Silnik
: Takich silników już nie ma :D naprawdę Solidność przez duże S.
5,0
Całokształt
Świetny samochód, właściwie niezniszczalny, naprawdę wygodny, po optycznym tuningu świetnie prezentujący się. Dynamiczny. Niewielki wkład finansowy w bieżące naprawy. Na co dzień solidnie eksploatowany, mimo to dawał ze wszystkim radę. Naprawdę wół roboczy, a przy tym samochód z duszą. Można go pokochać.
Wrażenia
4,0
Silnik
Niezła dynamika, jak na auto o takiej masie w stosunku do mocy. Znacznie lepiej rozpędza się powyżej 3000 RPM, dlatego przy wyprzedzaniu lepiej zredukować, ale nie jest to specjalnie uciążliwe, dodatkowo całkiem fajny pomruk. Prędkość max. to lekko ponad 200 km/h.
5,0
Skrzynia biegów
Jak najbardziej zasługuje na 5, dokładna, precyzyjna, dobrze współgra z silnikiem.
1- 60km/h
2- 90km/h
3- 130km/h
4- 160km/h
Dopiero od 400 000 drobne problemy z zasprzęgleniem 1, ale przy tym przebiegu, wybacza się wszystko.
5,0
Układ jezdny
Bardzo fajnie się jeździ latem, zimą idzie jak czołg, lepiej niż mondeo mk III i pewnie nie jeden nowszy samochód tej klasy. Fajna, mała kierownica, sprawdza sie przy bardziej agresywnej i dynamicznej jeździe. Łatwy do wyczucia samochód, dobrze trzyma się drogi. Świetne przekazanie intencji prowadzącego na koła. Rewelacyjne hamulce, ilekroć przesiadam sie z mk III, ląduję na przedniej szybie.
Komfort
4,0
Widoczność
Do tyłu mimo dużych gabarytów- świetna, parkowanie na lusterka (praktykowane przeze mnie) nie sprawia żadnych trudności, dobrze mieć też czujniki parkowania. Do przodu jest trochę gorzej - słupek A - nieco zbyt szeroki (w ciasnych szybkich zakrętach trzeba o tym pamiętać), dodatkowo lewa wycieraczka mogłaby zbierać więcej. Maskę i jej koniec widać bardzo dobrze, więc ocena odległości od przeszkody to drobnostka.
5,0
Ergonomia
Przyciski w dobrych miejscach, intuicyjne sterowanie klimą, radiem (fabryczne fordowskie), ustawianie lusterek łatwe. Czytelne wskaźniki, nie świecą po oczach w czasie jazdy nocą. Fotel kierowcy posiada podparcie lędźwiowe, wygodnie można dobrac pozycję za kierownicą nawet przy dużym wzroście (regulowana kolumna kierownicy, pochyłość siedziska fotela). Jedynie zawiasy bagażnika wnikające weń ograniczają kubature.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja działa nieźle, troche głośna na 4, szybko i przyjemnie ciepło zimą robi sie po ~2 minutach. Tu nie można nic zarzucić. Niezły patent to ogrzewana przednia szyba. Natomiast trzeba wspomnieć o denerwującym parowaniu w czasie deszczu, troche pomaga wymiana filtrów, ale trzeba ja robic raz na pół roku. Najlepiej puścic ciepło na szybe i czekac... w sumie to jedna z nielicznych rzeczy jaką można temu staruszkowi zarzucić.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dużo miejsca zarówno z tyłu jak i z przodu. Podróżowanie w 5 osób (w tym 3 dzieci) po Europie jest jak najbardziej możliwe i to w całkiem niezłych warunkach. Nawet po odsunięciu foteli przednich do końca, pozostaje miejsce na nogi i nie jest to dramatycznie mała przestrzeń.
4,0
Wyciszenie
Troche głośny przy dużych obrotach (od ok. 4tyś.), ale nie jest to dźwięk uciążliwy, bardziej denerwuje świst powietrza dochodzący z tylnych drzwi.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Średni zużycie to 9l/100 km
Przy spokojnej jeździe w trasie mozna zejść do 8l.
W miescie to juz 10 trzeba liczyc.
Najgorzej było zimą na nartach - uzywanie zaledwie jedynki, dwójki i trójki na snieznych drogach skonczyło sie łykaniem 14l.
Przeglądy i naprawy nie sa specjalnie drogie (poza tymi w autoryzowanych serwisach), ponadto skłaniają sie do rutynowych wymian klocków, oleju. Ostatnią poważniejszą naprawą była wymiana drążków stab. i tuleji.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za takie pieniądze ciężko trafić w lepszy samochód, naprawde godny polecenia i jedna z najlepszych inwestycji. W wersji GHIA jeszcze lepsze wyposażenie. Ale i w lekko wzbogaconej podstawie potrafi dogodzić.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Problemem jest migająca kontrolka napinaczy pasów (ryzyko nieotwarcia poduszek), błąd komputera co gorsza możliwy był do skorygowania tylko w ASO, w warsztacie na uniwersalnym komputerze nie udało sie podłączyc. Ostatnio przestało działaś światło po otwarciu drzwi kierowcy i sygnalizacja pozostawienia włączonych swiateł, wiec prawdopodobnie jest to wina jednogo wspólnego sensora.
Troche też blacha zaczyna korodować (głównie nadkola).
Silnie eksploatowane zawieszenie staje się dosyć głośne.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak poważnych usterek przez ponad 400 000 km.:)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 16V 115KM 85kW
[l/100km]