Oceniam bardzo pozytywnie, nie jestem ślepo wpatrzony w auto, które posiadam. Dostrzegam w nim mankamenty, wady, jak również zalety. Wielość plusów znacząco przewyższa niedociągnięcia.
Mojego NX-a oceniam globalnie na: 8,5/10
Osobom poszukującym auta oszczędnego z napędem hybrydowym polecałbym także zapoznać się z nowym Hyundaiem Tucsonem 1.6 hybrid o mocy 230 KM. Tak...wiem, że nie jest to "premium", ale w moim odczuciu stanowi ciekawą konkurencję pod względem rewelacyjnego prowadzenia, znakomitej skrzyni biegów (nie bezstopniowej) i dynamiki - pomimo iż Koreańczyk wykończony jest znacznie gorzej, a jakość materiałów jest nieporównywalnie niższa, kompensuje precyzją, radością i lekkością prowadzenia.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik wraz z hybrydą w codziennym użytkowaniu, szczególnie miejskim, sprawdza się bardzo dobrze, jest elastyczny oraz co dla mnie istotne oszczędny. Przy nagłym przyspieszaniu, manewrach wyprzedzania, nieprzyjemnie "wyje" - dźwięk w długiej podróży jest męczący, deprymujący.
Silnik ocenił bym w czterech obszarach:
Satysfakcja w mieście: 9/10
Satysfakcja na drogach głównych: 8.5/10
Satysfakcja na drogach ekspresowych: 7.5/10
Satysfakcja na autostradzie: 5/10
2,0
Skrzynia biegów
Nie jestem entuzjastą skrzyń bezstopniowych, nie mam o niej najlepszego zdania, gdyż upatruję w niej winę za nieprzyjemne wycie podczas przyspieszania.
4,0
Układ jezdny
Układ sztywny, w moim odczuciu - jak na Lexusa - mało komfortowy.
Układ kierowniczy i zawieszenie zestopniowane sportowo, co daje duży komfort w pokonywaniu ciasnych zakrętów także z większymi prędkościami.
Zawieszenie jest jednak twarde, odczucia płynące z pokonywania dziur są raczej umiarkowanie komfortowe - 7/10
5,0
Karoseria
Pomimo upływu lat uważam, iż nadal wygląda wyjątkowo "świeżo", atrakcyjnie. Doceniam, że zaprojektowali pojazd z wyobraźnią tak dużą, iż po upływie 7 lat wciąż jawi się współcześnie.
Komfort
4,0
Widoczność
Jest w pełni wystarczająca, pomimo iż w moim pojeździe nie ma kamery 360, a jest jedynie wsteczna, nie mam problemów z manewrami, jazdą.
Polecam opcję z czujnikami martwego pola, bo jak w każdym pojeździe jest pewien "wycięty obszar".
2,0
Ergonomia
Ergonomię oceniam negatywnie, w moim odczuciu chaos i brak logiki. Przyciski są rozrzucone na kokpicie, włącznik świateł adaptacyjnych znalazł się przy lewym kolanie kierowcy, podobnie jak i włącznik aktywujący/dezaktywujący czujniki martwego pola. Warto uważać, aby ich przypadkowo nie wyłączyć. Pozostałe przyciski znajdują się w zasięgu dłoni.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo dobre, skuteczne, efektywne i szybko dające zadany rezultat.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przestrzeń dla pasażerów jest absolutnie wystarczająca, zapewnia im świetny komfort i poczucie swobody zarówno na przednim fotelu jak i tylnej kanapie - 2 osoby siedzące z tyłu mogą podróżować w znakomitych warunkach.
Negatywnie natomiast oceniam przestrzeń na nogi dla kierowcy powyżej 180 cm wzrostu - brak miejsca na lewą nogę, nie można jej wyprostować, w długich trasach bywa bardzo uciążliwe, bolesne.
Ponadto osobom zainteresowanym zakupem polecam wybór wersji z fotelami komfortowymi, mój pojazd posiada fotele standardowe i mam poczucie średniej wygody, po przejechaniu 300 km odczuwam ból pleców. Z pewnością nie polecam foteli standardowych.
4,0
Wyciszenie
Do 120 km/h oceniam na: 9/10
120-130 km/h: 8/10
Powyżej 130 km/h: 7/10
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
W moim odczuciu jest to bardzo oszczędny samochód, w pełni satysfakcjonuje moje założenia. W mieście bez większych problemów, przy dynamicznej jeździe osiągam wartości ok. 6,5 l.
Do 110 km/h - 6,3 l (jazda dynamiczna).
Do 140 km/h - ok. 8,5-8.7 l.
5,0
Stosunek jakość/cena
Uważam, że stosunek jakości do ceny, m.in. rewelacyjnego wykonania, świetnej jakości materiałów, znakomitego spasowania, zdumiewającej oszczędności versus niedogodności o których pisałem, dają mimo wszystko bardzo optymistyczny i satysfakcjonujący bilans.
Polecam NX, lecz warto mieć na uwadze opisane ograniczenia.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Brak jakichkolwiek awarii.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak jakichkolwiek awarii.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 300h 197KM 145kW
[l/100km]