Układ hamulcowy
: Hamulec niesamowicie czuły i skuteczny. Przy pierwszym hamowaniu zawisłem na pasach.
5,0
Całokształt
Przy przeskoku z opla Astry I - subiektywnie daję 5 gwiazdek, bo różnica jest kolosalna.
Wrażenia
4,0
Silnik
Elastyczność silnika jest na bardzo dobrym poziomie. Turbina włącza się przy ok. 1200 - 1300 obr./min. Aby nie utracić dynamiki, nie powinno się schodzić poniżej tej granicy (tzn. jechać na biegu, który zapewni 1300 - 1700obr./min). Przy 1500obr./min już wyczuwa się solidny \"ciąg\". Trójka to \"najlepszy\" bieg. \"Jedynka\" - tylko ruszenie, \"dwójka\" - rozpędzenie do 2000 obr./min, \"trójka\" - pełen ciąg do max 3000obr./min. (jeśli dbamy o silnik). Gdy na \"czwórce\" dochodzimy do 3000 obr./min - najwyższa pora przełączyć na \"piątkę\". Generalnie przy rozpędzaniu auta przekraczanie 3000 - 3200 obr./min jest, moim zdaniem, bezcelowe, z wyjątkiem szybkiej jazdy na \"piątce\" lub jazdy bezmyślnie, quasi-dynamicznej. Osiągnięcie 180km/h nie stanowi problemu. Prędkości max jeszcze nie sprawdziłem, w trosce o nowy silnik.
4,0
Skrzynia biegów
Biegi wchodzą precyzyjnie, przy niezbyt długich przesuwach dźwigni. Nie ma zgrzytania, czy haczenia. Bardzo krótka \"jedynka\" i \"dwójka\". Czasami wrażenie dużego \"odstępu\" między 3-ką, a 4-ką. Ale to też kwestia przyzwyczajenia.
5,0
Układ jezdny
Zestrojenie dość sztywne, co nie rzuca się cieniem na komfort przy tych gabarytach auta. Prowadzenie bardzo precyzyjne i pewne. W zakrętach, na suchym asfalcie, mimo usilnych prób (usilnych nie oznacza idiotycznych) - nie udało mi się nawet doprowadzić do zadziałania ESP. Auto niesamowicie trzyma się drogi. Należy jedynie uważać na wpadnięcie tylnym zewnętrznym kołem w studzienkę na zakręcie, pokonywanym dynamicznie - potrafi zarzucić. Powiedziałbym, że prędzej powypadają mi pasażerowie, aniżeli wpadnę w poślizg (tu powinieneś się śmiać...). Pamiętajcie, że przy tak dużych autach - mimo, że dobrze się trzymają drogi, wpadnięcie w poślizg może być trudne do opanowania. Co prawda - jest ESP, ale ono też musi mieć się czego \"złapać\".
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu - bardzo dobrze. Lusterka boczne - ogromne i funkcjonalne. Prawie nie ma martwej strefy. Do tyłu - gorzej. Trzeba przyzwyczaić się do dość wysokiego \"tyłka\" i mocno pochylonej szyby w liftback\'u.
4,0
Ergonomia
Jazda wygodna. Rozmieszczenie przycisków intuicyjne. Jedynie włącznik tylnych świateł przeciwmgielnych jest przysłonięty kołem kierownicy, co jest problemem, gdy szuka się go po raz pierwszy w czasie jazdy.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Nawiew na max\'a = huragan w środku. Nie ma parowania szyb. Zaparowane - odparowują bardzo szybko. Siła nawiewu środkowego wystarcza nawet do odparowania tylnej szyby. Przycisk \"MAX\" w konsoli \"klimatronika\" - teoretycznie funkcjonalny, ale w praktyce zasadność użycia jest ograniczona. Chciałoby się go użyć, gdy wsiada się do zimnego, zaparowanego auta, ale wtedy też dmucha \"zimnem\", więc w środku nie jest przyjemnie. Gdy silnik już jest rozgrzany - nie ma potrzeby używania tej funkcji, gdyż nie ma mowy o zaparowaniu. No - chyba, że chcemy bardzo szybko podgrzać wnętrze pojazdu. Ale wówczas, po wyłączeniu \"MAX\'a\" funkcja \"AUTO\" w klimie troszkę głupieje, gdyż dmucha zimnym powietrzem, by wrócić szybko do zadanej temperatury, więc w zasadzie te dwa przyciski się wykluczają. Jednym słowem - wszystko super, ale \"Kak MAX, to niet AUTO\". Ogrzewanie przedniej szyby jest bardzo praktyczne. Można właściwie zapomnieć o skrobaniu, co pozwoli jedynie wydłużyć żywotność przedniej szyby i paznokci Pań.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Auto jest ogromne. Tutaj nawet nie ma o czym dyskutować - po prostu należy wsiąść i się przekonać. W środku można bawić się w \"chowanego\".
4,0
Wyciszenie
Wnętrze bardzo dobrze wyciszone. Czasami, przy przyspieszaniu słychać \"warczenie\" diesla, ale jest to zupełnie kwestia przyzwyczajenia (wcześniej jeździłem \"benzyniakiem\").
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na te gabaryty i dynamikę - bezdyskusyjnie 5 gwiazdek. Ceny przeglądów w Fordzie na bardzo przyzwoitym poziomie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za tą samą (co do złotówki) cenę nieomal kupiłem Skodę Octavię I (TOUR) 1.8 T. Jakże ja się cieszę, że tego nie zrobiłem. Taka Octavia mogła by zaparkować we wnętrzu Mondeo (żart). Co do dostępnego wyposażenia i wyposażenia w standardzie - nie ma porównania. Co do cen wyposażenia opcjonalnego - też nie ma porównania. Ford wie, co to znaczy \"obniżka\". Ze 110 tys. PLN na 71 tys. PLN.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Po wyjechaniu z salonu okazało się, że przednia szyba pasażera (elektr.) nie otwiera się. Okazało się to błahą usterką - nie podłączony przewód, ale jednak czar troszkę prysł...
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
3500 km to troszkę mały przebieg by oceniać. Oczywiście teraz nic się nie dzieje. Zobaczymy później. ...i napiszemy :)
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 Duratorq TDCi 125KM 92kW
[l/100km]