Karoseria
: Poza faktycznie wiekszym wnetrzem to nic nie wywowalo we mnie efektu WOW. Po prostu auto ewoluuje.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Irytuja mnie usterki, ktore opisalem w sekcji "Bezawaryjnosc", choc przyzwyczailem sie i/lub czekam na akcje serwisowa albo nowy egzemplarza na swieta. :)
4,0
Całokształt
Jest to kolejne auto flotowe w mojej firmie, wczesniej jezdzilem Focusem MK3 (tez 120KM) oraz Ceedem (128KM). Eksploatuje jeden z pierwszych modeli MK4 co niestety skutkowalo kilkoma bolaczkami z gatunku choroby wieku dzieciecego. W porownaniu do poprzednika w jednych obszarach jest lepszy w innych gorszy. Szczegoly w opisach w poszczegolnych sekcjach. Generalnie jestem zadowolony.
Wrażenia
3,0
Silnik
Focus MK4 ma inny silnik niz MK3. Ma inna charakterystyke niz poprzednik. Tamten wyraznie slabl przed 4000obr. Obecny ciagnie do 4300 w miare rownomiernie. "W miare" bo ma delikatne zaslabniecie w okolicach 3700. W roznych egzemplarzach, ktore eksploatowane sa w mojej firmie, jest roznie. W jednych jest to mocniej wyczuwalne w innych tylko delikatnie. W moim modelu przy 2500 obr silnik wpadal w wibracje, po przekroczeniu tego pulapu wibracje znikaly. W innych egzemplarzach ten efekt nie byl zauwazalny.
Najwieksza bolaczka to norma Euro 6.2 i zwiazane z tym czestsze wymiany oleju tj. nawet przy 7000 km!! Dla flotowcow to koszmar, bo trudno zaplanowac przeglady jak nie wiadomo kiedy wyskoczy komunikat o koniecznosci wymiany oleju.
Moj egzemplarz ma wyczuwalne zadlawienia mocy przy zmianie biegow z 1 na 2. Problem znika w trybie Sport. Inne ezgemplarze nie maja tego problemu.
3,0
Skrzynia biegów
Skrzynia zestopniowana inaczej niz w poprzedniku. Dluzsze przelozenia skutkuja tym, ze auto nie jest tak zrywne jak poprzednik ale 160km/h ma przy 2500obr (poprzednik przy 3000obr). Niestety nie przeklada sie to w zaden sposob na mniejsze spalanie! Wrecz mam wrazenie, ze pali nieco wiecej niz poprzednik.
4,0
Układ jezdny
Prowadzi sie calkiem dobrze, choc mam wrazenie, ze nie jest taki zwinny w zakretach jak poprzednik. Ale moze to nadmiar elektroniki i systemow wspomagajacych sprawia, ze takie jest odczucie. Z drugiej strony wydaje mi sie, ze przy wyzszych predkosciach np. 180-200km/h jest bardziej stabilny niz poprzednik.
5,0
Karoseria
To pewnie kwestia gustu ale jest ladniejszy niz poprzednik.
Komfort
5,0
Widoczność
Trudno mi sie do czegokolwiek przyczepic. Model z czujnikami i kamera cofania zapewnia wysoki komfort przy manewrowaniu. :)
5,0
Ergonomia
Wszystko jest w zasiegu reki. Jednak ulozenie przyciskow na kierownicy mogliby zrobic znacznie lepiej. Tu wzorcem jest dla mnie Ceed, gdzie np. sterowanie tempomatem jest lepiej zorganizowane.
W MK4 sterowanie radiem (glosnosc i zmiany stacji) jest rozrzucone po dwoch stronach kierownicy a powinno byc obok siebie. Bardzo fajny jest komputer pokazujacy dane typu srednie spalanie, zasieg itp. Sa wlasciwie 2 niezalezne podsystemy, ktore mozna dowolnie parametryzowac i kasowac wybrane pozycje np. tylko srednia predkosc nie ruszajac pozostalych parametrow.
Spalanie na komputerze jest bardzo zblizone do rzeczywistego!! Jesli sa roznice to sa rzedu 0.1dm3
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wydaje mi sie, ze poprzednik mial nieco lepsza wentylacje. W tamtym modelu nawet w deszczowe dni nie musialem wlaczac klimatyzacji bo szyby po prostu nie parowaly. W tym zdarza mi sie wlaczac klime ale z rzadka. Choc i tak jest to przepasc w porownaniu do Ceeda, w ktorym bez wlaczonej klimy nie ma co marzyc o czystej wewnatrz szybie.
Grzanie foteli jest zbyt mocne. W MK3 bylo optymalne. Dmuchawa w MK3 byla mocniejsza.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przepasc miedzy MK3 z MK4 jest zauwazalna od razu. Zarowno z przedu jak i z tylu jest zdecydowanie wiecej miejsca. MK3 bylo po prostu ciasne jak na kompakt. Bagaznik lepiej zorganizowany niz w poprzedniku i ma druga podloge. Caly czas brakuje mi jednak np. schowka na plyn do spryskiwaczy. W Ceedach od pierwszego modelu jest gleboki schowek na tego typu pojemniki (plyn do sprysk, oleje, itp).
4,0
Wyciszenie
Wyciszenie jest porownywalne z poprzednikiem. Troche sie rozczarowalem bo sadzilem, ze Ford, przy okazji zmiany karoserii, dokona postepu w tym zakresie. Nie powinieniem jednak narzekac bo w porownaniu do Ceeda to i tak jest oaza spokoju. :)
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jest to auto sluzbowe wiec specjalnie nie orientuje sie w kosztach dlatego dam 5 gwiazdek bez wchodzenia w szczegoly. :)
Ale generalnie (poza wspomnianymi wczesniej) wymianami oleju nie widze innych elementow, ktore wymagaja czestej uwagi niz inne auta flotowe w firmie. Na razie przeglady i jazda.
5,0
Stosunek jakość/cena
Podobniez jak w przypadku kosztow utrzymania nie moge sie wypowiadac bo trudno go porownac 1:1 do innych aut (nawet mojego poprzedniego MK3). MK4 byl drozszy w zakupie niz MK3 ale mial tez wiecej na pokladzie.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ma troche irytujacych drobiazgow:
- Szyba kierowcy w pewnych okolicznosciach idzie w dol mimo, ze zostal nacisniety przycisk nakazujacy jazde w gore, :)
- radio na 4 zapamietanej stacji przelacza sie na 1 badz 6 zapamietana stacje przy sterowaniu z kierownicy (choc powinno przeskoczyc na 3 badz 5),
- przy duzych predkosciach rzedu 160-180km/h tempomat aktywny (tak auto ma takowy mimo manualnej skrzyni biegow :) ) wylacza sie!! i nie pozwala na ponowna aktywacje. Trzeba zatrzymac sie, zgasic silnik i uruchomic go ponownie.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Powaznych usterek nie doswiadczylem. Nie doswiadczyly tego takze inne egzemplarze MK4 w mojej firmie (przebiegi ok 40 000km).
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 EcoBlue 120KM 88kW
[l/100km]