Kupiłem go w 2019 od pierwszego właściciela - rocznik 1990 z udokumentowanym przebiegiem 95 tysięcy. Nie jest to samochód idealny, ale z pewnością nie zasługuje na aż tak mocną krytykę z jaką spotyka się w polskim Internecie; można wręcz powiedzieć że panuje moda na opluwanie tego auta - zapoczątkowana przez pewnych motoryzacyjnych jutuberów. Samochód mi się podoba; jest bardzo komfortowy jeśli chodzi o tłumienie nierówności; przekłada się to jednak na kiepskie właściwości jezdne. Jeśli mamy jakąkolwiek kulturę techniczna i zaglądamy czasem pod maskę to jest to de facto auto bezawaryjne. Lubi wypić - zwłaszcza w jeździe miejskiej. Czy można jeszcze jeździć nim na co dzień? Oczywiście można - pod warunkiem, że się to lubi.
Wrażenia
2,0
Silnik
Silnik OHV to od zawsze największa bolączka tego auta. Ma kiepską elastyczność, dynamikę, dużo pali oraz cechuje się niską trwałością(słynny wał korbowy podparty na 3 łożyskach). W zimie wiecznie niedogrzany; w lecie się przegrzewa. Gdy utrzymujemy wysokie obroty to jakoś tam jedzie. Plus za niezłe, rasowe brzmienie.
5,0
Skrzynia biegów
Pozytywne zaskoczenie. Biegi wchodzą gładko i precyzyjnie. Wygodne i niespotykane umiejscowienie lewarka.
3,0
Układ jezdny
Bardzo miękkie zawieszenie; z tyłu archaiczny resor piórowy. Gwarantuję nam to spory komfort za cenę złych właściwości jezdnych. Jak ktoś jeździ tylko po mieście to będzie zadowolony, ale do dynamicznej jazdy w trasie to auto się nie nadaje.
4,0
Karoseria
To auto jest naprawdę nieźle narysowane - zawsze mi się podobało. Owszem korozja go bierze, ale nie ma tu takiej tragedii jak to ludzie opowiadają. Przy dbaniu o konserwację trzyma się dobrze. Gdzie są wszystkie ople czy fordy z lat 80-tych i 90-tych? Już dawno na złomowisku; tego się w ogóle nie spotyka, podczas gdy jeżdżących polonezów jest w Polsce jeszcze ponad 38 tysięcy(stan na grudzień 2021). Przejeździłem już 2 zimy i nic się nie dzieje. Więc jak widać nie jest tak źle.
Komfort
4,0
Widoczność
Typowo dla aut z tamtych lat - świetna widoczność do przodu i na boki. Wstecz trochę przeszkadzają tylne słupki.
2,0
Ergonomia
Ergonomia na minus. Przełączniki sprawiają wrażenie rozrzuconych losowo bez żadnego zamysłu. Nawet po 2 latach jeżdżenia tym autem często nie mogę spamiętać gdzie co jest. Brakuje też podświetlenia klawiszy.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wentylacja bardzo w porządku. Jeśli chodzi o ogrzewanie to grzejnik to nie jest, ale grzeje wystraczająco. Większym problemem jest wolne nagrzewanie się silnika.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Pomimo zewnętrznych wymiarów auto wydaje się w środku dość ciasne.
3,0
Wyciszenie
Jak na konstrukcję z końca lat 70-tych to nie jest źle. Da się rozmawiać przy jeździe ekspresem.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Większość części jest jeszcze dostępna, ale niektóre zaczynają być już ciężkie do zdobycia, a ich ceny szybko rosną(np. wahacze). Sporo pali(miasto 15L; trasa 10L)
3,0
Stosunek jakość/cena
To auto nadal można kupić jeszcze w niskich cenach, ale nie oszukujmy się - w dzisiejszych czasach raczej mało kto kupuje już poloneza do jazdy na co dzień.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W sumie to nic się nie dzieje poza drobnymi problemami z elektryką i psującymi się klamkami.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Przez cały okres użytkowania miałem tylko jedna poważniejsza usterkę - pompa wody. Na szczęście stało się to gdy go odpaliłem w garażu. W trasie nigdy nie zawiódł.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 AB 82KM 60kW
[l/100km]