Przeniesienie napędu
: Napęd na cztery koła w klasycznym układzie (dołączana oś przednia), reduktor i żadnych problemów z tym układem mimo 9 lat to prawdziwy skarb.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Zawieszenie
: Tylne sprężyny szybko się zużywają i pękają.
Karoseria
: Dużo rdzy. Ale tylko na karoserii, rama ma się znakomicie.
5,0
Całokształt
Świetny samochód terenowy, o oryginalnym wyglądzie. Doskonale daje sobie radę w terenie, bo to prawdziwa terenówka zbudowana na ramie. Środek na pierwszy rzut oka surowy ale po pewnym czasie okazuje się naprawdę ergonomiczny i funkcjonalny. Zawieszenie rewelacyjne, sprawdza się w ciężkim terenie, napęd na cztery koła i reduktor dają duże możliwości - no i są załączane mechanicznie, przez dźwignie a nie jakieś guziczki-cudeńka.
Wrażenia
4,0
Silnik
Kulturalna praca czterocylindrowego diesla. Żadnych dziwnych dźwięków. Silnik adekwatny do terenowego użytkowania.
3,0
Skrzynia biegów
W tym samochodzie przy zmianie biegów czujesz się jak w ciężarówce :) Minusem jest duży luz drążka i czasami bieg nie wejdzie tak szybko jak byś się spodziewał. No ale przy tej konstrukcji jest to normalne i całkowicie akceptowalne.
5,0
Układ jezdny
Na teren - rewelacja! Auto doskonale radzi sobie w trudnym terenie, nic nie haczy o muldy. Krótki rozstaw osi jest idealny w ciężkich warunkach. Do tego napęd na cztery i reduktor pozwala się wydostać z naprawdę poważnego błociska i wjechać pod strome podjazdy. To nie jest suv, to jest prawdziwa terenówka.
Jeśli chodzi o jazdę po zwykłych drogach, to świetnie wybiera dziury. Ale szybki wjazd w zakręt ostudzi każdego \"sportowego\" kierowcę :) Czasami robię nim trasę (200 km) i niestety koleiny dają wrażenie lekkiego niepanowania nad samochodem. Ale to nie jest auto do jazdy w trasie. Parking natomiast staje się znacznie przyjemniejszy przy tak dużym promieniu skrętu - niejedno miejskie auto może się schować.
Komfort
4,0
Widoczność
Generalnie jest dobrze, duże szyby, nic nie zasłania. Jedyne do czego można się przyczepić to małe lusterka i krótkie drzwi, które zmuszają do odchylenia się przy niektórych zakrętach gdzie trzeba ustąpić pierwszeństwa.
3,0
Ergonomia
Siadając za kółkiem ma się wrażenie czystej surowości, ale samochód jest w miarę ergonomiczny. Wszystkie pokrętła pod ręką, zmiana biegów bez odrywania pleców od siedzenia. Kierownica jest regulowana w pionie.
Zaskakuje natomiast możliwość skonfigurowania wnętrza - da się zrobić jedną wielką kanapę. Idealnie na kemping bez namiotu, albo wypad z dziewczyną ;)
Jeśli chodzi o słabe strony: siedzenia niezależnie od ustawienia powodują ból krzyża, niestety. Poza tym wchodzenie na tylną kanapę wymaga sprawności.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wersja bez klimatyzacji - niestety w tegoroczne lato (30 stopni codziennie) to był jeżdżący piekarnik, wentylacja po prostu nie wyrabiała, a otwieranie okien też niewiele dawało.
Jeśli chodzi o grzanie, to zimy jeszcze nie przerobiłem ale podejrzewam, że będzie dobrze - silnik szybko się nagrzewa a temperatura szybko podskakuje, choć podejrzewam, że pasażerom z tyłu może nie dogrzewać. Po zimie uzupełnię swój wpis.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Króciutki samochodzik a naprawdę sporo miejsca. Byłem zaskoczony zasiadając na tylnej kanapie - całkiem sporo miejsca na nogi, podłokietniki dla pasażerów, choć podejrzewam, że trójka z tyłu nie będzie się czuć luksusowo :)
2,0
Wyciszenie
Tu nie o to chodzi. To jest samochód terenowy, na ramie. Nikt nie liczy na bezgłośność. Wyciszenia silnika nie ma chyba żadnego. Natomiast aerodynamiczność cegły powoduje duże szumy powietrza. Ale tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia przy tego rodzaju samochodach.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przy takiej aerodynamiczności i oporach skrzyni oraz mostów nie należy liczyć na niskie spalanie. Generalnie 10 do 11 litrów to standard w mieście i na trasie. Jeśli chcemy się rozpędzić na autostradzie to ciskanie w pedał gazu nie da wiele a spalanie może osiągnąć nawet 14 litrów/100km.
Dużym zaskoczeniem są naprawdę tanie i łatwo dostępnie części (mechaniczne, karoseria to co innego) w autoryzowanych serwisach. Tego się naprawdę nie spodziewałem, ponieważ samochód nie był dostępny w Polsce.
5,0
Stosunek jakość/cena
Kupa myśliwych i offroadowców kupuje dwudziestoletnie, rozklekotane benzynowe Suzuki na gazie. A w tej cenie można mieć porządną, dziewięcioletnią Retonę nieodbiegającą niczym od japońskich terenówek, a nawet lepszą. Ten znacznie lepszy stosunek jakości do ceny wynika z niedocenionej marki - każdy kto chce kupić prawdziwą terenówkę nie myśli nawet o koreańczykach. A to jest doskonała alternatywa i świetna baza na prawdziwy offroad.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Do tej pory nic specjalnego. Małe rzeczy do zrobienia w garażu: rozwalone guziki od lampki wnętrza (zrobione samemu w 20 minut), styk od zamka centralnego do przeczyszczenia, ogranicznik rozchylenia klapy bagażnika do poprawek.
Z większych drobiazgów to osłona nad tłumikiem do spawania bo zaczęła latać (koszt 30 zł).
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jedynie do wymiany (ale zaraz po kupnie) tylne sprężyny, które szybko się zużywają. Poza tym rdza robi swoje, trzeba dbać o blachy. Ale przy konstrukcji na ramie nie wpływa to w znaczny sposób na bezpieczeństwo, szczególnie, że sama rama trzyma się świetnie.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 D 83KM 61kW
[l/100km]