Silnik
: Świetny silnik zapewniający dobra dynamikę przy w miarę oszczędnym spalaniu i bezusterkowości. W porównaniu do dawnego silnika o tej samej pojemności w Mondeo z 2002 roku.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: rdza
4,0
Całokształt
Dobrze, albo i bardzo dobrze, bo, że doskonale to ciężko potwierdzić nawet przy topowych markach. Zawsze są jakieś minusy.
Samochód dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę. Dla użytkujących pojazd w trasach.
Nowoczesne diesle są bez sensu dla kierowców poruszających się głównie w miastach i na krótkich odcinkach.
Jeśli samochód ma służyć w mieście do odwożenia dzieci do szkoły i krótkie dojazdy do pracy- nie kupuj diesla.
2-3 razy w roku jadąc na urlop/Święto Zmarłych/Wigilię- wybierz benzynę bez turbiny.
Wrażenia
5,0
Silnik
2 litrowy Diesel to bardzo dobry silnik. Trochę się go obawiałem, bo wcześniej nie był mi znany. Poprzedni diesel 2,0 Forda w Mondeo z 2002 roku mocno mi dał się we znaki. To jest jednak zupełnie inny silnik /rodem z francuskiego PSA/.
136 koni i duży moment obrotowy dają frajdę z jazdy.
Przyspieszanie, wyprzedzanie nie sprawia kłopotów. Elastyczność 6 biegu jest wielce zadowalająca. Pozwala podczas jazdy drogami ekspresowymi można zapomnieć o istnieniu innych biegów.
Udało nam się kupić chyba jeden z ostatnich samochodów modelu bez znienawidzonego filtra DPF.
Oczywiście o silnik z turbiną trzeba zadbać w codziennej eksploatacji - odczekać, aby nieco się ostudził po ostrej jeździe przed wyłączeniem, zapalać i gasić ze sprzęgłem. Nie "deptać" jak jest zimny. To są "uroki" nowoczesnych diesli. Jeśli ktoś nie dba to potem narzeka. Niestety sprzedawcy nie zawsze informują o tych sprawach.
4,0
Skrzynia biegów
1 i 2 bieg są krótkie, ale to też normalne dla diesli.
Skrzynia działa precyzyjnie.
5,0
Układ jezdny
Doskonałe prowadzenie focusów, ale też i mondeo, z którymi też miałem do czynienia jest bezdyskusyjne.
Działanie ESP uratowało mnie kiedyś przed wypadkiem, kiedy na zaśnieżonej górskiej drodze pozwalałem sobie na coraz więcej...
Szkoda, że Ford nie produkuje Focusów i/lub Mondeo z napędem 4x4. Nigdy nie kupiłbym nic innego.
Mamy zawieszenie "sportowe".
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność we wszystkie strony jest optymalna. Nie wiem dlaczego niektórzy narzekają, że kombi jest pod tym względem gorsze? Mnie się wydaje łatwiejsze, ponieważ tam gdzie koniec szyby, tam koniec samochodu.
4,0
Ergonomia
Wszystko jest pod ręką. Z wyjątkiem kubków z napojami, ale to jakiś problem dla europejskich Fordów, z którymi miałem do czynienia.
Bagażnik naprawdę jest wystarczający, no chyba, że ktoś chce wozić bydło rogate.
Meble z Ikea na 232 cm weszły:)
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Tu nie ma problemów. Z wyjątkiem... Tym wyjątkiem jest temperatura poniżej -18. Samochód nawet dłuższej na trasie potrafi nie dogrzać.
Klimatyzacja automatyczna pracuje o niebo lepiej niż we wcześniejszym Mondeo.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
To jest kompakt więc ciężko się upominać o większą ilość miejsca. Z przodu jest dobrze. natomiast z tyłu brakuje wygody. Brakuje wygody dla nóg, bo nad głową jest sporo miejsca nawet na moje 190 cm.
4,0
Wyciszenie
Przy 140 zaczyna się już robić głośniej. Przy 217 /tak, wg navi/ ciężko było się porozumieć słowami ;), a jakiś pikający ostrzegacz usłyszałem po chwili...Ale to tylko raz na pustej A2 /oczywiście niemieckiej/.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na osiągi i radość z jazdy samochód jest dość oszczędny. Spalanie rzędu 6,3 nie jest ciężko osiągnąć nie rezygnując z dynamicznej /choć mądrej/ jazdy.
4,0
Stosunek jakość/cena
Wiele marek sprawdziłem, testowałem, oglądałem, ale zawsze Ford wychodzi najtaniej. może z wyjątkiem koreańskich wynalazków. Ale im ciężko dojść do uznanych marek. może też Fiat byłby tańszy, ale nie ma nic co by można było porównać do Focusa czy Mondeo.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zepsuty zamek pokrywy silnika. W serwisie chcieli chyba z 300 zł z kłopotliwa rozbiórką zderzaka i czegoś tam jeszcze../!/. Magik w garażu zrobił to zmyślnym drucikiem za 20 zł.
Wiecznie odchylający się plastik przed lusterkiem na drzwiach/nie wiem jak to nazwać/. Chyba go trzeba na kleju przymocować:)
Co rok trzeba smarować skrzypiące siłowniki klapy bagażnika, albo wymieniać może?
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Poważną usterką można nazwać małe, ale jednak denerwujące ślady korozji. U dołu klapy bagażnika i przy tylnym błotniku. To samochód tylko 5-cio letni! Wprawdzie rdzewienie tego Focusa to "mały pikuś" w porównaniu ze rdzą zjadającą drzwi i klapy Focusa 1 edycji /mam na myśli roczniki 99-00/, ale jest to irytujące.
Inne naprawy jak: klocki, el. zawieszenia, łożyska są naprawami wynikającymi z eksploatacji i nie są częste.
Tylko 3 gwiazdki - za ta rdzę.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 Duratorq TDCi 136KM 100kW
[l/100km]