Zawieszenie
: Auto prowadzi sie bardzo pewnie z fabrycznym sportowym zawieszeniem
4,0
Całokształt
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik jak na 1.6 radzi sobie calkiem dobrze. Szczegolnie mocny jest \"dol\" silnika -w korku mozna jechac nawet na 3-im biegu bez dodawania gazu i auto nie protestuje!
Powyżej 3000 obr wyraźnie zyskuje na dynamice, jednakże robi się wtedy dość głośny. Silnik wysokie obroty znosi przyzwoicie -6000obr to nie jest dla niego problem (np przy wyprzedzaniu). W warunkach powolnej spokojnej jazdy spokojnie można go trzymać na obrotach 1500-1800 dzięki czemu jest cichy i ekonomiczny. Ogólnie spalanie bardzo zależy od stylu jazdy kierowcy -na zielonej fali i obrotach do 2000 można zejść poniżej 6l/100km, lecz jak będziemy co chwile zima parkować i jeździć dynamicznie to bez problemu przekroczymy 10l/100km
4,0
Skrzynia biegów
Szczerze mówiąc to z ocena mam mały problem. Generalnie przełożenia są ok, precyzyjne i wchodzą z przyjemnym oporem. ALE... wsteczny to porażka -czasami wchodzi dopiero za 5ym razem... Czasami przy bardzo szybkiej zmianie biegu z 2 na 3 może haczy. Jadąc na luzie i chcąc wrzucić 4ke to nie wystarczy tylko pchnąć dźwigni do tylu -trzeba ja jeszcze trochę przesunąć w prawo żeby bieg wszedł prawidłowo. Wykonując ten \"manewr\" z 2go biegu możemy mieć podobne kłopoty.
Skrzynie jednak pomimo tych wad oceniam pozytywnie -głownie za krótkie skoki lewarka i lekki przyjemny opór przekładni.
5,0
Układ jezdny
Ten element przekonal mnie do kupna tego samochodu. Z tylu ma wielowahaczowe zawieszenie. Dodatkowo fabrocznie dokupilem sportowe zawieszenie i alu 16\" na dobrych Michelin\'ach -auto prowadzi sie jak marzenie -na zakretach mozna jechac pelnym ogniem bez chwili zawahania. Ze wszystkich aut klasy kompakt ktore prowadzilem (m.in nowy Lancer i Octavia II) to auto na zakretach daje nawiecej frajdy z jazdy. Owszem -dziury czuc i tu nie ma sie co oszukiwac, ale mi to nie przeszkadza. Jadac szybko nawet na dziurawym zakrecie auto trzyma zadany kierunek. Przy ekstremalnie szybkiej jezdzie na zakretach wychodzi lekka podsterownosc którą mozna łatwo zwalczyc skrecajac mocniej kierownice. Gdy jedziemy z gory na mało przyczepnej nawierzchni wychodzi wtedy mała nadsterownosc, ale to raczej zaleta :)
Jechalem tez Focusem ze zwyklym zaiweszeniem -to juz nie bylo to -naprawde polecam doplate do sportowego zawieszenia!
ESP reaguje raczej rzadko acz skutecznie -zima gdy w zasniezonym zakrecie dajemy gaz w podloge -wiadomo- auto nie chce skrecac (przod wyrywa do prosto), ale ESP dohamuje po chwili tyl i jest cacy -auto ladnie skreca :) Jednak jak raz wpadlem w nadsterowny poslizg to na szczescie ESP nie zadzialalo :) Gdy bierzemy zakret na recznym tez nie dziala :)
Nadgorliwa jest tylko troche TC -przy delikatnym acz stanowczym ruszaniu np na deszczu nie da rady zeby zabuksowaly kola bo juz po chwili odcinana jest moc napedowa. Zeby spalic gumy trzeba jeszcze na sprzegle dodac duzo gazu i gwaltownie je puscic -wtedy TC sie nie wlaczy :) (a jak sprzeglo puscimy za delikatnie to TC nie pozwoli na palenie gumy :P)
Komfort
5,0
Widoczność
Bez zastrzeżen -duze lusterka w ktorych wszystko elegancko widac. Za dodatkowa oplata mozna miec srodkowe lusterko elektrohromatyczne -polecam (samo sie sciemnia noca gdy ktos jadacy za nami nas oslepia)
do przodu wszystko widac dobrze (glownie za sparwa waskich bocznych slopkow -np w Grande Punoto nic nie widac w zakrecie przez wielgachne slupy).
Do parkowania polecam niefabryczne (ale montowane u Forda) czujniki parkowania -sa precyzyjne (co do 10cm) i reaguja nawet na bardzo cienkie przedmioty.
Na boki tez dobrze widac droge -nie ma problemu przy wyjezdzaniu z podporzadkowanej (srodkowy slupek miedzy drzwiami jest na tyle wycofany ze nie zaslania widocznosci az tak bardzo)
5,0
Ergonomia
Wszystko w zasiegu rak kierowcy. Genialnym rozwiazaniem jest sterowanie radiem zza kierownicy takim pilotem (fabrycznie chyba do kazdego fordowskiego radia). Klime obsluguje sie rowniez intuicyjnie i bez odrywania wzroku od drogi (2 stref. automat. klima)
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
2 strefowa automatyczna klimatyzacja -polecam! -Zima bardzo szybko sie nagrzewa i bez problemu utrzymuje stala temperature. Latem chlodzenie tez nie sprawia zadnych klopotow.
Szyby boczne bardzo szybko sie odparowuja. Polecam elektrycznie podgrzewana przednia szybe
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Focus jest najszerszym autem w tej klasie co bezposrednio przeklada sie na ilosc miejsca w kabinie -zarowno z przodu jak i z tylu siedzi sie wygodnie (choc osoby powyzej 180cm moga odczuwac dyskomfort jesli chodzi o miejsce nad glowa na tylnej kanapie). w wersji bez tylnego podlokietnika siedzi sie w miare wygodnie nawet na srodkowym siedzeniu.
Dlaczego dalem wiec tylko 4? Fotele (choc sportowe) sie sa jakos super wygodne. Seryjne fotele sa juz w ogole beznadziejne -w ogole nie trzymaja na boki...
3,0
Wyciszenie
No tutaj moglo byc lepiej i konkurencja (np Lancer) jest lepsza pod tym wzgledem. Silnik jest slyszalny dosc wyraznie powyzej 3000obr (choc slychac go caly czas -najwyzej ciszej lub glosniej) Powyzej 100km/h slyszalne sa tez podmychy wiatru co nie jest jakos szczegolnie komfortowe.
O ile w mieście to nie przyszkadza, to w trasie moze okazac sie juz meczace.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Paliwozernosc tego silnika glownie zalezy od stylu jazdy kierowcy i warunkow na drodze.
Moj rekord to 5.8 o 7ej rano w miescie na 30-o kilometrowym odcinku (5.5 z pominieciem parkowania, ktore zwiekszylo spalanie do tych 5.8l/100). Ogolnie przy dlugosci trasy w miescie 30km to spalanie waha sie od 6.5-8.5 l/100.
Po za miastem srednie spalanie wynosi 6.7l/100km
Zima przy krotkich odcinkach (3-5km w miescie) spalanie wzroslo do 10.7l/100km! (glownie przez ciagle parkowanie i odmrazanie -wszak ta zima to byl wrecz kataklizm!)
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Choc mocowania niefabrycznych czujnikow parkowania montowane w salonie po tej zimie zaczely rdzewiec -lecz w serwisie szybcuitko je odrdzewili i pokryli czyms antykorozyjnym i poki co jest ok.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 Duratec 100KM 74kW
[l/100km]