Układ hamulcowy
: Skuteczność do pozazdroszczenia przez innych.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Silnik
: uszczelka pod głowicą - koniecznie wymienić oryginalną przed 90tys km !
Przeniesienie napędu
: nie oszczędzać na olejach, dobry olej odwdzięczy się podczas jazdy
4,0
Całokształt
Wrażenia
4,0
Silnik
Wytrzymały. Konstrukcja Hondy, wykonanie angielskie. Konieczna wymiana uszczelki pod głowicą na porządną, bo te angielskie korkowe to można włożyć głęboko. To też jest najczęstsza przyczyna awarii eksploatowanego silnika - uszczelka powoli puszcza i silnik dostaje wodę z chłodnicy. Zwykle tak się dzieje gdy silnik się przegrzeje ostro (mała ilość wody w chłodnicy). Poza tym nie do zdarcia. Dobry model na przeróbkę na LPG sekwencyjne.
3,0
Skrzynia biegów
Wszystko wyśmienicie oprócz wstecznego. Często nie wskakuje lub wskakuje z wysiłkiem. Ale to nie tylko bolączka Land Roverów. W VW czy Fordach jest znacznie gorzej, bardziej siłowo. Przełożenia skrzyni dobrane z wyczuciem. Bardzo dobrze ciągnie w terenie pod ostre wzniesienia na 1-ce z wbudowanym wspomaganiem przełożenia (taki żółty knefel na drążku). Nawet Explorer mi nie podjeżdżał tak gładko pod górki jak miejsko-terenowy Freelander. Dwójka i reszta biegów bez zastrzeżeń. Miękko się wrzuca, tak jak w Volvo.
5,0
Układ jezdny
Dobrze tłumi i trzyma drogę. Nie ma nadsterowności czy ściągania na boki przy zakrętach. Wiele razy doceniłem ABS i dobre rozłożenie napędu, gdy auto samo się ratowało z poślizgu na lodzie czy piachu rozsypanego na zakręcie szosy. Amortyzatory są dosyć twarde i wytrzymałe, u mnie wytrzymują już 2 rok (w momencie sprowadzenia 68% sprawności, obecnie 58% sprawności). Hamulce bardzo ostre, całe auto jest w stanie zahamować na jednym (!) hamulcu któregoś z kół (u mnie wytrzymywał każdy z nich na diagnostyce ponad 2800kg ciągu). Tylny wał trochę szumi, tak jak i opony.
Komfort
4,0
Widoczność
Siedzi się wysoko, maska nie przesłania. Również do tyłu i na boki bardzo dobra widoczność. Mnie osobiście wkurzają boczne słupki z przedniej szyby, które trochę przeszkadzają przy wjeżdżaniu na ronda.
4,0
Ergonomia
Model miejsko-terenowy, więc wyposażenie standardowe. Dostępność bardzo dobra. Wszystko co podstawowe jest w zasięgu wzroku i ręki. Za małe według mnie schowki dla pasażera. Fotele, drzwi i uchwyty ok.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szybko się nagrzewa nawet przy mrozach. Klima i wewnętrzny obieg robi swoje błyskawicznie. Dobre odprowadzanie wilgoci (ale tylko z klimą).
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dużo miejsca. Nawet klocek się zmieści.
3,0
Wyciszenie
Auto szumi podczas jazdy. Wszystko zależy od typu ogumienia i olejów w wałach. Silnik nie hałasuje.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
W wersji 1.8 pali prawie jak osobówka (miasto : 10,5l/100km , trasa : 8,5l/100km). Nie jest źle. Mnie zadowala.
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 i 16V 117KM 86kW
[l/100km]