Szukaj

Ocena kierowcy - Ford Focus III ST Kombi

Maciek, 3 lata temu
Silnik 2.0 EcoBoost 250KM 184kW
Rok produkcji 2014
Przebieg: 115 tys. km
Okres użytkowania: niecały rok
Ford Focus III ST Kombi 2.0 EcoBoost 250KM 184kW 2014-2018 - Oceń swoje auto
4,79
17% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik : Świetna jednostka, pod warunkiem że niedłubana.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne : Brak usterek
5,0
Całokształt
Jak to się w ogóle stało, że wszedłem w posiadanie Focusa ST w wersji kombi?, przecież to miało być mondeo lub 508 w 2.0 dieslu z co najmniej 2016 roku... Żeby do tego dojść, muszę się cofnąć do sierpnia 2020 kiedy poważniej siadłem do zmiany swojego starego samochodu na coś nowszego. To "nowsze" auto miało być już czymś fajniejszym, co sprawi że dojazd i powrót z pracy będą przyjemnością, że w trasie i spod świateł nie będę musiał żyłować silnika, no i światła koniecznie co najmniej ksenon dla lepszego komfortu jazdy po zmroku szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Policzyłem wszystko, średni miesięczny dystans, dystans w jedną stronę do pracy i wyszło mi na to, że raz w tygodniu musiałbym tym dieslem wracać dookoła dłuższą trasą tak aby ekologia mogła się dopalić a oszczędność w paliwie na 100 km wyszłaby na poziomie góra 3L, przy czym zimą diesel dogrzałby się dopiero po przynajmniej 8 km (z 15 stu w jedną stronę), czyli co najmniej połowa trasy do pracy zimą odbywałaby się w zimnym aucie, którego silnik pali w takich warunkach więcej niż człowiek by oczekiwał. Do tego EGR-y, DPF-y, AdBlue (w 508), obawa o wtryskiwacze gdzie koszt jednego nowego w razie awarii to około 2000 zł + wymiana i programowanie. Zaraz zaraz, coś tu nie gra. To się przecież w ogóle nie opłaca! I wtedy... zrobiłem sobie na popularnym serwisie z ogłoszeniami odfiltrowaną listę: benzyna (z ewentualnym gazem), co najmniej 200 KM, 5 drzwi i cyk. Wtedy po raz pierwszy trafiłem na Focusa w wersji ST i powoli zacząłem dojrzewać do myśli, że to może być samochód dla mnie. Dla mnie, czyli dla lubiącego motoryzację i dynamiczną jazdę, ojca dwójki dzieciaków w wieku przedszkolnym, który potrzebuje samochodu typu "daily", czyli do codziennego użytku i żeby ten samochód był dynamiczny, praktyczny, ale nie nudny. No i masz, jak znalazł. Poszukiwania trwały blisko pół roku aż znalazł się kandydat do wzięcia, który był wart grzechu. Przesiadka z wolnossącej benzyny 130 KM o podobnej masie co focus, no wiadomo... co tu dużo pisać. Inna reakcja na gaz, inna elastyczność, skrzynia 6 biegowa (aczkolwiek jak przystało na sportowca nie są to wybitnie długie biegi), średnie jak do tej pory 10L/100 korzystając z tej mocy tak rozsądnie jak to możliwe żeby nie zwracać na siebie nadmiernie uwagi lokalnej drogówki i kin objazdowych. Próbowałem ekonomicznej jazdy w moim codziennym trybie i zszedłem do 9L, czyli bez sensu żeby się spinać i patrzeć na obroty. Minimalne średnie w trasie przy około 120 km/h to 7,5L, naprawdę przyzwoicie żeby w ogóle się zastanawiać nad dieslem biorąc pod uwagę wszystkie pozostałe zalety silnika benzynowego. Pierwszy szok po odebraniu auta, przy -2 stopniach na zewnątrz płyn rozgrzał się do optymalnej temperatury w niecały kilometr jazdy! Pomyślałem na początku: k@#%a uszczelka.... a to tylko dodatkowa nagrzewnica, która robi robotę i z kratek leci ciepłe powietrze bardzo szybko. Swoją drogą dopiero w takim samochodzie jak ST gdzie dostajemy kilka dodatkowych "gajgerów", człowiek dopiero widzi po jakim dystansie rozgrzewa się olej w silniku... To daje dużo do myślenia i edukuje na nowo. Poza tym to fun fun i jeszcze raz fun. Samo wsiadanie do auta po długim dniu pracy wywołuje uśmiech na ustach. Świetne pół-kubełkowe skórzane fotele recaro (miałem okazję przejechać się też niższą wersją wyposażenia z materiałowymi fotelami i te były mniej wygodne, boczki przy udach były bardziej agresywnie wyprofilowane i wymuszały określone ułożenie nóg) no i ta elastyczność, auto wyrywa do przodu i prosi o więcej a o trzymaniu się drogi i reakcji na ruch kierownicą można by napisać osobny elaborat, bajka. Z rzeczy in minus. Promień skrętu. No trzeba się do tego przyzwyczaić przy manewrowaniu na parkingach, czy zawracaniu "na trzy", oraz brak możliwości montażu haka (Platforma na rowery. Do przewożenia rowerów na dachu nie mam przekonania). Tak poza tym świetne auto w pełni spełniające oczekiwania kierowcy lubiącego dynamiczną jazdę. Podróżowanie samochodem z wyraźnym zapasem mocy sprawia trudną do wyrażenia słowami przyjemność.
Wrażenia
4,0
