Silnik
: Mocny i dynamiczny silnik Sci.
Niestety samochodzik sprzedałem w październiku 2014 roku.
Aktualnie jeżdżę FORDEM MONDEO MK 4 - 1,6 Ecoboost - 211 KM. Rocznik 2012.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: Szum tylnych drzwii
Inne
: Estetyka poduszki powietrznej pasażera
4,0
Całokształt
Podczas 4 letniej eksploatacji samochodu nie zawiódł mnie. Olbrzymie i pakowne kombi dla dużej rodzinki. Auto tej marki jest całkowicie niedoceniane przez Polaków.
A szkoda ... trzeba kupić pojeździć i przekonać się osobiście
z wrażenia jazdy, komfortu jazdy, ilości miejsca i małych kosztów utrzymania.
Potem można ewentualnie nobilitować marki "niemieckie" lub wydawać opinie cyt. " Fiat i Ford h... wart " ...?
Wrażenia
4,0
Silnik
Bardzo dynamiczny i zarazem oszczędny w eksploatacji. Obalam wszystkie mity o silniku typu " Sci" - wtrysk bezpośredni. Tankowałem zawsze paliwo na stacjach "ORLEN" i nigdy nie miałem problemu z tym silnikiem. Dużo większy zapas mocy niż zwykły 1,8 benzyna i rewelacyjne wkręcanie na obroty. Żadnych problemów nie miałem także z nadmiernym zużyciem oleju i łańcuszkiem rozrządu. Niestety trochę brak mocy przy nagłym przyspieszaniu na drodze szybkiego ruchu czy autostradzie, przy obciążeniu np. 4 osób - w zakresie prędkości 120 - 130 km/h. Potrzebna była redukcja biegów z 6-stki na 4-ke. Ale to chyba normalne przy takich pojemnościach , w silnikach wolnossących. Potrzebne byłoby TURBO ... ?
5,0
Skrzynia biegów
6-biegowa skrzynia manualna to doskonałe rozwiązanie. 6 bieg przynosi ukojenie dla wszystkich uszu pasażerów. Cisza na pokładzie ! Ale też dobrze przyspiesza na tym biegu przy wysokich obrotach. Dobrze skonfigurowane poszczególne biegi. Skrzynia krótka, twarda ale bardzo precyzyjna.
5,0
Układ jezdny
Rewelacyjny. To rozwiązanie inżynierów FORDA jest powszechnie chwalone. Sprawdza się w każdym terenie, szczególnie na ostrych zakrętach. Pełne bezpieczeństwo ! W okresie eksploatacji tego Forda jeździłem też VW Passatem i Skodą Octavią - niestety, mam wrażenie że ich zawieszenie "pływa" Ford jedzie jak CZOŁG.
Komfort
5,0
Widoczność
Wielkość wszystkich szyb w oknach jest wystarczająca do bezpiecznego podróżowania. Lusterka zewnętrzne posiadają ogrzewanie elektryczne i dysponują dużym lustrem szkła. Przy właściwym skonfigurowaniu lusterek można prawie całkowicie wyeliminować tzw. martwe pole.
5,0
Ergonomia
Ocenie poddałem : fotele samochodowe, wielkość otworów drzwiowych, wielkość otworu załadunkowego i obsługa wewnętrznych urządzeń w kabinie samochodu. Najdłuższe podróżne nie męczą kierowcy i pasażera. Regulacja lędźwiowa dodaje stabilizacji dla mięśni kręgosłupa. Pozycja w fotelu bardzo niska - ale ja taką uwielbiam - posiadam ponad 185 cm wzrostu.
Otwory do wsiadania i załadunku - wystarczające. Obsługa radia doskonała wraz z obsługą przy kierownicy. Pokrętła ergonomiczne , nie wymagające dłuższego skupienia wzroku. Schowek pasażera duży i klimatyzowany - Lodówka na małe napoje. Mały minus za wysuwany uchwyt na napoje przy desce głównej. Niestabilny i delikatny, uległ awarii - połamany od standardowej COCA-COLI - DO POPRAWY !
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Pomimo znacznej wielkości przestrzennej samochodu typu kombi ciepło z ogrzewania rozchodziło się wszędzie i wystarczająco. Nagrzewnica bardzo wydajna. W okresie zimowym termostat wcześnie puszcza ciepłe powietrze, po kilku kilometrach. Klimatrinic w tej wersji działa bardzo dobrze lecz najwydajniej im najszybciej w wersji bez Automatu. Automat potrzebuje sporo czasu na ustawienie i schłodzenie całej przestrzeni. Ja miałem lakier ciemny i to zajmowało czas.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak wspominałem mój wzrost i moich dwóch synów ( powyżej 185 ) nie przeszkadzał w bardzo dobrych warunkach podróżować razem po Europie. Nikogo nie bolały kolana - a to już COŚ !
Przy zakupie tego modelu specjalnie zwracałem na to uwagę. W tej klasie samochodu do warunki prawie KOMFORT. Wyprzedza nas tylko SKODA SUPERB, ale to inna kasa ...
4,0
Wyciszenie
Najlepszy komfort był przy jeździe do 100 km/h/ Potem trochę głośniej , ale do zniesienia. Za duży hałas w kabinie - powyżej 140 km/h na autostradzie. Pod maską założyłem dodatkowe wygłuszenie maski , z wersji Diesel ( kupione na Allegro ). zawsze to kilka decybeli od silnika.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Auto w okresie 4-letnim używałem przede wszystkim w mieście na dojazdy w zakresie 8 - 10 km. Wtedy to spalanie w okresie letnim - ok. 8-9 l/100 km . W okresie zimowym - 10-11l / 100 km. Na trasach przy tzw. eco jeździe - uzyskałem wynik jadąc samotnie - 6,7 l/100.
Niestety to duże i ciężkie kombi. Przyjaciel mój miał identyczną wersję ale silnikiem zwykłym 2,0 benzyna i dziwił się że mój Ford tak mało pali ... ? CUDA ?
Koszty utrzymania na standardowym poziomie. Nie zdarzyły się żadne poważne naprawy rujnujące budżet rodzinny.
4,0
Stosunek jakość/cena
Zakup auta sprowadzonego z Niemiec od 1 właściciela + opłaty = ok. 30.000 zł. Po 4 latach jazdy i zrobieniu prawie 60.000 km. spadek wartości ok 50 %. ( według rynku ogłoszeniowego w necie)
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
- Zakup i wymiana sondy Lambda ( 2 szt. ) i czujnika temperatury
gazów wylotowych.
- Wymiana końcówek drążków kierowniczych
- Wymiana napinacza paska klinowego i paska
- Wymiana sworzni gumowych - tylne zawieszenie
oraz rzeczy eksploatacyjne - opony, filtry, płyny , żarówki, wężyki ... Drobnica ...
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Sprawdzałem u innych użytkowników tego modelu FORDA MONDEO MK3 i chyba "ten typ tak ma" :
- wyraźne ślady pęknięć na kierownicy auta - dokładniej na poduszce powietrznej kierowcy - jakby poduszka była wystrzelona ...? A nie była w 100%
- Świszczy wiatr przy prędkości powyżej 60 km/h w tylnych lewych drzwiach - za kierowcą . ( Auta wszystkie bezwypadkowe )
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 16V 130KM 96kW
[l/100km]