Zawieszenie
: zawieszenie jest świetne. Silnik pomimo archaicznej budowy daję radę i jest bardzo dynamiczny. Dla mnie wystarczający. przestrzeń w środku także na plus.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: lekkie zarytsowania na lakierze na masce od kamyków- muszę to zrobić bo będzie nalot.
4,0
Całokształt
Daję dobrze bo do doskonałości trochę brakuję. W mojej Ocenie odniosę się do mojego poprzedniego auta Seata Toledo z którego byłem bardzo zadowolony. Focusa będę porównywał właśnie do niego.
Na wstępie napiszę że nie myślałem że kupię jeszcze diesla. Ale nie dlatego że nie lubię jeździć klekotami tylko dlatego że obecne silniki które są montowane w samochodach nie są już tak trwałe jak stare poczciwe 1,9tdi. Mają bardzo duo elektroniki i różnego rodzaju czujniki a także filtry cząstek stałych które źle wpływają na żywotność silników ( między innymi przez to że do komory silnika spływa nie spalony olej napędowy jak się jeździ na krótkich odcinkach ) oraz bardzo długie interwały wymiany oleju w silniku. wg mnie max to 15 tys. A jak ktoś jedzi w mieście to max 10 tys a jak wiemy teraz w nowych samochodach wymienia się co 30 tys. porażka. Poza tym w silniku diesla jest więcej rzeczy które mogą się popsuć. Ale wracając do oceny mojej Foczki.
Kupiłem ją z firmy w której moja żona pracuje. Cena tego samochodu była naprawdę atrakcyjna, dodatkowo znałem całą historię samochodu. Od napraw kolizyjnych które to w moim przypadku były dwiema parkingówkami do przeprowadzanych napraw i wymian części eksploatacyjnych. Wszystko czarno na białym. Oryginalny przebieg. Proszę się nie bać samochodów flotowych. Ja osobiście wolę flotowego z Polski niż sprowadzonego z niewiadomą historią i przebiegiem cofniętym o połowę.
Wrażenia
4,0
Silnik
Gdyby nie silnik który mam w mojej foce to już bym się nie zdecydował na diesla. Po pierwsze stara konstrukcja z lat 90-tych unowocześniana przez forda o dużej wytrzymałości oraz to że nie ma
DPFu. Oceniam ten silnik dobrze ale 1,9 tdi z seata był lepszy. Po pierwsze w seacie bardziej podobał mi się dźwięk ( pomimo tego że w foce jest cichszy ) po drugie w seacie reagował błyskawicznie na dodanie gazu a w foce jest chwilowa zwłoka i spora turbo dziura. Natomiast nie ma co ukrywać. Silnik forda jest zdecydowanie mocniejszy pomimo że różnica w mocy jest znikoma bo tylko 5 KM ale moment jest wyższy i to sporo. Dodatkowo silnik focusa lepiej się wkręca na wysokie obroty. Jeśli ktoś myśli o tym silniku to polecam. Oczywiście w focusach są jeszcze silniki PSA 1,6 i 2,0 które w mojej ocenie uważam za świetne motory i jedne z najlepszych obok fiatoskich na rynku. Na pewno od mojego 1,8 wolałbym 2,0 ale 1,6 już na pewno nie. 1,8 wytrzymalsze i proszę pamiętać że były też montowane w mondeo 4 z mocą 125 KM. Na tle konkurencji jest to średni motor ale nie cierpi na wady fabryczne bo zostały wyeliminowane przez te kilkanaście lat.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynie biegów oceniam także na dobrze. Nie haczy, można szybko zmienić bieg, lewarek znajduję się w odpowiednim miejscu. Przełożenia są dobrze dobrane. Zdecydowanie lepiej niż w seacie gdzie np 4 bieg był dla mnie zdecydowanie za krótki. Ale no właśnie jest jedno ale :) Skrzynia w seacie pomimo przebiegu 420 tys pracowała zdecydowanie lepiej. Biegi wskakiwały bardziej gładko, drążek sztywniej siedział i nie było na nim czuć przenoszenia mocy napędowej. Taka ciekawostka. W seacie przy 3tys obrotów miałem 140 km/h w foce przy tych samych obrotach mam 150 km/h. wiele osob skarży się że przydałby się 6 bieg. Może i tak ale byłoby więcej machania a w mieście w korkach to trochę mało przyjemne. Natomiast na trasie faktycznie ten szósty bieg obniżył by spalanie bo jeśli chodzi o dzwięk silnika to nie przeszkadza. Bardziej przeszkadza opływ powietrza. A i jeszcze jedno. W seacie kiedy skręcałem na skrzyżowaniu na 2 biegu przy 1200 obr/min zawsze reagował błyskawicznie na dodanie gazu. W foce nie ma takiego startu z niskich obrotów bo trzeba go rozkręcić do min 1600 obr/min i dlatego nie raz zapinam 1-ke bo boję się że nie zdążę przed nadjeżdżającym samochodem bo jest zdecydowanie dłuższa choć wolałbym dwójkę jak to było w toledo.
