Byłem fanem KIA w 2011 kupiłem Venge 1.4 - super auto najpierw jeździłem ja, potem żona sprzedany po 7 latach z żalem, potem Kia Carens 1.6 kupiona w 2015 - super fajna, w wersji Biznes Line - super auto, super wykończone byłem bardzo zadowolony i w 2022 kupiłem Sportage wersja L z silnikiem 1.6 i manualną skrzynią - w kocu Kia nie zawodzi, serwis mnie zna i jest super no i się zaczęła tragedia :( jak kupowałem to widziałem że plastiki wnętrza boczków i konsoli to tandeta, widziałem że wykończenie wnętrza takie sobie, zegary elektroniczne dwa wielkie tablety to nie do końca moja bajka ALE TO KIA to się nie psuje, to jeździło mi przez 11 lat jest super, odwiedzamy serwis co 15tysięcy i nie ma tematu jeździmy. Niestety nie!!! Po 2500 km nowym autem z salonu zapalił się alarm filtra cząstek stałych - telefon do serwisu - jechać na autostradę min 50 km i min 120 i będzie ok- no to baran jedzie na autostradę jedzie przepisowe 140 od bramki do bramki i nic, dalej filtr świeci, no to Internet porady użytkowników jazda jak debil na różne sposoby i..... serwis kilka stówek, kilka litrów dwie godziny na fotelu w poczekalni oraz zalecenia serwisu - jeździć dynamiczniej, raz na tydzień dwa w trasę to problem nie powróci??? kór..a serio?? żaden baran podczas zakupu nie mówił że to auto nie nadaje się do codziennych dojazdów do pracy 19 km w jedną stronę, poprzednie KIA jeździły tę trasę przez lata i nic a tu auto za 140 tysięcy musi mieć co tydzień wycieczkę - ktoś chyba oszalał. No właśnie auto za ciężką kasę a plastiki na drzwiach i konsoli gorsze niż w Vendze, serio położysz klucze czy coś twardego to każdy zakręt, przyspieszenie czy hamowanie masz dźwiękową sygnalizację położenia auta. W identyfikacji jakości drogi pomaga też tylna część auta na wybojach słychać stuki - podobno nie zawieszenie a tylna klapa stuka??? ale to taka uroda. ale nic nowe auto trzeba dbać po 3000 km i wypalaniu filtra umówiłem się na wymianę oleju w końcu kia to auto na lata - serwis wymienił olej i filtr za całe 900pln i po kilku dniach pod autem plama - kontrolka ciśnienia gaśnie do serwisu 2km więc s duszą na ramieniu do serwisu - i uszczelka filtra się podwinęła przy wymianie?? - pytałem nie mają nowego mechanika poprzednie kijanki umieli serwisować a tej nie? na szczęście nie musiałem płacić za następną wymianę. Fanem Kia już nie jestem, wyświetlacze mają humory jak kobieta z PMS przełączają się jak lubią, obrotomierz jest leniwy czasami pokazuje zmianę z opóźnieniem kilku sekund, nawigacja jest super - kiedy działa, chyba że akurat dzisiaj nie działa więc zajebiś...e wygląda można przyszpanować ale nie włączać na dłuższej trasie bo może być wstyd (realnie zawiesza się rzadko ale jak się zawiesi trzeba wyłączyć auto - powodzenia na trasie w nieznanym mieście). Największe moje szczęście że zamówiłem to auto na początku roku i odbierając w lipcu 2022 zapłaciłem tyle że teraz oddając w rozliczeniu w salonie dostanę za nie tyle samo :) i to jest jedyny moim zdaniem plus tego auta ( ok jest przestronne, w miarę ciche i dynamiczne ale nie mam do niego zaufania i ma wiele niedociągnięć - gdyby kosztowało jak poprzedni model 85000 to ok można przymknąć oko ale auto za 140 000 tak wykonane i z takimi wadami - za tę kasę kupicie wiele lepszych aut)
KIA wstyd!!
