Karoseria
: Rdza, rdza i jeszcze raz rdza. Zabezpieczenie antykorozyjne praktycznie nie istnieje.
Układ hamulcowy
: Przewody hamulcowe i tłoczki tylnej osi. Najlepiej od razu po zakupie wymienić je na miedziane (gniją...).
4,0
Całokształt
Generalnie autko całkiem udane. Nie powala jakością wykończenia (szczegóły poniżej) ani ekonomicznością. Na plus - to że było projektowane przez księgowych, a nie designerów, co przekłada się na ilość (i b. niskie ceny) części zamiennych. Gdyby nie brak napędu na 4 koła, ocena na pewno byłaby najwyższa.
Wrażenia
4,0
Silnik
Nie czarujmy się - 80KM w dzisiejszych czasach szału nie robi. Autko lekko mułowate, pali jak smok (może to wina mojego stylu jazdy), aczkolwiek dość niezawodne. Przez cały okres użytkowania wymieniłem tylko to, co eksploatacyjnie padło (np. alternator i rozrusznik) - poza tym wszystko w porządku.
4,0
Skrzynia biegów
Na pierwszy rzut oka dość dziwne umiejscowienie lewarka skrzyni biegów. Aczkolwiek z czasem idzie się do tego przyzwyczaić. Biegi wchodziły ze standardowym oporem, aczkolwiek ich skok pozostawia sporo do życzenia. Poza tym sporadycznie (przy bardzo dynamicznej zmianie biegów) zdarzało mi się nie trafiać w wyższe/niższe przełożenie. Koszt wymiany sprzęgła dość przyzwoity (w Warszawie, z robocizną i paroma innymi rzeczami - 1300zł).
5,0
Układ jezdny
Na niewątpliwy plus - podwyższone zawieszenie (vs. Ford Fiesta, na której de facto bazuje), średnica skrętu i ... ceny zawieszenia. Mały ale wariat - autko dość zwinne podczas lawirowania w miejskiej dżungli.
Komfort
4,0
Widoczność
Samochód dość krótki, w dodatku z niemalże pionowo ściętą klapą bagażnika, więc widoczność na prawdę w porządku.
3,0
Ergonomia
Niby wszystko pod ręką, sporo zmyślnych schowków (np. na desce rozdzielczej, czy pod fotelem pasażera z przodu), ale jakość plastików i ich trzeszczenie podczas jazdy odzierają człowieka z jakichkolwiek pozytywnych wrażeń.
2,0
Wentylacja i ogrzewanie
Dwa zasadnicze minusy - brak obiegu wewnętrznego powietrza oraz brak możliwości całkowitego wyłączenia nawiewu. Pomimo ustawienia nawiewu na "0", do kabiny i tak dostawało się powietrze z zewnątrz, przez co zimą dosłownie szło zamarznąć...
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na autko o tak małych gabarytach, przy moim wzroście (186cm) - na prawdę bardzo przyjemnie. Przy ustawieniu fotela kierowcy "pod siebie", z tyłu miałem zapas miejsca na nogi. Bagażnik przeogromny jak na te wymiary!
2,0
Wyciszenie
Co tu dużo mówić - Ford nie grzeszy jakością i spasowaniem plastików. Pomijając trzaski i skrzypienia ze środka pojazdu, bardzo denerwujące były listwy na drzwiach. Po jakimś czasie wyrabiają się ich zaczepy, przez co przy jeździe pow. 90km/h, listwy te wpadają w wibracje i hałasują niemiłosiernie. Podklejenie ich klejem do szyb nie zawsze skutkuje.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na pojemność 1.4 i założona instalację gazową, koszt paliwa mógłby być niższy. Na trasie do pracy - 30km (90% trasa, 10% miasto) spalał w przeliczeniu na 100km ok. 9,5 litra gazu.
Dla porównania - taki sam dystans (i warunki) Toyotą RAV 4 2.0 b+g w automacie, spala 10,5l gazu.
5,0
Stosunek jakość/cena
Gdyby nie ceny części zamiennych, to oceniłbym go jako "przeciętny". Głównie ze względu na jakość wnętrza i wysokie spalanie.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Poza odpadającymi listwami plastikowymi na drzwiach - żadnych przygód.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Traf chciał, że przebieg samochodu w momencie zakupu był prawdziwy (130k km). Na domiar złego jeździła nim wcześniej kobieta (po mieście). Odkładając na bok uprzedzenia i szowinizmy - świeżo po zakupie zmuszony byłem wymienić komplet sprzęgła z dociskiem. Pozostałe elementy - alternator, rozrusznik, rozrząd - jak książka serwisowa nakazała. Miało wytrzymać 170k km i tyle wytrzymało :)
Ceny części na wielki plus!