Nowa Honda HRV wersja Elegance kupiona po kilku miesiącach wyborów, analiz, przeglądania oferty rynkowej oraz jazd testowych różnymi autami - a więc z dużym namysłem. Ocena za całokształt 5 gwiazdek, gdyż moim zdaniem w swojej klasie wyróżnia się pozytywnie w wielu aspektach pośród rynkowej konkurencji. Jak na miejskiego crossovera wersja po liftingu ma drapieżny i wyróżniający wygląd, również bardzo dużo miejsca w środku dla 4 dorosłych osób, zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie, duży bagażnik z dodatkowym miejscem na bagaż lub koło zapasowe - zresztą auta Hondy w wielu testach wygrywają w swoich klasach, jeżeli idzie o ilość wygospodarowanego miejsca. Wnętrze bardzo dobrze wykończone, spasowanie elementów również bardzo dobrze, względem crossoverów innych marek lub nawet nowej Hondy CRV - materiały wykończeniowe sprawiają lepsze wrażenie, dają poczucie "lekkiego luxusu", bardzo ładne zegary z efektem 3D (prędkościomierz). Auto zaskakuje pozytywnie zwrotnością co szczególnie przydaje się w mieście gdzie często liczy się każdy centymetr przy manewrowaniu. Zawieszenie bardzo sprężyste, dające poczucie pełnej kontroli nad tym wyższym niż kompakty samochodem, również w zakrętach zachowuje się bardzo stabilnie i przewidywalnie, układ kierowniczy precyzyjny. Wersja z pakietem Elegance po liftingu zyskała dodatkowo do bogatego już wyposażenia m.in. nawigację, kamerę cofania i parę innych elementów, co w tej cenie jest mocnym argumentem za wyborem - konfigurując auta np. koncernów europejskich ceny wychodziły porównywalne - bez żadnej rewelacji. Poza powyższymi cechami o wyborze zaważyła również legendarna jakość Hondy, wyższe niż średnie ceny odsprzedaży auta używanego, silnik iVTEC na łańcuchu rozrządu - które w wydaniu Hondy słyną z bezawaryjności.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik 1.5 iVTEC - 130 km , 155 Nm - ze względu na umiarkowaną moc i moment obrotowy zestopniowany dosyć krótko, trzeba szybko opanować jazdę na wyższych biegach, na których bardzo przyjemnie ciągnie auto bez spadków mocy, fajnie podświetla się wtedy prędkościomierz na kolor zielony - przy jeździe ekonomicznej. Po mieście jazda na piątym biegu jest idealna, w trasie na szóstym można jechać przez większą część trasy. Wersja po liftingu wygłuszona względem poprzedniej i to dobry krok. W zakresie około 2 do 3 tyś. obrotów jest bardziej głośny niż turbo wersje europejskich producentów, dlatego warto opanować jazdę na piątym i szóstym biegu. W mieście pali około 6,5 - 7 l, w trasie przy prędkościach autostradowych od 100 do 140 km około 7,5 l. Do 160 km rozpędza się również bez problemu (szybciej nie próbowałem ale pod pedałem gazu jeszcze był luz) , w środku cicho, po wyrównaniu obrotów silnika prawie nie słychać. Brak jednej gwiazdki za dźwięk silnika w zakresie 2 do 3 tysięcy obr. Mógłby być bardziej zachęcający do sportowej jazdy jak np. w iVTEC z Civic lub City.
5,0
Skrzynia biegów
Bardzo precyzyjna o krótkim ruchu gałki, biegi wchodzą idealnie, nie ma odczucia że przesuwa się gałką po metalowych krawędziach w skrzyni - jak to bywa w innych markach lub że gałka "pływa" pomiędzy poszczególnymi biegami. Przełożenia krótkie - warto zmieniać w miarę szybko na wyższy bieg ( czuć to oraz dodatkowo jest wskaźnik zmiany biegów na wyższy-niższy) - wtedy jest jazda eko (zielone oświetlenie) , w sytuacjach "awaryjnych" na drodze można kręcić nawet do 6.500 obr. wtedy na danym biegu ciągnie jak w innych modelach Hondy. Na próbę w trasie również zwolniłem gazem pod górę na wysokim biegu i i o dziwo wskaźnik podpowiedział korektę biegu w dół.
5,0
Układ jezdny
Auto bardzo zwrotne, świetnie zawraca się lub nakręca w mieście. Zawieszenie moim zdaniem zestopniowane idealnie , czuć że auto stale trzyma się drogi (nawet na długich nierównościach lub krótszych defektach drogi) , również na zakrętach i przy jeździe autostradowej -140-160 km/h. Dobrze wybiera studzienki itp., nie hałasuje.
5,0
Karoseria
Ilu klientów tyle gustów ale mnie się po prostu podoba, moim zdaniem udane połączenie dobrego stylu, szyku, ciekawych smaczków ( duży chromowany grill przechodzący w skośne klosze reflektorów , kształt i przetłoczenia na karoserii ,nieczęsto spotykane okrągłe poprowadzenie linii dachu).
