Poszukiwałem kombi klasy kompakt dającego frajdę z jazdy i takowe znalazłem w postaci Focusa MK4 ST-Line. Chiptuning odblokowuje ukryty potencjał tego auta i nadaje mu charakteru.
Wrażenia
4,0
Silnik
Jego trzycylindrowa natura niesie ze sobą wady i zalety. Bez obciążenia brzmi
nieco niepoważnie. Irytuje mnie czasem swoim odłączanym cylindrem i wibracją wyczuwalną (tylko) podczas odpalania.
Pod obciążeniem ma natomiast dźwięk jak R6 (wiem co mówię, bo miałem taki silnik w BMW) i wyjątkowo lubi się wkręcać na obroty jak na turbobenzynę. Po chiptuningu i usunięciu GPF daje mnóstwo frajdy z jazdy (220 KM @ 330 Nm) i staje się najfajniejszym silnikiem w swojej klasie. Bardzo polubiłem ten silnik pomimo przesiadki ze znacznie mocniejszej Octavii 3 RS (też nieseryjnej - 280@440).
4,0
Skrzynia biegów
Krótkie, sportowe przełożenia biegów w wersji 182 KM są rodem z hot-hatcha (takie same jak w Fiescie ST 1.5). Krótkie skoki oraz precyzja przełączania biegów zasługują również na najwyższą notę. Jedną gwiazdkę odejmuję za w moim odczuciu nieco za nisko "biorące" sprzęgło - trzeba używać go precyzyjnie i dociskać pedał do końca zeby w pełni wystrzeglać napęd.
5,0
Układ jezdny
Wersja ST-Line na 17-tkach to najlepszy kompromis miedzy sportem i komfortem, jaki można dostać w tej klasie. Przypomina mi swoją charakterystyką M-Pakietowe zawieszenie BMW. W porównaniu do wcześniej użytkowanej przeze mnie Octavii 3 RS (na 18") zawieszenie Focusa wybiera dużo lepiej nierówności, a trzymanie drogi jest na tak samo dobrym, jak nie jeszcze lepszym poziomie. Bezpośredni układ kierowniczy przypomina swoim przełożeniem - najlepszy z jakim kiedykolwiek się zetknąłem - z Alfy 156. Brakuje mu tylko czucia jezdni jakie dodatkowo oferowała Alfa.
4,0
Karoseria
W wersji ST-Line samochód jest przyjemny dla oka. Ilość miejsca bdb, bagażnik po wymontowaniu (moim zdaniem kompletnie niepotrzebnej) podwójnej podłogi stał się bardzo pojemny. Ergonomia na dobrym poziomie. Poczucie jakości jest natomiast na zaledwie przeciętnym (ale wciąż niezłym) poziomie i za to ocena w dół.
Komfort
4,0
Widoczność
Jest OK. Niezbyt duże (ale dzięki temu zgrabne) lusterka zewnętrzne. Kamera cofania o szerokokątnym obiektywie na plus.
4,0
Ergonomia
W porządku.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Brak nawiewów dla tylnych siedzeń mi osobiście w ogóle nie przeszkadza, ale trzeba go odnotować. Plus za niskie umiejscowienie środkowych nawiewów - nie wieja dzięki temu nieprzyjemjie po twarzy jak to ma miejsce w autach z nawiewami na szczycie deski rozdzielczej. Auto szybko się nagrzewa zimą. Polecam pakiet zimowy z ogrzewaną kierownicą - rewelacja.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
5,0
Wyciszenie
Najlepsze z jakim się spotkałem w klasie kompakt. Plus za dźwięk wydechu, którego natężenie jest w sam raz (lekki, nieuciążliwy bas).
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie jest przeciętne w tej klasie. Ceny części są stosunkowo niskie. Ceny przeglądów stosunkowo wysokie, ale te są co 30 tys. km. Wymianę oleju zalecam oczywiście częstszą, ale niekoniecznie zawsze w ASO ;).
4,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na razie nic.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Odpukać...
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 EcoBoost 182KM 134kW
[l/100km]