Samochód ładny, wyróżniający się spośród tłumu, bezpieczny (najbezpieczniejszy kompakt roku 2012) dosyć ekonomiczny, dający frajdę z jazdy, idealny kompromis dla kogoś kto szuka auta i do miasta i w trasę, bardzo dobry silnik, ekonomiczny i dynamiczny (poza niskimi obrotami), niestety auto ma problemy z elektryką, korozją klapy tylnej obok listwy i dosyć mało miejsca w środku i niewielki bagażnik. Ze względu na dużo liczbę usterek i problemy wieku dzicięcego polecam kupno auta po lifcie i takie sam bym teraz kupił...
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik oferuję niezłą dynamikę, przy tym nie pali nadmiernych ilości paliwa, jedną gwiazdkę odejmuję za wykastrowany dolny zakres obrotów, mam wrażenie, że mój poprzedni focus mimo silnika 1.4 miał bardziej dynamiczny dół... Od 3 tys obrotów nie mam zastrzeżeń do osiągów silnika. W mojej ocenie to najlepszy silnik do tego auta, wolnossący, oferujący niezły kompromis jeżeli chodzi o niezawodność i przyjemność z jazdy. Przeraża mnie troche zainstalowanie 2 katalizatorów i 4 sond lambda, gdzie zwykle jest w aucie jeden katalizator i 2 sondy, ale mam nadzieję, że jak trzeba będzie coś z tym robić to ja nie będę już właścicielem auta. :P
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów bardzo dobra, jedno gwiazdkę odejmuję za brak 6 biegu, który pozwolił by oszczędzać paliwo podczas jazdy autostradą. Nie mam zastrzeżeń do pracy skrzyni biegów, chociaż czasem haczy 1-bieg.
5,0
Układ jezdny
Focusy zawsze się dobrze prowadziły i tu nie jest inaczej. Zdecydowanie największy atut tego auta, jeździłem nową asrą, megane, najwnoszym civiciem, golfem i wszystkie dla mnie dużo gorzej trzymały się drogi i gorzej reagowały na polecenia kierwonicą. Doskonale czuć drogę i samochód jest jednocześnie w miarę komofortowy, nie jest to możę poziom Mondeo, ale w porównaniu z pierwszą generacją postęp jest ogromny, w focusie mk1 byłem w stanie narysować profil drogi tak było twardo... Wg niektórych moich pasażerów auto jest twarde, a nie mam wersji trend sport, owszem jest twarde, ale oferuję moim zdanim idealny kompromis pomiędzy komfortem, a precyzją prowadzenia...
4,0
Karoseria
Samochód bardzo ładny, wciąż wygląda świeżo mimo 7 lat od debiutu, jedną gwiazdkę odejmuję za bardzo kiepski wrażliwy lakier... Pełno odprysków, a tylna klapa w miejscu łaczęnia listwy z tylną klapą, zaczęła korodować mimo bezwypadkowej historii auta, sprawa jest w toku w Ford Polska... Myślałem, że problem z rdzą w fordzie jest już dawno rozwiązany.. W politftowej wersji nie ma takiego problemu, bo nie ma takiej listwy z tyłu...
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność na boki dobra, plus za ogromne lusterka, w których widać bardzo dużo, niestety nawet w nich ciężko oszacować gdzie kończy się auto... Widoczność do tyłu kiepska, przydałyby się czujniki parkowania, plus za okienka w słupku D, widoczność do przodu moim zdaniem tylko dobra i mogłaby być lepsza... Zimą zwłaszcza czuć ograniczenia widoczności przez słupki, bo wycieraczki nie wycierają obszaru aż do słupka...