Wrażenia
2,0
Silnik
Silnik wystarczający, te 150 koni jest dobrze ukryte gdybym nie miał wiedzy ile ma koni to Kia Carens z 132 końmi jeździła tak samo, a Nissan Juke żony 115 koni jest bardziej dynamiczny ( fakt jest lżejszy). Silnik potrafi być oszczędny ale tylko do czasu aż nie wywali błędy filtra cząstek stałych bo wypalanie tegoż filtra kosztuje dużo paliwa. realne spalanie pod 8l
1,0
Skrzynia biegów
Haczy przy wbijaniu 4 ( na forach piszą że nie tylko mi), wsteczny - czasami trzeba włączyć 1 i puścić sprzęgło inaczej nie wchodzi, no i główna atrakcja - hałasy podczas puszczania sprzęgła na każdym biegu. Pojechałem do innego dilera przejechać się testówką i to samo ten silnik z skrzynią manualną ma jakiś problem z hałasującym sprzęgłem - serwis - to cecha nie wada- a gwarancja na to.... po pierwszym przeglądzie sprzęgło jako element eksploatacyjny nie podlega gwarancji więc pewnie wina użytkownika ( i koszt)
3,0
Układ jezdny
dość sztywne, niestety na zakrętach nie poszalejesz bo jest nadsterowne, tuki z tyłu auta na nierównościach ale to ponoć tylna klapa a nie zawieszenie
4,0
Karoseria
obszerna miejsca, bardzo dużo, w miarę ciche auto ( jak na SUW) bagażnik jak na tak duże auto nie jest ogromny, pod podwójną podłogą koło zapasowe jakieś kable generalnie w Carens było to 100 razy lepiej rozwiązane tu coś zabrakło ewidentnie
Komfort
5,0
Widoczność
bardzo dobra, wysoko się siedzi, duże lusterka - jak w nowoczesnych autach trzeba uważać na słupki A bo są szerokie - ale tak jest w wszyskich autach tego typu
2,0
Ergonomia
automatyczne wycieraczki mają swoje zdanie i już jak jest lekki deszczyk to zapieprzają ciągle a jak duży deszcz to jak chcą. nie zdarzyło mi się żebym jechał w deszczu i nie musiał ręcznie włączać ręcznie niezależnie jaki to był deszcz i to jest moje wielkie zdziwienie ponieważ w poprzednim moim KIA Carens działało to beż zarzutu. Tylna wycieraczka to jest żart nie widać jej bo ukryta pod spojlerem ponoć to nowoczesność - mi tam wycieraczka w normalnym miejscu nie przeszkadzała a już szyba brudna tak - a ta wycieraczka ma bardzo małe pole wycierania. System info-rozrywki - wielki tablet 12 cali i zdecydowanie kicha niewygodny w użytkowaniu. Dla wysokich tunel centralny który jest jak skała (twardy) powoduje ból prawej łydki (w Carensie nie przypominam sobie tego problemu po trasie 800km a tu mnie noga boli po 15)
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
tego nie spieprzyli, jest super są trzy tryby klimatyzacji więc można sobie ustawić tak że po włączeniu auta nie rusza wentylator na MAX a i tak jest super wydajna zarówno latem jak i zimą ( a do tego grzane fotele i kiera więc super)
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Duże auto, miejsce dla 5 osób pod dostatkiem
5,0
Wyciszenie
jest całkiem nieźle - tylko nie zmieniać biegów bo coś hałasuje :) na autostradzie przy 140 jest ok, w mieści bez uwag
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
nie wiem jak to ocenić - za wypalanie filtra cząstek musiałem zapłacić, pali mało ale potem trzeba wypalać filtr
1,0
Stosunek jakość/cena
auto za 140 000 pln, ma plastiki jak tico na konsoli i drzwiach, problemy z filtrem cząstek stałych i skrzynią biegów. gdybym kupił jak poprzednią wersję za 85 000 to powiedział bym że wnętrze w miarę - dziasj za 140 tys można kupić wiele innych lepszych aut (Nissan, Skoda, Seat oczywiście wszystko SUW-y)