Inne
: Co mnie najbardziej zaskoczyło? Chyba wszystko. Ale ponieważ zawsze mogłoby być lepiej więc daję mojej kijance bardzo mocną czwórkę.
4,0
Całokształt
Szukałem małego, zgrabnego, ładnego i pojemnego sedanika z mocnym silnikiem i dobrym wyposażeniem. I znalazłem. KIA Rio w najnowszej wersji jest na bardzo dobrym poziomie, to nowoczesny i chyba bardzo niedoceniony model. Koreańczycy bardzo się postarali jeśli chodzi o jakość wykonania. Pewnie, że trochę mu brakuje do europejskich konkurentów ale śmiało można z nimi stawać do wyścigu.
Wrażenia
4,0
Silnik
Slogan reklamowy marki KIA "Power to surprise" nie jest wzięty z sufitu. Ten silnik potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć. Bardzo mocne biegi, szczególnie II i III, bardzo elastyczny silnik. Powyżej 3,5 tys.obr/min pokazuje pazury. Wg producenta moc 97KM osiąga przy 6,5 tys. obr/min ale nie udało mi się go podkręcić do tylu. Maksymalnie (na płaskim odcinku autostrady A4) wyciągnął ok. 6,2 tys. obr/min przy prędkości (wg wskazówki) 180 km/h (a więc nieco więcej niż podaje producent). Ten niepozorny silniczek na wysokich obrotach potrafi zaskoczyć zrywnością.
4,0
Skrzynia biegów
Biegi wchodzą bez problemu, poza wstecznym - tu nie zawsze wchodzi za pierwszym razem. Trzeba się przyzwyczaić do sposobu włączania wstecznego - pierścień na drążku zmiany biegów. Biegi elastyczne, II i III zaskakują mocą i zrywnością.
4,0
Układ jezdny
Ani miękki, ani twardy, tak po środku. Na zakrętach dobrze trzyma ale przy większej prędkości zdaje się być nadsterowny. Skuteczne hamulce z systemami ABS i EBD.
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu i na boki bardzo dobra. Do tyłu trochę gorzej bo przeszkadza wysoki kufer ale moja kijanka na czujniki cofania więc problem znika. Na zakrętach lewy słupek ogranicza trochę widoczność. Szczególnie w mieście trzeba uważać na lewoskrętach. Duże i podgrzewane lusterka boczne oraz podgrzewana tylna szyba są jak znalazł w deszczu i przy dużej wilgoci wewnątrz albo w zimie, gdy lód pokryje szyby i lusterka.
4,0
Ergonomia
Wszystko co najbardziej potrzebne jest na swoim miejscu. Niezbyt fortunnie umieszczono przycisk do pokładowego komputera - zasłania go całkowicie kierownica i trzeba go szukać po omacku. Również dziwnie umiejscowiono włącznik świateł przeciwmgielnych - nisko, naprzeciwko lewego kolana - długonodzy mogą przez przypadek je włączyć. Oba przednie fotele mają regulację wzdłużną, regulację wysokości i nachylenia siedziska oraz nachylenia oparcia. Zagłówki w przednich fotelach wystarczające nawet dla wysokich, z tyłu raczej dla osóbn o średnim wzroście. Fotel kierowcy z podłokietnikiem. Lustarka i wszystkie szyby mają sterowanie elektryczne. Bardzo ładne i czytelne zegary z czerwonymi wskazówkami oraz wyświetlacz komputera pokładowego z bursztynowym podświetleniem - brakuje mi w nim tylko wskazań chwilowego i średniego zużycia paliwa.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Dmuchawa trochę hałaśliwa na maks.obrotach ale bardzo skuteczna. Ogrzewanie działa sprawnie i szybko. Zaparowane szyby przednie to nie problem.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Miejsca w zupełności wystarczy nawet dla czterech wysokich osób, choć wtedy pasażerowie z tyłu mają trochę za mało miejsca na nogi. Nad głową z przodu i z tyłu miejsca wystarczy. Bagażnik wg producenta ma 390l ale w praktyce, przy umiejętnym pakowaniu zdaje się być obszerniejszy, mimo wnikających do środka zawiasów.
4,0
Wyciszenie
Producent nie przyłożył się zbytnio do wyciszenia komory silnika, przy wysokich obrotach silnik wyraźnie słyszalny, ale za to ma swój charakterystyczny, lekko sportowy i przyjemny dźwięk. Przy prędkościach powyżej 120 km/h wyraźnie słyszalny pęd powietrza.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
To już zależy od nogi kierowcy - ja mam ciężką, lubię wysokie obroty i szybką jazdę, więc i zużycie jest znacznie powyżej tego co deklaruje producent. Ale w długiej trasie, przy spokojnej jeżdzie ok. 90 km/h, bez ciągłej zmiany biegów 6,3 l/100 km jest do osiągnięcia bez problemu. W mieście pali sporo, koło 8,4 l/100 km - najlepiej, jeśli warunki pozwalają, jeździć na IV biegu. Ceny dwu dotychczasowych przeglądów w rozsądnej wysokości. Na razie bez poważnych awarii więc ceny napraw nie są mi znane.
5,0
Stosunek jakość/cena
Tu daję 5 punktów. W maju 2006 za tę cenę (43,2 tys PLN) nie znalazłem nowego samochodu, który miałby takie osiągi, wyposażenie i warunki gwarancji. KIA Rio zaliczana jest do segmentu B ale moim zdaniem spokojnie może rywalizować z wielu modelami klasy kompakt.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Tu nie mam żadnych zastrzeżeń.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jak dotychczas, po roku jazdy i 10 tys. km wszystko działa bez problemu.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 i 16V 97KM 71kW
[l/100km]