4,0
Ergonomia
Cóż porównując do focus mk1, nie ma tu już takiej ergonomii pod wysokich ludzi, ale wszystko jest intuicyjne i na swoim miejscu, no może fotele powinny trochę lepiej podpierać odcinek lędźwiowy i lepiej mógł zostać umieszczony przycisk od sterowania lusterkami, który nie jest podświetlany... Tak samo włącznik świateł awryjnych nie powinien znajdować się koło przycisku centralnego zamka, bo na drodze często zamiast "podziękować" zdarza mi się zamknąć drzwi. :) W wersi po faceliftingu wyeliminowano ten problem przenosząc przycisk centralnego zamka na drzwi. Radio mogłoby mieć większy wyświetlacz. Poza tym wszystko ok. Plus za płaską przestrzeń po złożeniu kanapy (w wersji z dojazdowym kołem zapasowym), wiel nowych aut nie oferuję takiej oczywistej rzezczy.. No i ogromny plus za aż 4 haczyki na zakupy w bagażniku
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Auto ma bardzo dobre ogrzewanie i wentylację, zimą bardzo przydaje się podgrzewanie przedniej szyby, silnik też bardzo szybko się nagrzewa, bo zwykle już po 2 km jest nagrzany, co pozwala szybciej nagrzać wnętrze. Klimatyzacja manualna szybko i sprawnie chłodzi auto w gorące dni.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przesiadłem się z focusa mk1 i mam wrażenie, że miał dużo więcej miejsca, jedynie, gdzie w mk3 czuć dużą wiekszą przestrzeń to na szerokość przy zmianie biegów nie ma szans by dotknąć kolana pasażerki obok. :P Nie wiem czy to kwestia zabudowanego kokpitu, ale mam wrażenie, że mk1 miał więcej miejsca z przodu. Z tyłu bardzo mało miejsca na nogi, na pewno mniej niż w poprzednich wersjach... Na głowę dużo miejsca jak dla osoby o wzroście 178 cm. Bagażnik bardzo mały 316 l z kołem dojazdowym to dużo mniej niż u konkurencji i w pierwszej generacji, nie wiem, gdzie się podziało to miejsce, skoro auto ma mniejsze wnętrze, mniejszy bagażnik, a jest dłuższe i większe od pierwszej generacji... Plus za płaską przestrzeń po złożeniu kanapy tylnej..
5,0
Wyciszenie
Znakomite, auto jest bardzo ciche na austoradzie, komfort akustyczny porównywalny ze starszymi autami klasy wyżej (jak Mondeo mk3), to był właśnie jeden z powodów, dla których zdecydowałem się na foucsa. Dużo jeżdżę w trasie autostradą i ekspresówką i poziom hałasu jest dla mnie bardzo ważny. W porównaniu z pierwszą generacją przepaść... Nie wiem czy to nie zasługa dobrze zestopniowanej skrzyni, przy 140 km/h jest prawie 4 tys obrotów na minutę dokładnie tyle co w Tipo 1.4 T-jet ze skrzynią 6-biegową...
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Ceny części w ASO nie są duże, ale musiałem wymienić wszystko co liczyłem w najgorszej opcji, że będzie do wymiany... Świece, klocki hamulcowe, akumulator, opony... Ponadto wymieniłem 5 kompletów wycieraczek, bo ciągle orały szybę, mimo to na szybie pojawiły się rysy... Dla mnie to absurd zalecenie wymiany świec co 30 tys. km... Nawet poprzedni focus mógł przejechać dwa razu więcej na tych świecach... A auto ma platynowe świece, które teoretycznie powinno wytrzymać 100 tys. km nawet...
3,0
Stosunek jakość/cena
Moim zdaniem ceny aut są za wysokie, auto nie jest aż tak dobre, strasznie irytuję mnie spasowanie wnętrza (trzeszczy konsola środkowa, klapa tylna i coś w prawych drzwiach z przodu), lakier jest bardzo słaby, rdza na tylnej klapie, szyba sama z siebie przestała grzać na środku, nie wspomnę o rysach od wycieraczek, które mimo zgłoszenia problemu w Aso podobno działają prawidłowo, gdyby tak było to wycieraczki rysowałyby szybę równomiernie, a tak nie jest.. Wymiana ramienia i piór wycieraczek nie pomogła... Szyba i bez tego jest bardzo krucha i kiepska, widziałem 2 letnie focusy z porysowanymi szybami od wycieraczek
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
-Uszkodzona nitonakrętka w klapie tylnej, brak możliwości wykręcenia śruby,
-wyrobiony grill z przodu przez co opada ramka tablicy...
-Padł akumulator,
-szyba przednia przestała grzać w kilku miejscach,
-porysowana przednia szyba (kilka grubych krech od przegubu wycieraczki),
-mnóstwo drobnych "świerszczy" (z konsoli środkowej, obić drzwi pasażera z przodu i klapy tylnej),
-mnóstwo odprysków lakieru...
1,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
-Wciąż nierozwiązany problem z instalacją elektyczną, coś zżera prąd, przez co padł akumulator...
-Rdza pod listwą klapy tylnej
-kilkukrotnie wywaliło błąd o awarii elektrycznego wspomagania kierwonicy (prawdopodobnie z powodu braku wystaczającego napięcia na akumulatorze)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 Duratec 125KM 92kW
[l/100km]