Pojeździłem na próbę autem demonstracyjnym z salonu przez pół godziny i byłem zachwycony. Wręcz byłem gotów od razu wpłacić zaliczkę i zamówić nową Optimę u dealera. By mnie jeszcze bardziej przekonać dostałem propozycję wypróbowania tego auta przez weekend (od piątku do poniedziałku). Niestety po tej próbie zrezygnowałem.
Wrażenia
4,0
Silnik
Kultura pracy ledwo słyszalnego silnika przyjemna dla ucha. Naprawdę jest bardzo dobrze wyciszony. Do 100 km/h dynamika ponadprzeciętna, wbija w fotel. Większej mocy w ruchu miejskim nie dałoby się wykorzystać.
Natomiast podczas wyprzedzania, gdy nagle trzeba szybko przyspieszyć od 100 km/h do 140 km/h, trochę brakuje mocy, przypuszczam, że to wina małej pojemności, a sama turbina nie daje rady mimo, że automat zmienia bieg z 7 na 4.
5,0
Skrzynia biegów
Bez zarzutów. Szybko zmienia biegi, nie szarpie, a przy tym daje dobre wyczucie każdej zmiany.
4,0
Układ jezdny
Trzyma się drogi bardzo dobrze. Często miałem wrażenie, że na zakrętach za bardzo pomaga elektronika. W określonych sytuacjach mam wyrobione pewne odruchy niwelujące nadsterowność czy też podsterowność auta, a tu nic nie musiałem robić - Optima sama wjeżdża i wyjeżdża z zakrętów jak po szynach. Zawieszenie jest ciche i na krótkich odcinkach sprawia wrażenie bardzo komfortowego. Jednakże po przejechaniu 300 km bolały mnie plecy i wtedy fotel kierowcy wydawał się nieco "drewniany". I to jest jedyny powód, przez który samochodu nie kupię.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność bardzo dobra, żadne słupki nie przeszkadzają, lusterka wystarczająco duże i nie szumią nawet przy dużych prędkościach. Kamera 360 stopni pozwala parkować tyłem bez patrzenia w lusterka. Kamery które spotkałem w innych modelach, nie dają aż takiej pewności.
4,0
Ergonomia
Ekran dotykowy zbyt daleko, aby kierowca mógł obsługiwać go w czasie jazdy, a może ręce mam za krótkie o jakieś 20cm :-)
Reszta przycisków działa intuicyjnie i bez zarzutu. Bardzo szybko kierowca wie gdzie co się znajduje i do czego służy.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Działa sprawnie, szybko i cicho.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bardzo dużo miejsca. Z przodu nic nie przytłacza, a z tyłu jak w Skodzie Superb - można założyć nogę na nogę. Jeśli twoje dziecko często ma katar, to z przedniego fotela nie dasz rady wytrzeć mu nosa chusteczką :-)
5,0
Wyciszenie
Idealnie, nawet przy dużych prędkościach. Wyciszenie to jedna z ważniejszych cech, na które zwracam uwagę i tu muszę przyznać najwyższą notę.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Średnie spalanie po 850 km wyniosło 6,5 l na 100km
5,0
Stosunek jakość/cena
Jakość jak w klasie premium. Wygląd i wykończenie na najwyższym poziomie. Najwyższe wyposażenie za najniższą cenę spośród wszystkich konkurencyjnych modeli jakie biorę pod uwagę przed zakupem.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Nic, zupełnie nic. Nawet nic nie trzeszczy.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nic
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.7 VGT CRDi 141KM 104kW
[l/100km]