5,0
Układ jezdny
Tutaj może zacznę od seata. Jak go kupiłem byłem pod wielkim wrażeniem jego trzymania na drodze i tego jak nie wzruszenie się prowadzi przy dużych prędkościach. Dodatkowo był bardzo bezpieczny a jego podsterowność była bardzo łatwa do opanowania. Zdejmując nogę z gazu szybko wracał na swój tor. Był też w miarę komfortowy na początku wydawał mi się sztywny ale po pewnym czasie złoty środek między komfortem a prowadzeniem. Nawet nie myślałem że coś się może lepiej prowadzić w tej samej klasie. I właśnie się przekonałem że może.
Focus jest po prostu rewelacyjny. Jest lekko sztywniejszy od seata ale i bardziej komfortowy ( ale o co chodzi :) ) A jednak można stworzyć taki układ jezdny który jest wzorowy. I taki jest właśnie Focus. Dodatkowo przy dużych prędkościach jest niesamowicie stabilny, po nierównościach przelatuje jak francuskie citroeny a w zakrętach niedościgniony i bardzo zwrotny. Szybko reaguje na polecenia kierownicy ale także sporo wybacza. Nie buja się i wo gule jest NAJ ! Taki passat b6 czy mazda 6 pierwszej generacji nie ma startu z foką 2 generacji. Mondeo 4 jest bardzo dobry ale nie tak zwinny jak focus. Jesli ktos zna te samochody i nimi jeżdził to potwierdzi moją opinie. Focus jest samochodem który prowadzi się fantastycznie.
Komfort
5,0
Widoczność
widoczność jest bardzo dobra. zresztą nadwozia kombi są bardzo łatwe do wyczucia ze względu na ich przeszklenia. Oczywiście słupek przy szybie przedniej mógłby być węższy ale nie ma tragedii. Automatycznie podgrzewana przednia szyba, wraz z lusterkami - Bajka :)
4,0
Ergonomia
Szybko się odnalazłem w foce. Wszystko pod ręką. Obsługa intuicyjna. Mam tylko jedno zastrzeżenie. Manetka do kierunkowskazów dla mnie jest zdecydowanie za daleko. Zdarza mi się że nie trafiam palcami za pierwszym razem przy zmianie pasa i kierunku. Albo to kwestia przyzwyczajenia albo po prostu jest dla mnie zdecydowanie za daleko. Wykonanie na srednim poziomie. Nie ma lipy. Golf V w tym porównaniu nie byłby lepszy.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
jak to w dieslu. Trwa to zdecydowanie dłużej niż w wolnossących benzynach ale tragedii nie ma. Focus zdecydowanie szybciej się rozgrzewa od seata a w środku zaraz po około 2 km leci ciepłe powietrze. wg mnie daję radę.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
mam 170 cm. więc nie mam problemu z zajęciem miejsca i za mną swobodnie zmieści się ktoś średniego wzrostu. zresztą w seacie też tak było. Seatem byłem 3 razy w Chorwacji w 4 osoby dorosłe i nikt nie narzekał. A focus jest zdecydowanie większy. dla mnie to złoty środek jeśli chodzi o przestrzeń w środku i wielkość samochodu. Jak wcześniej pisałem jest poręczny zwrotny i przestronny i mojej rodzinie wystarcza. A przy tym nie jest przesadnie wielki i nie mam problemu z parkowaniem i jazdą po zatłoczonej Warszawie
4,0
Wyciszenie
