki co) goła blacha w tym miejscu. Nie wiem jak z fabryczną matą by się to zachowywało. Ogólnie po przesiadce ze starej Corsy nie mam co narzekać :)
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na Japończyka przystało części do tanich nie należą, ale można to brać z przymrużeniem oka. Do tej pory (po zakupie) wymieniłem tylko klocki i akumulator (obie części miały już 4.5 roku), klocki wykazywały wysokie zużycie, a akumulator był w 64% naładowany. Obie części były fabrycznie nowe i dopiero teraz przyszedł czas na wymianę. Klocki kosztują od 80zł (tanie chińskie) do 280zł za ceramikę (na ceramiczne się zdecydowałem) - ceny na przód, tył jest tańszy o ok 10%. Poprzedni właściciel nie robił nic w tym samochodzie oprócz wymiany płynów i filtrów, co potwierdziło ASO.
5,0
Stosunek jakość/cena
Ten model nie jest tanim kompaktem. Jest ich tez na rynku bardzo mało, za to można trafić na na prawdę zadbane sztuki. W tej cenie (kupując rocznik 11.2011 w 2016 roku - czyli równe 5 lat) można zakupić już dobrego Golfa, Kię Ceed, Jajko/Leona lub właśnie Mazdę 3. Mi akurat trafiła się wersja poliftingowa, a szukałem przedliftowej (2010r) dość długo. Na oku były dwie sztuki - przedliftowa w wersji Exclusive ze stycznia 2010 lub ta moja 3tys zł droższa, ale z listopada 2011 i w wersji Exclusive Plus. Pewnie sami wybralibyście moją :D
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Nie ma nic. Płyny, filtry, klocki, aku. Normalne rzeczy. Nie wykazują natomiast nadmiernego zużycia.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Trzeba uważać na rdzę. Wiele sztuk które wcześniej oglądałem była zgnita i nie raz bardzo, nawet w wieku 4/6 lat. Moim zdaniem te sztuki były składane z kilku. Moja rdzewieje na podłużnicy pod silnikiem i lekko pod tylną klapą (zbiera się tam woda, więc zobaczcie sobie tam przed zakupem)- w moim przypadku rdza jest na etapie przetarcia szczotką i do zaimpregnowania. Sztuki które widziałem zgnite były z reguły pod maską na łączeniach pod silnikiem, nadkola też brało. Jest już poprawa w stosunku do pierwszej generacji, ale jeszcze nie jest idealnie.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 MZR 105KM 77kW
[l/100km]