Ogólnie jestem zadowolony, dostałem to czego oczekiwałem.
Zobaczymy jak rozwinie się sprawa zawieszenia degradowanego przez miasto Wrocław oraz jak będzie się zachowywać ASO na gwarancji.
Te dwa punkty są najsłabszą cześcią tego zakupu.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik wydawał mi się słaby więc ma zmienioną mapę na 160KM i 370NM, teraz jest lepiej, auto lepiej się zbiera na autostradzie, rozpędzanie 100-170 kmh jest całkiem przyjemne, wcześniej było gorzej.
Zmiana mapy poskutkowała spalaniem w mieście, na oko z 0,5lkm
Silnik na wolnych obrotach terkocze jak jakiś truposzcz, powyżej 4000 obr./m też nie brzmi ładnie (w porównaniu do głośnego wydechu XC90 i pięciu cylindrów).
Ale w normalnej jeździe na trasie prawie go nie słychać, a auto przy 140km/h ma 2400 obr./m, potrafi jeździć na 5 i 6 biegu przy obrotach 1400-1700 obr./m więc jak się jeździ swoim tempem to jazda jest super przyjemna.
Da się dynamicznie wyprzedzać, a spalanie potrafi w górach zejść do 5,6 l/100km
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia automatyczna zachowuje się poprawnie, potrafi jechać na 1400 obr./m na 5,6 biegu. Plusem są łopatki przy kierownicy, które działają również w trybie D, możemy sobie zmieniać biegi łopatkami po czym skrzynia po pewnym czasie sama przełącza się w tryb D, rewelacja, bardzo przydatne w górach.
Dodatkowo tryb Mode Eco, Normal, Sport. W trybie Sport zmienia się wspomaganie kierownicy oraz zmiany biegów są przy obrotach 3000 obr./m w górach czy też przy wyprzedzaniu strasznie użyteczna funkcja.
Skrzynia mimo iż nie jest demonem szybkości jest jednak lepsza szybsza i bardzie inteligentna od poprzedniej, którą użytkowałem w XC90.
Potrafi inteligentnie podążać za pedałem przyspieszenia i w zależności od dynamiki zmieniać biegi przy 1600 obr./m czy też 3000 obr./m więc większość czasu jeździ się na D bez trybu ręcznego, łopatek czy też Mode Sport.
W mieście tylko D, skrzynia szybko reaguje na gaz więc przy starcie z zatrzymania nie ma opóźnienia, dodatkowo automatyczny Hold przy zatrzymaniu powoduję jazdę przyjemną i wygodną w trybie miejskim.
W nowym modelu rok produkcji 2015 na stronie Kia wygląda, że dają skrzynię dwu-sprzęgłową, która była montowana w Sorento.
3,0
Układ jezdny
No właśnie, tu jest problem, wydaje mi się, że układ jezdny z KIA Optima odstaje od reszty (np. volvo) Posiadałem nowe KIA RIO z 2002r. i ten układ jezdny sprawia podobne wrażenie. Generalnie jest lepszy niż w poprzedniku ale na nierównościach mam wrażenie, że jest tak samo słaby.
Nie wiem czy nie potęgują tego wrażenia opony na profilu 45 ale porównując do Passat sedan, którym czasami jeździłem nie jest to dobry układ jezdny.
Oczywiście na równej nawierzchni auto zachowuje się poprawnie jak gokart. Szerokie opony i duży rozstaw osi i kół powodują, że autem można szybko pokonywać zjazdy autostradowe ale jeżdżąc po górach nie czuję się pewnie, do tego opony Nexeny... nie czuje ich punktu zadziałania, nie są złe ale się ich trochę obawiam na mokrym.
Komfort
4,0
Widoczność
Auto jest wygodne duże, dużo miejsca jest z tyłu ma wygodne fotel choć krótkie siedzisko, szeroką regulację fotela kierowcy i dwie pamięci.
Widoczność ograniczają wstawki plastiku pomiędzy lusterkiem, a słupkiem zarówno po lewej jak i prawej stronie.
Bagażnik ma regularnego kształtu i nie jest super pojemny, jak się go otworzy leje się woda z krawędzi do środka.
4,0
Ergonomia
Wszystkie przyciski są łatwo dostępne i pięknie podświetlone, podświetlone są nawet kieszenie u kierowcy i pasażera, dioda z sufitu daj delikatną poświatę, ekran multimediów można ściemnić, nie ma automatycznej regulacji jasności wyświetlacza.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wentylacja działa poprawnie, nawiewy z tyłu, automatyczne nawiew w przypadku zaparowania przedniej szyby, ogrzewane przednie siedzenia.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Sporo miejsca dla kierowcy i pasażerów.
4,0
Wyciszenie
Jest dość cicho,, silnik pracuje na niskich obrotach więc nie słychać wycia silnika, wiatr przy prędkościach autostradowych nie doskwiera.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie jest niewielkie, innych kosztów nie poniosłem, oprócz wymiany na własne życzenie oleju po 1000km.
4,0
Stosunek jakość/cena
Cena nie jest atrakcyjna jeśli patrzeć na podstawę, natomiast wybierając auto w wysokiej specyfikacji różnice są kolosalne na korzyść Kii Optimy XL. jeśli zliczyć opcje dostępne w moim modelu to w grupie VW byłby to koszt 40tyś. lub więcej
Ile by kosztowało auto które ma:
- automat
- jasną skórę cały pakiet
- nawigację
- audio infinity
- automatyczne nawiew w przypadku zaparowania przedniej szyby
- ogrzewane przednie siedzenia
- ogrzewane składane lusterka
- lusterko automatycznie ściemniane
- 18 calowe felgi
- automatyczne wycieraczki
- automatyczne światła
- czujniki parkowania przód i tył
- kamera cofania
- tryby skrzyni ręczne, łopatki, Mode Sport, Eco, Normal
- ledy, halogany ledy, xeony, doświetlanie statyczne zakrętów
- limiter prędkości
- tempomat
- komendy głosowe
- bluetooth, USB, AUX, dwa gniazda 12V z przodu
itd.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na razie żadnych usterek 1000km
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Żadnych na razie ale...
VIN auta jest w okolicach usterki silnika skutkującej braniem płynu chłodniczego, za krótkie śruby w bloku silnika.
Zobaczymy...
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.7 VGT CRDi 136KM 100kW
[l/100km]