Inne
: Dynamiczne, duże rodzinne auto, którym można jechać zapakowanym po sufit w góry, albo na biznesową kolację i parkując koło gwiazdy lub innych kółek nie ma się czego wstydzić.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
: Przednie koła zbyt często łapią uślizg przy ruszaniu.
5,0
Całokształt
Szukałem dużego, rodzinnego auta w dobrej cenie i dobrym wyposażeniem. Kia wygrała stosunkiem ceny do wyposażenia i wielkością. Za zbliżone parametrami auta europejskie trzeba było by zapłacić o 20-30k pln więcej. W grze do końca został tylko wtedy Santa Fe, ale mi nie pasował jego design, Auto bez poważniejszych awarii, ekonomiczne jak na taką wielką budę, pojemne w każdym względzie. Mocno przyciągało wzrok przechodniów (teraz już się trochę opatrzyło na naszych drogach).
Wrażenia
5,0
Silnik
Dynamiczna hybryda HEV. Czasami czuć i słychać jak załącza się silnik spalinowy, ale nie przekłada się to na jakiekolwiek straty w przyspieszeniu, lub parametrów jezdnych. bateria starcza na kilkanaście, km jazdy, ale raczej spokojnie po mieście. Każde mocniejsze dotknięcie gazu uruchamia silnik benzynowy. Na trasie przy prędkościach autostradowych i stabilnej jeździe, kilka km tez da sie przejechac na elektryku, ale raczej wtedy bazujemy na standardowym napędzie spalinowym.
Najbardziej denerwująca dla mnie rzecz to ruszanie ze skrzyżowania, ronda - gdy dojeżdżasz, nie zatrzymujesz się w miejscu tylko się toczysz i jak masz wolne chcesz dynamicznie wjechać, to elektroniczny gaz uśpiony budzi silnik po ułamku sekundy, ale daje to minimalne opóźnienie ruszania. Nigdy nie doświadczyłem tego wcześniej.
Max udało mi się osiągnąć 225 km/h (tak w Niemczech ;)) ale przyspieszanie przy 100-140 km/h nie stanowi problemu, wyprzedzanie i dynamiczne ruszanie w mieście tez pozytywnie zaskakuje.
5,0
Skrzynia biegów
Działa płynnie i niezauważalnie. 6 biegów daje radę. Mocne wciśniecie gazu prowadzi do redukcji i przyjemnego (kwestia gustu) hałasu z pod maski, kiedy kolejne konie chcą maszynę wyrywać do przodu. Jest różnica w zmianie biegów przy opcji eko lub sport.
5,0
Układ jezdny
Dobrze zestrojony, Brak uwag.
Miałem raz problem ze zbieżnością i zdzieraniem tylnych opon. Serwis zrzucił to na jeżdżenie po dziurach, ale tutaj bym się kłócił. Auto ma moim zdaniem zbyt ciężki tył i przy napędzie FWD przednie opony, przy dynamicznym, ale równomiernym wciskaniu gazu nieraz potrafiły zaboksować. Zakręty, trasa - wszystko ok.
4,0
Karoseria
Moim zdaniem cienkie blachy i delikatny lakier. Po 120k km sporo odprysków z przodu i kilka wgniotek parkingowych po bokach.
Komfort
5,0
Widoczność
Jak na tak duże auto to dosyć przyzwoicie. Trzeba czasami wychylić sie za słupek. W lusterkach bardzo dobrze, ale czujniki martwego pola pomagają. W czasie cofania kamera to podstawa a czujnik ruchu poprzecznego ratuje sytuacje przy wyjeżdżaniu z ciasnych parkingów i przy marketach. Linia tylnej szyby wysoko, więc dzieci, psów i słupków nie zobaczycie przez szybę. Zostaje tylko kamera i czujniki.
5,0
Ergonomia
Wnętrze proste, przejrzyste i dobrze rozplanowane. Duży schowek w podłokietniku i duzy przed pasażerem. W trzecim rzędzie też miejsce na kubek i drobne akcesoria. Kieszenie w drzwiach za to zbyt wąskie. Długie ale wąskie.Ruchoma kanapa i duzy zakres regulacji foteli umozliiwają wybranie wygodnej pozycji. Tylna kanapa ma tez regulowane siedzisko i pochylane oparcie. Trzeci rząd raczej dla dzieci, które dadza rade tutaj komfortowo podróżować zarówno w foteliku (jest IsoFix) jak i bez. Mój 10 latek bez problemu. La edorosły tez tam da rade posiedzieć. Miejsca nad gło wystarczająco, ale wysoko podniesione nogi na dłuższa trasę, to juz komfort średni. Tak więc 1-2 rząd rewelacja. 3 rząd dla dzieci spoko, dla dorosłych raczej awaryjnie.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wentylacja ok, nawiewy duże, klimatyzacja wydajna, ale przy większych obrotach wiatraka strasznie głośna. Trzeba się troche nakombinować, żeby dobrze ustawić kierunek nawiewu, żeby było komfortowo dla wszystkich. W drugim rzędzie brakuje nawiewu w słupkach (jest w konsoli). Są też nawiewy z regulacją siły w 3 rzędzie. Ogrzewanie bardzo wydajne.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Luksusowo i tyle. Więcej opisałem wyżej.
5,0
Wyciszenie
Cicho i przyjemnie do 140km/h potem opory powietrza robią swoje. Silnik pracuje równomiernie i cicho. Przy niskich prędkościach w ogóle go nie słychać (nawet jak pracuje). Cofanie generuje sygnał dźwiękowy na zewnątrz (hybrydy i elektryki muszą go mieć), który jest bardzo głośny i irytujący - zwłaszcza dla sąsiadów śpiących rano dłużej niż ty.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie przyzwoite. Do 120k km żadnych poważnych awarii. Niestety wymiana oleju co 15 000 km i przegląd co 30 000 km. UWAGA! Kia wprowadziła sztywny limit. Nie ma tolerancji +/- km na przegląd. każde przekroczenie założonych km kończy sie utrata gwarancji. Jest to upierdliwe i generuje konieczność liczenia, wcześniejszego umawiania się a co za tym idzie skracania okresów międzyprzeglądowych :(
5,0
Stosunek jakość/cena
W porównaniu do konkurencji wypada bardzo dobrze.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
3-4 razy software zawiesił się tak, że trzeba było się zatrzymać, włożyć igłę w otworek i zresetować komputer. Ale nie wpływało to na jazdę i systemy krytyczne, tylko media. Czasami też potrafi się zawiesić przy łączeniu z car play. Wtedy pomaga wyłączenie i włączenie auta.
Wymieniane miałem dwa głośnik w drzwiach bo rzęziły i to wszystko.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak, poza zbieżnością
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 T-GDI 230KM 169kW
[l/100km]