Sylwetka tego samochodu cały czas cieszy moje oczy. W późniejszych wersjach zaczęło się według mnie psucie wyglądu. Blacharka w tych samochodach to jakaś tragedia i armagedon. Parchy potrafią wyłazić na środku drzwi. Do reszty nie mogę się przyczepić. Bardzo dobre prowadzenie, dobra dynamika i przyzwoite spalanie. Elegancko współpracuje z LPG (Stah4 + wtryski Hana). Wykończenie wnętrza bardzo dobre i po przebiegu 317 tys. km samochód nie wydaje żadnych dziwnych, skrzypiących dźwięków. Skóra na kierownicy dopiero zaczęła się lekko przecierać. Niespecjalnej jakości dźwięk audio (nie BOSE).
Wrażenia
5,0
Silnik
Bardzo dynamiczny. Trzeba nim jednak mocno kręcić jak to wolnossaka. Awarii związanych z silnikiem zero. Oleju prawie nie ubywa. Dobrze pracuje z LPG . Nie zauważyłem różnic w osiągach między gazem i benzyną.
4,0
Skrzynia biegów
Brak szóstego biegu w mojej wersji to poważny minus. Od około 220 tys. skrzynia zaczęła pogwizdywać na piątym biegu. Teraz zaczyna mi to już przeszkadzać, ale czekam aż może kiedyś padnie sprzęgło (wciąż oryginał) i wtedy się to ogarnie.
5,0
Układ jezdny
Zawieszenie ze sportowym zacięciem pochodzące z Forda Focusa II, czyli wzór dla samochodów tej klasy. Idzie jak po sznurku. Elementy gumowe zawieszenia lecą jak to na polskich drogach bywa ale są tanie i proste w wymianie. Kontrola trakcji działa jak trzeba i raz uratowała mi tyłek zanim zaparkowałem w rowie.
Dla mnie wystarczająca. Niektórzy narzekają na ograniczające widoczność słupki tylne ale sam cofam prawie zawsze na lusterka.
4,0
Ergonomia
Jakoś nic mnie nie drażni. To co często używane jest pod ręką. Bagażnik mały dla osób z wyższymi wymaganiami ale dla mnie wystarczy. Po złożeniu siedzeń duża równa powierzchnia. Udało się włożyć szafkę 155 cm wysoką i spokojnie zamknąć klapę.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie bardzo dobre, klimatyzacja trochę mało wydajna.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przednie fotele bardzo wygodne i miejsca nie brakuje nawet dla mnie, a mam prawie 2 metry wzrostu. Z tyłu już jest gorzej ale tragedii nie ma jeśli ktoś jest przeciętnego wzrostu lub da radę przesunąć fotele do przodu. Do tyłu trochę trudno się wsiada, gdyż tylne drzwi są dosyć krótkie.
3,0
Wyciszenie
Do setki może być ale potem robi się głośno. Prędkości autostradowe już bardzo dają się we znaki. Japończycy cięli ile się da na masie i stąd bardzo słabe wygłuszenie.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie przyzwoite jak na taki silnik, części zawieszenia nie są drogie (płyta podłogowa z Focusa II) ale niektóre inne elementy potrafią sporo kosztować. Wymiana rozrządu (łańcuch) kosztuje ponad tysiaka. Na szczęście ceny części używanych spadają i jest ich coraz więcej w związku z tym, że jest tych samochodów coraz więcej. Auto było kupione sercem, a nie po to, żeby jak najtaniej jeździć :)
3,0
Stosunek jakość/cena
Tragiczna blacha, słabe wygłuszenie, brak szóstego biegu. Gdyby nie to dałbym 5 gwiazdek.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Nic specjalnego się nie działo. Jakieś gumy w zawieszeniu, przekaźnik od układu klimatyzacji, ostatnio zaczyna wariować pokrętło od regulacji temperatury. Urwały się po kolei oba mocowania tylnych amortyzatorów. Aluminium utleniło się ze starości po prostu.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Mazda nigdy nie zawiodła w drodze. Przejechałem nią w 5 lat około 150 tys. km. Przygotowuję się duchowo na problem z gwiżdżącą skrzynią biegów i będzie to pewnie sporo kosztować.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 MZR 150KM 110kW
[l/100km]