Silnik Synchroniczny z magnesami stałymi 120KM 88kW
Rok produkcji 2017
Przebieg:
9 tys. km
Okres użytkowania:
niecały rok
4,69
11% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik
: Rewelacyjne wrażenia z jazdy - moc dostępna zawsze i bez żadnych zawahań.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Bardzo kiepski rozkład masy - czuć to zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.
4,0
Całokształt
Samochód elektryczny to moje wielkie marzenie już od lat. Hyundai Ioniq to pierwszy model na tyle wszechstronny abym chciał go kupić i na tyle tani aby było mnie na niego stać. Po wielu perypetiach i prawie półrocznym opóźnieniu odebrałem go we wrześniu 2017 i od tego czasu przejechałem 9000km. Ogólnie jest naprawdę bardzo dobrze - wciąż uważam, że to najlepszy "tani elektryk" na rynku. Nie żałuję decyzji o zakupie, więcej, namówiłem już dwóch znajomych aby kupili takie auto.
Wrażenia
5,0
Silnik
110km to niezbyt dużo, ale wystarcza do codziennej jazdy. Bardzo przyjemny jest wysoki moment obrotowy dostępny od samego startu - prawie zawsze jestem pierwszy na światłach :) Co ważne - Ioniq nie ma żadnych sztucznych ograniczeń mocy i prędkości maksymalnej. Na autostradzie można jechać do 180km/h.
5,0
Skrzynia biegów
Najlepsza skrzynia to... brak skrzyni :)
Samochody elektryczne nie mają skrzyni biegów - to ucina dyskusję o przewadze manuala nad automatem lub odwrotnie. Dzięki temu auto bardzo przyjmnie się prowadzi - nie ma zmiany biegów, nie trzeba machać drążkiem ani czekać na kickdown.
4,0
Układ jezdny
To najsłabsza strona Ioniqa - szkoda, że nikt wcześniej mi o tym nie powidział. Baterie umieszczono na tylnej osi, napęd jest na przód, w efecie trakcja jest słaba i trudno jeździć tym autem dynamicznie w ciasnych zakrętach. Przednie koła są po prostu zbyt słabo dociążone, więc przy gorszych warunkach na drodze ESP mruga właściwie przy każdym ruszaniu.
Komfort
4,0
Widoczność
W wielu recenzjach znalazłem opinie, że przez dzieloną szybę widoczność jest tragiczna i to kompletna katastrofa w tym aucie. Tymczasem ja szybko się przyzwyczaiłem i nie mam żadnego kłopotu z widocznością do tyłu. Przy parkowaniu skutecznie pomagają czujniki parkowania i kamera cofania. Dla mnie jest OK.
5,0
Ergonomia
Wszystko jest w porządku - szybko opanowałem obsługę wszystkich głównych systemów w aucie, nie miałem z tym żadnego problemu, nie studiowałem instrukcji. Ciężko do czegoś się tu przyczepić. Może gdyby szukać na siłę, to na konsoli środkowej jest sporo przycisków i trudno bez patrzenia trafić w ogrzewanie kierownicy i nie pomylić go np. z włączaniem czujników parkowania.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
W porównaniu z dowolnym autem spalinowym jest rewelacyjnie - po starcie auto jest ciepłe po przejechaniu ok 200m. Można je sobie wcześniej podgrzać (niestety nie ma aplikacji). Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość ustawienia grzania / chłodzenia tylko dla kierowcy w celu oszczędzania energii.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu nie mam żadnych zastrzeżeń - miejsca jest wystarczająco, fotel kierowcy reguluje się elektrycznie na wszelkie sposoby (razem z podparciem pleców) . W powodu opadającej linii dachu wysocy pasażerowie na tylnej kanapie mogą mieć problem ze znalezieniem wygodnej pozycji (Zachar by się nie zmieścił :) ). Bagażnik jest nieco mniejszy niż w hybrydzie, ale wciąż pomieści 2 duże walizki - można bez problemu spakować się na urlop. Dostęp jest wygodny (to liftback).
5,0
Wyciszenie
Po raz kolejny - zrozumie ten, kto przejedzie się elektrykiem - jest super! W mieście cisza w kabinie jest niemal absolutna. To zupełnie inny komfort jazdy w porównaniu z dieslem, którego miałem wcześniej. Przy prędkościach autostradowych robi się trochę głośniej - najbardziej słychać opony, ale wciąż jest OK i ciszej niż np. w Octavii 1.4 TSI z 2016r.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Utrzymanie samochodu elektrycznego jest rewelacyjnie tanie. Przejechanie 9000km kosztowało mnie ok 150zł, a nikomu prądu nie podkradam :) To zasługa wielu darmowych punktów ładowania oraz taniego prądu w taryfie nocnej. Przeglądy w ASO również są tanie - kosztują ok. 200zł i trzeba robić je co 15000km. Nie wymienia się oleju, klocki i tarcze prawdopodobnie nigdy nie będą wymieniane (hamuje się głównie silnikiem).
5,0
Stosunek jakość/cena
Nie ma co ukrywać - samochody elektryczne w zakupie wciąż są sporo droższe niż ich odpowiedniki spalinowe. Nie ma co nastawiać się, że takie auto będzie opłacało się bardziej niż przysłowiowy "Passat w tedeiku". To trochę jak z kupowaniem samochodów z segmentu premium - kupuje się je dla przyjemności, pozytywnych wrażeń z jazdy i z przekonania, że taka zmiana ma sens.
Z innej beczki - Hyundai daje bardzo dobrą gwarancję 5 lat z niewieloma wyłączeniami i 8 lat na baterię.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Wciąż nie wiem czy to usterka, ale czasami auto zapomina moje ustawienia rekuperacji i czasu ładowania i muszę wszystko od nowa ustawiać. Może pomoże aktualizacja softu. Poza tym bez zastrzeżeń.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak - choć to nowe auto. Mam nadzieję, że nic się nie zmieni.
Zużycie prądu dla silnika Synchroniczny z magnesami stałymi 120KM 88kW
Średni zasięg
203km
Średni maksymalny zasięg
200km
Średni minimalny zasięg
180km
Maksymalny zasięg przy oszczędnej jeździe na długiej trasie
230km
Średni czas ładowania baterii: gniazdko domowe
12,0h
Średni czas ładowania baterii: stacja ładowania
4,0h
Średni czas ładowania baterii: stacja szybkiego ładowania