No cóż tu mogło by być lepiej. Do 100 jest naprawdę cicho. Słychać lekkie mruczenie silnika. Przy 120 zaczyna być słychać lekko wiatr. Silnik nie przeszkadza. przy 140-150 słychać już wyraźnie wiatr ale można swobodnie rozmawiać. Silnik też lekko słychać ale wg mnie bardziej wiatr. Focus jest zdecydowanie cichszy od seata ( choć seat np. jest zdecydowanie cichszy od octavi 1 ) ale dźwięk silnika seat miał dużu przyjemniejszy podczas wkręcania na obroty ( chodzi o wrażenie akustyczne w środku ) Seat tak miło buczał a tu zawsze słychać klekotanie - szczerze nie podoba mi się to a nawet wręcz mnie irytuje. mam nadzieję że się przyzwyczaję. Natomiast na zewnątrz na wolnych i niskich obrotach focus ładniej pracuje. Bardziej aksamitnie. Ale przecież nie będę za nim biegał! :)
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Cały czas się nim bawię i nie ukrywam zdaża mi się mu poCisnąć. Ostatnio komputer pokazywał 6,3 z tankowania wyszło 6,5. Myślę że do przyjęcia. Ale seat tdi był oszczędniejszy. Nigdy nie spalił mi więcej niż 6L. A normą było 5,2- 5,5. tu zawsze wychodzi mi powyżej 6l. Zawsze trochę krótkich odcinków i do pracy 40km dosyć dynamicznie bo zawsze się śpieszę.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za pieniądze które dałem za focusa kupiłbym octavię może z 2007r z 1,9 tdi - aaa tak na marginesie jeśli niektórzy nie wiedzą. silniki 1,9 tdi skończyły się w 2007r później wprowadzili nową odmianę 1,9 tdi BXE która jest bardzo słaba i wycierają się w niej panewki a korbowody wychodzą bokiem. Zdarza się to bardzo często już przed 200 tys. więc 1,9 tdi to tylko do 2007r. Wracając do tematu. naprawdę atrakcyjna cena zważywszy że kupiłem go z firmy którą znam. Wcale nie miałem zamiaru zmieniać samochodu. Miałem go sprzedać i zostać dalej z seatem ale zmieniłem zdanie jak nim pojeździłem. Jest lepszy młodszy, lepiej się prowadzi jest combi a niedługo rodzina mi się powiększy i jest o 9 lat młodszy od poprzednika. dodam jeszcze że ubezpieczenie forda z AC kosztowało mnie tyle samo co za seata w takim samym pakiecie :) w PZU
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na razie brak. W książce serwisowej przy 120 tys miał wymieniane sprzęgło z dwu-masą klocki tarcze itp. Teraz wymieniłem mu rozrząd.
pasek , rolka napinająca i pompa wody której wcale nie musiałem wymieniać. koszt kompletu 320 zł boscha+ wymiana 150 zl. Do seata ASV rozrząd kosztował mnie z wymiana 1200 zł. Zresztą powiem że grupa VAG wcale nie jest taka tania jakby się wydawało. Porównywałem wiele częsci i fordy są zdecydowanie tańsze. Pomijam tylko dwumasę i sprzęgło gdzie do forda jest to droższe no ale to jest dużo młodszy samochód i to też trzeba brać pod uwagę.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
brak
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 Duratorq TDCi 115KM 85kW
[l/100km]