Przeniesienie napędu
: Bardzo energiczny silnik i doskonała skrzynia to klucz do sukcesu!
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: Rdza, rdza i jeszcze raz rdza - wszędzie rdza... Dlatego chcę go sprzedać, ale to trudne.
Układ elektryczny
: Wycieraczki przedniej szyby. A to przekaźnik, to znów napęd, to słabo zbierają...
Zawieszenie
: Łączniki stabilizatora co 40 000 km.
4,0
Całokształt
Focusem jeździłem praktycznie od nowości do chwili obecnej czyli prawie 10lat. Przez pierwsze 4 użytkowany w firmie razem z kilkoma osobami i z przebiegiem 140 000 km wziąlem go dla siebie. Następne 85 000km kierowałem już tylko ja.
Generalnie nigdy przez te ponad 9 lat Focus się nie zatrzymał z powodu usterki. Nie były robione też żadne bardzo poważne naprawy, aż do dzisiaj gdy trzeba wymienić dwumasę! Wszystkie elementy mechaniczne i blacharskie się jakoś trzymają - blachy niestety już słabiej... Generalnie gdyby nie korozja, to dałbym mu doskonale!
Wrażenia
5,0
Silnik
Tak mocny silnik, do takiego lekkiego samochodu daje duużą frajdę z jazdy. Z racji wspólnego dojazdu do pracy koledzy z większymi, nawet dwukrotnie benzynami nie mieli nigdy szans - nawet Omega 3.0 V6 nie da rady temu Focusowi (jeśli chodzi o start, bo Vmax ma większą - w Focusie nie ma 6 i się skala kończy).
Jedyny mankament silnika, to że jest głośny i terkotliwy. Ale pali przy każdym mrozie, bez problemu w upale w Chorwacji i apetyt ma mały.
5,0
Skrzynia biegów
Najlepsza skrzynia manualna jaką kiedykolwiek operowałem. Podobno jako wyjatkowa konstrukcja ma podwójne synchronizatory na R, 1 i 2 co czuć. Możecie wierzyć lub nie, ale nigdy, przenigdy nie było nawet razu aby mi nie wszedł wsteczny czy choćby chrobotnął 1 lub 2 bieg. Owszem kilka razy w roku zgrzytnie mi trójka, szczególnie gdy jest zimno. Trochę lepsze mogło by być dobranie przełożeń tak, aby na 3 dało się jechać 60km/h poniżej 2k obrotów oraz odsunąć 5 aby na autostradzie nie piłować silnika ponad 4k.
Skrzynie Nissana to dziadostwo! Citroena ledwie miernie. Niestety 6 Forda też są już gorsze - np w Mondeo kumpla potrafię zgrzytnąć 1 i 2.
5,0
Układ jezdny
Jeśli idzie o pewność jazdy to wyśmienicie - trzyma się w zakretach swietnie. Trwałość wahaczy jest bardzo dobra - dotychczas nie robione, ale łączniki robię równo co 2 lata.
Dużo drgań z kół przenosi się na pasażerów - nie jest to C5. Ale nie jest to też drewniak VW. Udało mi się bez zatrzymywania przejechać 1050 km i po zatankowaniu kolejne 600 km, więc źle z komfortem nie jest.
Komfort
4,0
Widoczność
Doskonale nie dałem, bo jechałem kabrioletem. Wszystkie szyby są duże, słupki wąskie, lusterka wypukłe i szerokie - nigdy nie miałem problemu z "martwym polem"!
4,0
Ergonomia
Prosto i efektywnie. To chyba pierwszy samochód z potrójnym błyskiem kierunków - baaardzo się o tego przyzwyczaiłem. Oczywiście wszystko jest odwrotnie niż w japończykach, ale szybko załapałem. Manualna klima, to doskonale być nie może.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
To chyba najsłabszy element. W lecie owszem chłodzi mocno, ale manual, więc raz za ciepło,a raz za zimno. Za to zimie jest dramat! Przy dużych mrozach ciepło się robi po 10-15 minutach. Gdybym nim nie jeździł od początku, to bym myślał, że zepsuty. Sytuację ratuje podgrzewana przednia szyba, bo widać dokąd się jedzie, ale d..a marznie!
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na ten segment rynku to jest dobrze. Często dojeżdżałem wioząc 4 pasażerów i się jakoś pomieścili. Kilka wyskoków wakacyjnych w komplecie też się udało. Najważniejsze aby ludzie byli zgodni ;-)
3,0
Wyciszenie
Wyraźnie słychać silnik. Odgłosy drogi również. Karetki się nie przegapi... Ale radio słychać dobrze, bo ma AVLS.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Pali prawie co nic, a usterki to tylko drobiazgi.
Trochę podraża, że trzeba 6 litrów oleju i drogi filtr paliwa. Ale ubezpieczenie tanie, bo chyba nikt nigdy żadnego Focusa nie ukradł :-D
4,0
Stosunek jakość/cena
Całkiem tani nie był - o ile pamietam, to prawie 60k zł jako nowy, ale jak dotąd przejechał 225 000 km bez lawetowania, ba nawet bez ciągania...
Problem w tej rdzy na podwoziu i karoserii, przez co raczej trudno go bedzie sprzedać.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Było tego sporo, ale i wiek słuszny:
- przekaźnik wycieraczek, bo zatrzymywały się na środku szyby;
- mechanizm wycieraczek, bo się wyrobił przegub kulowy;
- pompka sprzęgła, bo plastikowa i kapało na buty;
- linki hamulcowe, bo rdza je zjadła;
- wydech kompletny, bo wypadł po 190k km;
- zamek jednych drzwi, bo się zacinał.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nic się nie zepsuło przez 225 000 km!
Dopiero teraz trzeba zrobić dwumasę, a piszą, że taka awaryjna!?
O takich sprawach jak wymiana akumulatora po 6 latach czy tarcz i klocków oraz świec żarowych i filtrach chyba nie ma co pisać...
Jednak o rdzy na wszystkich dolnych krawędziach wszystkich drzwi muszę napisać. Trzeba szybko jeździć, bo rdza kocha biednego Focusa!
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 TDCi 115KM 85kW
[l/100km]