Auto robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, zarówno wizualne, jak i podczas jazdy. Niestety w trakcie użytkowania zaczęły wychodzić coraz większe mankamenty. Pierwsza wizyta w ASO z awarią miała miejsce już pod koniec pierwszego miesiąca eksploatacji - awaria elektryki. Usterka była na tyle kłopotliwa, powtarzalna i jak się okazało trudnonaprawialna, że następne wizyty w ASO odbywałem jak w szwajcarskim zegarku max. co 1 miesiąc. Zdążyłem już poznać wszystkich pracowników z obsługi, jedni się zwalniali, inni zatrudniali ;) Ale wracając do meritum - auto zostało ostatecznie naprawione dopiero po ponad roku od wystąpienia usterki (ściślej wady fabrycznej pojazdu), ze współudziałem centrali i inżynierów FORD. Ale to nie jedyne usterki jakie wyszły - spasowanie elementów wnętrza tego auta do DRAMAT. Wszystko trzeszczy, niektóre plastiki same pękają, a sprzedawca umywa ręce twierdząc, że taki to model. Ze swojej strony podklejałem plastiki pianką dwustronną lub wtykałem między nie gumowe uszczelki, żeby tak bardzo nie trzeszczało. Fotel kierowcy i pasażera zaczęły się ruszać po ok. 30 tys. km - oczywiście ASO sprawdziło i uznało, że tak ma być. Swoją drogą fotele z kiepskich materiałów - przetarcia pojawiły się już po 40 tys. km. Właściwości jezdne i dynamika jazdy częściowo kompensują te mankamenty. Auto jako całość jest akceptowalne i sprawia przyjemność z jazdy, jednak nawarstwiające się mniejsze i większe usterki psują całą radość z jego posiadania. Zdecydowanie nie wybrałbym go ponownie.
Wrażenia
4,0
Silnik
Dynamiczny, oszczędny, bez turbodziury, nadający się idealnie na długie szybkie trasy. Ale brzmiący dalej jak wysokoprężny - fizyki nie oszukasz ;)
4,0
Skrzynia biegów
Skok krótki, dokładna, szybka. Trójka haczy - w testach też zwracano na to uwagę.
5,0
Układ jezdny
Brak zarzutu. Jeździ jak po szynach. Na mokrej nawierzchni zrywa trakcję przy ruszaniu. Na krętych drogach klei się do nawierzchni.
4,0
Karoseria
Łapie kamyczki bardzo szybko - chyba już taka uroda obecnych wodnych eko-lakierów.
Komfort
4,0
Widoczność
Dobra w każdą stronę. Kamera cofania wysokiej rozdzielczości. Słupki A czasem zasłaniają widoczność podczas skręcania (problem z widocznością pieszych na przejściu po skręcie w drogę prostopadłą).
5,0
Ergonomia
Bez zarzutu, jak każdy inny Focus.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wszystko ok.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bez zarzutu.
4,0
Wyciszenie
Przy wyższych prędkościach słychać szum powietrza i opory toczenia. Auto ma niestety niewyłączalne podbicie dźwięków silnika z głośników (potoczny "bulbulator"), który momentami jest zbyt nachalny.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie bardzo przyzwoite - max. 8L przy ostrej lub autostradowej jeździe. Jeżdżąc spokojnie można osiągnąć 5-6L. Ceny serwisu i części zamiennych niewygórowane.
4,0
Stosunek jakość/cena
Auto kupowałem w 2019, kiedy ceny były niższe. Wtedy wydawał się raczej drogi. Obecnie niewiele tańsza jest wypasiona Fabia, więc nie wiem czy można to łatwo ocenić.
Niezawodność
1,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Tak jak pisałem wyżej:
- powtarzalne usterki elektryki, z które pojawiły się w pierwszym miesiącu eksploatacji i których przez rok ani ASO ani FORD nie potrafili naprawić
- dużo drobnych usterek (trzeszczące i pękające plastiki, ruszające się fotele, przetarcia na tapicerce)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Do tej pory (50 tys. km) bez poważnych usterek, które unieruchomiłyby auto.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 EcoBlue 190KM 140kW
[l/100km]