Silnik
Elastyczny, pracujący niemal aksamitnie, wkręcający się bez zająknięcia na obroty z całego zakresu. Aczkolwiek silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa wymagają też dodatkowej uwagi i częstych wymian dedykowanego oleju (max do 10 tys. km) co podraża eksploatację, za to rekompensuje świetnymi osiągami.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia pracuje czysto, bez żadnego haczenia czy zgrzytów natomiast do idealnej precyzji tej skrzyni jeszcze wyraźnie brakuje. Jest ok, ale bez szału. Skok lewarka stosunkowo krótki, taki standardowym bym powiedział. Dlatego pomyślę niebawem nad short shifterem.
5,0
Układ jezdny
Prowadzenie generalnie fordów jest zawsze przyjemne. Kto w rodzinie miał jakiegoś forda, albo ma samochód służbowy tej marki, wie jak fajnie jest zestrojone zawieszenie i jak dobrze układ jezdny słucha się poleceń kierowcy. No to jeśli dodamy do tego tą szczyptę niemałą z wersji ST, dostajemy wybitnego przecinaka zakrętów kosztem nieco utwardzonego zawieszenia. Jest twardo, ale bez przesady, mamy pewność prowadzenia bez wypadania plomb z zębów i bólu pleców.
5,0
Karoseria
Bez uwag, nic się nie dzieje.
Komfort
5,0
Widoczność
Bez większych uwag, lusterka boczne o idealnie wyważonej wielkości. Są w sam raz. Dla porównania w Fieście lusterka są dla mnie zdecydowanie za małe. Do tyłu, słupki C dość szerokie, no ale to kombi przecież, czego się spodziewać. Jest ok.
5,0
Ergonomia
Wszystko czytelne, wszystko pod ręką. Dwa użyteczne uchwyty na napoje w konsoli centralnej, w które można bez obaw rzeczywiście wsadzić jakiś kubek czy butelkę. Dość obszerny podłokietnik, w którym znajduje się port USB gdzie można wpiąć pendrive z muzyką. Jedynie brak sensownego miejsca do położenia telefonu, to taki jedyny minus ze środka.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Układ wentylacji jest wydajny, jeździłem już samochodami, gdzie wrzucenie najwyższego biegu wentylatora nie gwarantował w upał ukojenia. W fordach raczej system nawiewu działa na podobnym, dobrym poziomie. Bez uwag, jest ok.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przy moich 182 cm mogę idealnie sobie ustawić dla siebie przestrzeń za kierownicą. Natomiast jechać za mną może już tylko dziecko. Dla dorosłej osoby musiałbym już nieco przesunąć sobie fotel do przodu, co miałoby znaczący skutek dla mojego komfortu jako kierowcy. Sama kolumna kierownicza mogłaby się jeszcze nieco bardziej wysuwać dla idealnego ułożenia, ale jest ok.
5,0
Wyciszenie
W przypadku takiego samochodu to rzecz może nie drugorzędna, ale nie aż tak istotna. W każdym razie jest dość cicho (co dla wielu jest wręcz minusem przy takim samochodzie) Fabrycznie pod maską montowany jest w dolot coś co ford nazywa "sympozerem dźwięku) Działa to w ten sposób, że przekraczając 3000 obr. do kabiny dobiega charakterystyczny warkot (mnie się podoba, nie mam zamiaru tego demontować) Podobno przy zmianie dolotu na niefabryczny, fale dźwiękowe się nachodzą i dźwięk staje się irytujący. U mnie jest 100% fabryka i na pewno nie będę tego ruszał.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Biorąc pod uwagę eksploatację auta z silnikiem benzynowym, jest przyzwoicie. Komplet nowych opon można kupić w przedziale 1300 - 1800 zł. Tarcze to koszt 120 - 320 zł/szt w zależności od marki, tego czy nawiercana czy pełna etc. Klocki też coś 120 zł także jak na samochód potrafiący przyspieszyć do setki poniżej 7 sekund i pojechać maksymalnie 250 km/h to naprawdę niedużo. Oczywiście mowa tu o budżetowych częściach a nie rozwiązaniach do upalania po torze. Tak jak napisałem na górze, dynamiczna jazda 60% miasto, 40% trasa to okolice 10L/100. Jeżdżąc w sposób zwracający na siebie nadmierną uwagę wyjdzie do 13/100. Więcej to już tylko tor, na ulicy ciężko by było.
5,0
Stosunek jakość/cena
Trudno szukać innego samochodu z mniej więcej podobnego rocznika, który oferuje tyle z jazdy i kosztuje podobne pieniądze. Do wyboru są Astry OPC, Golfy GTI, Seaty Cupra etc, ale większość w nadwoziu typu hatchback. W tym sensie Focus ST w nadwoziu kombi jest bezkonkurencyjny.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na szczęście póki co odpukać nic się nie dzieje.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Bez usterek

Pb - zużycie paliwa dla silnika 2.0 EcoBoost 250KM 184kW [l/100km]

Średnie zużycie
8,2
Minimalne średnie zużycie paliwa
7,5
Maksymalne średnie zużycie paliwa
10,3
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
6,8
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Ford Focus III ST Kombi