Może miałem szczęście i trafiłem na dobry egzemplarz ale nic się nigdy nie zepsuło - wymieniałem tylko to co wchodzi w zakres przeglądów i dodatkowo przednie klocki hamulcowe po 46 tys km - więc normalka. Niedawno sprzedałem to auto z przebiegiem 56 tys km. i do dzisiaj żal mi tego układu kierowniczego i prowadzenia w zakrętach - teraz jakiekolwiek inne auto mi odstaje w porównaniu z Focusem - nawet nowy Focus. Gdybym jeszcze raz wybierał kupiłby też Focusa ale z silnikiem 2,0 ST 170 - wersja 173 KM.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik jest wystarczająco dymaniczny, mógłby być mocniejszy - zwłaszcza po włączeniu klimy moc "siada" ale kultura pracy super, silnik ma przyjemne brzmienie, jest cichy, niestety nie jest zbyt elastyczny - zwłaszcza na 4 i 5 biegu jest słabo z rozpędzaniem. Niemniej jednak 1,6 jest OK bo mało pali, nie psuje się i w sumie jest optymalny do auta tej klasy - jak ktoś szuka "mocnych" wrażeń to nie kupuje Focusa.
3,0
Skrzynia biegów
Oceniam przeciętnie bo przy zimnym silniku biegi wchodzą bardzo opornie a i przy ciepłym jest średnio - jednak modele od 2002r mają lepszą skrzynię - chodzi bardzo lekko i precyzyjnie.
Druga sprawa to zestopniowanie skrzyni - 4 jest zbyt długa a 5 to już katastrofa - przyspieszanie na 5 od 120 km/h to męka dla kierowcy i silnika - lepiej od razu zejść 3 i szybko 4.
5,0
Układ jezdny
Dla mnie to wzorowe właściwości jezdne - do dzisiaj nie do pobicia - auto jest całkowicie niewrażliwe na zmianę obciążenia w zakrętach, jedzie jak po sznurku nawet przy prędkościach 160-180 km/h, układ kierowniczy jak w Alfie Romeo - bardzo precyzyjny. Nawet nowy Focus II jest delikatniejszy i miękkszy. Generalnie jest super - jak ktoś nie wierzy niech pojeździ!!!
Jedyny "pstryczek" to hamulce (przód tarcze tył bębny) - jest słabo zwłaszcza z dużych prędkości - wersje z tarczami również z tyłu są o niebo lepsze.
Komfort
5,0
Widoczność
Siedzi się wysoko - więc widoczność wzorowa, duża i wysunięta do przodu przednia szyba, duża powierzchnia przeszklenia.
5,0
Ergonomia
Pomimo "szokującego" wnętrza okazuje się, że wszystko jest tam gdzie się tego spodziewa kierowca - obsługa bardzo intuicyjna.
Jedyna wpadka to sposób włączania świateł drogowych (długich) - zawsze jak chcę tylko "mignąć" długimi to je niechcący włączam - ale to jest szczegół.
Wszechstronna regulacja kierownicy, fotela kierowcy, położenia górnego mocowania pasów itp.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie jest dobre ale na krótkich dystansach wolno się nagrzewa, ogrzewanie przedniej szyby to się nadaje do nagrody Nobla - super sprawa, klimatyzacja manualna dość wydajna ale jednak trzeba ciąge poprawiać temperaturę - to za zimno to za ciepło, poza tym bardzo szybko zachodzi pleśnią i w aucie śmierdzi - dezynfekcja raz do roku to za mało - żeby było pachnąco i świeżo trzeba odkażać na wiosnę i na jesieni a filtr przeciwpyłkowy to minimum raz do roku.
W aucie lubią parować szyby zwłaszcza przy komplecie pasażerów i niezależnie od wymiany filtra - nawet jak jest nowy to trochę parują. Są podgrzewane lusterka i spryskiwacze - to też jest przydatne.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bardzo dobrze - zwłaszcza z tyłu jest super wygodnie, żadne auto z lat 1998 2002 w tej klasie nie miało więcej miejsca z tyłu
5,0
Wyciszenie
Super - jak chcę słyszeć miły dźwięk "kręconego" na obrotach silnika to słyszę - jak chcę spokój to mam spokój. Generalnie przy 120-150 km/h na 5 biegu nie słychać silnika tylko szumy powietrza. Czasem w Focusach przy złej geometrii tyłu lubią wyć opony - ale to problem złego serwisu a nie samochodu (tylnia geometria w Focusie jest regulowana tylko że rzadko który serwis zadaj sobie trudu)
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Zużycie paliwa nadspodziewanie niskie - średnio z klimą przy jeździe głównie miejskiej ok. 8,5 l więc ok. Większość aut tej klasy w mieście "zjada" ok. 9,5-10 l
Co dziwne Focus jest mało wrażliwy na styl jazdy (czy ostro czy łagodnie i tak spali 7,8 - 8,5 l więc o te 0,7 l na 100 km/h nie warto się targować)
5,0
Stosunek jakość/cena
W tej klasie pojazdów nie było nic zbliżonego cenowo z takim wyposażeniem (pełnym - odpowiednik FX GOLD) - porównywalny Golf był ok. 12-15 tys droższy.
Auto potwierdza opinie ADAC o swojej niezawodności. Widać rękę niemieckich inżynierów w projektowaniu samochodu. Ponadto auto do dzisiaj jest ładne i się podoba pomimo tylu lat na rynku - nadwozie jest ponadczasowe - to też jest ważne przy późniejszej odsprzedaży.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
nic się nie zepsuło
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
nic się nie zepsuło
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 16V 100KM 74kW
[l/100km]