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność do przodu i na boki bardzo dobra, przy oglądaniu się do tyłu trzeba dosyć mocno obracać głowę prze ramię ( czy to w lewo czy w prawo) - ale to przypadłość raczej wszystkich nowych aut, gdzie stylistyka przeważa nad innymi cechami i są dosyć szerokie słupki środkowe a linie okien poprowadzone wysoko. Duże lusterka zewnętrzne, o dziwo pomimo owalnego okna tylnego widoczność z kabiny przez lusterko wewnętrzne na sytuację drogową zaskakująco dobra. Przydatna kamera cofania i czujniki parkowania (przód i tył), choć kamera mogła by mieć lepszą rozdzielczość. W dzień jest dobrze, ale wieczorem mogło by być lepiej.
4,0
Ergonomia
Warto porównać kilka aut z tego segmentu podczas jazd próbnych , w Hondzie jest wszystko na swoim miejscu, włączniki, wskaźniki itp. Bardzo fajnie rozwiązany panel środkowy z podłokietnikiem i pomysłowymi uchwytami na napoje. Brak jednej gwiazdki za utrudniony dostęp do półeczki na smarfona (lub inne drobiazgi) oraz do gniazd ładowania - jednak faktycznie jak to rozwiązać przy tak poprowadzonym panelu środkowym?Zadanie dla konstruktorów. Kierownica mogła by mieć jak dla mnie troszkę większą możliwość regulacji na długość, (od deski rozdzielczej) - ale może trzeba jeszcze popróbować innych ustawień fotela?
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Uważam, że w porównaniu do innych modeli aut, którymi jeżdżę - jeździłem - zarówno prywatnie jak i zawodowo- ogrzewanie i wentylacja działa dobrze. W zimę szybko odmraża szybę przednią (jest specjalna funkcja) a latem w czasie upałów dobrze chłodzi. Wentylator pracuje dosyć cicho, nawet na wyższych obrotach nie hałasuje mocno. Na letnie upały przydaje się dwustrefowa klimatyzacja , również podczas długiej trasy dobrze utrzymywane i regulowane temperatury w kabinie. Szyby tylne przyciemnianie więc w czasie długiej drogi wnętrze mniej się nagrzewa. Fajna funkcja na upały, powyżej około 25 - 26 st. na zewnątrz automatycznie włącza się obieg powietrza zamkniętego w kabinie - co ułatwia szybkie schłodzenie do żądanej temperatury ( w innych autach, którymi jeżdżę nie spotkałem się z takim rozwiązaniem).
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Fotele przednie wygodne, siedziska odpowiedniej długości ( jak dla kierowcy 182 cm wzrostu) również z tyłu siedzi się dobrze, uda są podparte , kanapę tylną można lekko pochylić pod innym kątem. Plus za system Magic Seats choć na razie nic nie przewoziłem z tak złożonymi siedzeniami. Przestrzeń nad głową ze sporym luzem, również na nogi. Przy jeździe z tempomatem można w fotelu rozsiąść się prawie jak w domu. Przy ustawieniu foteli przednich dla 2 osób o wzroście około 180- 182 cm miejsca na nogi z tyłu wystarczająco aby tam również taka osoba usiadła (ważne gdy nastoletni syn jeszcze jeździ z rodzicami a ma 180 cm wzrostu).
5,0
Wyciszenie
Moim zdaniem względem innych aut z segmentu crossover oraz kompaktów Honda HRV jest bardzo dobrze wygłuszona, nie słychać żadnego opływu powietrza wokół kabiny nawet przy 160 km/h, nawet nie słychać ruchu wycieraczek. Dodane wygłuszenia boków, spodu oraz od przodu kabiny, również system aktywnej redukcji szumu - po liftingu. Moim zdaniem system działa, dlatego dźwięku silnika nie słychać po ustabilizowaniu obrotów (wtedy odwrócony sygnał będzie niwelował szumy lub hałasy) a przy przyśpieszaniu nie jest w stanie całkowicie wygłuszyć dźwięku przyśpieszającego silnika.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Wprawdzie koszty przeglądów w Hondzie są trochę wyższe niż np. u europejskich konkurentów, jednak pozostawiam 5 gwiazdek gdyż wierzę w legendarną jakość Hondy. Uważam więc, że koszty się niwelują. A po co marnować czas na naprawy auta w serwisie gdy w tym czasie można pokonywać np. kolejne km po polskich lub europejskich drogach?
5,0
Stosunek jakość/cena
Tak jak pisałem wcześniej zakup tego auta poprzedzony był wieloma godzinami spędzonymi na porównywaniu aut europejskich, koreańskich i japońskich konkurentów i uważam, że za ten pakiet wyposażenia Elegance należy się 5 gwiazdek w tej kategorii. Konkurencja oferowała albo mniej wyposażenia za podobną cenę, albo podobne wyposażenie w wyższej cenie. Trzeba też brać poprawkę na nowe lansowane modele (nowe nisze) , które wymiarami, wielkością miejsca itp. plasują się poniżej a cenowo są zbliżone lub droższe.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Auto na razie dopiero dotarte, usterek drobnych żadnych nie było i mam nadzieję, że nie będzie.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie bez poważnych usterek i oby jak w innych Hondach poważnej usterki nie było przez cały czas użytkowania.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 i-VTEC 130KM 96kW
[l/100km]