Szukaj

Ocena kierowcy - Ford Focus I Hatchback

Rafał, 10 lat temu
Silnik 1.8 16V 115KM 85kW
Rok produkcji 1999
Przebieg: 15 tys. km
Okres użytkowania: 3 lata
Ford Focus I Hatchback 1.8 16V 115KM 85kW 1999-2005 - Oceń swoje auto
4,38
7% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik : Dynamiczny, bezawaryjny. Nawet mocno obciążony nie przekracza spalania 10.5l/100km , co jest świetnym osiągnięciem. Oprócz silnika, największym zaskoczeniem jest dostęp do części zamiennych. Oryginały są bardzo drogie, ale polecam zerknąć na Motorcraft, Febi i inne. Trzeba tylko uważać na chińskie podróby z allegro :)
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria : Tylne drzwi, niestety to prawda i trzeba dbać. Ale jak dbasz tak masz.
4,0
Całokształt
Auto od trzech lat nie sprawiło mi żadnych poważnych problemów. Poza elementami, które zużywają się podczas eksploatacji, płynów i rozrządu wymieniłem tylko cewkę zapłonową (problem ze skaczącymi obrotami, który po wymianie znikł). Mankamentem są rdzewiejące na dole, przy samych progach tylne drzwi. Jednak jeżeli ktoś dba o samochód, to nie może być mowy o przegniłych blachach czy rdzy na wylot. Samodzielnie konserwuję wnętrze drzwi raz do roku (koszt. ok 30 zł) w "garażu" i wszystko jest w porządku :)
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik 1.8 ze swoimi 115 KM jest dynamiczny. Zdecydowanie lepszy od 1.6, a do 1.4 nawet nie porównuję, bo lepiej wydać trochę więcej na paliwo, niż narzekać na brak mocy :) Zadbany silnik nie przysparza żadnych poważnych problemów. Jako drobny minus mogę tylko uznać wcześniej wspomniane spalanie, ok. 9l/100 km w mieście. Chociaż z czystym sumieniem przyznaję, że nogę mam ciężką.
4,0
Skrzynia biegów
W prawie każdym focusie I ciężko wchodzi wsteczny. Trzeba czasami ruszyć pół metra do przodu i dopiero wrzucić R. Jeżeli jesteśmy w sytuacji, gdy pół metra przed nami jest np. murek, to pozostaje puszczenie sprzęgła, ponowne wciśnięcie i próba wrzucenia wstecznego - to naprawdę pomaga :) (czasami samo wrzucenie na 1 i dość szybkie wrzucenie wstecznego zdaje egzamin). Jednak prawdę mówiąc to drobnostka, przynajmniej dla mnie...chyba przyzwyczajenie, bo w poprzednim samochodzie też to miałem :) Poza tym same plusy. Przełożenia dość krótkie, biegi wchodzą płynnie, żadnych awarii.
5,0
Układ jezdny
Prowadzenie - super. Trzymanie toru jazdy w zakrętach - super. Komfort - bardzo dobry. Z przodu "niezniszczalny" układ MCPherson'a. Tył wielowahaczowy - przy naszych "pięknych" drogach wytłukują się silentbloki. Można je wymieniać, ale zdarzają się sytuacje, że zapiekają się razem ze śrubami i nie bardzo można je zdemontować. Wtedy pozostaje wymiana kompletu wahaczy. Ceny są śmieszne - 180 zł za bardzo dobry jakościowo zamiennik Febi ( spod szyldu Bilstein) i spokój na...co najmniej 2,5 roku ( a mam nadzieję, że dużo dłużej, bo wymieniałem właśnie na takie pół roku po kupnie :) )
Komfort
4,0
Widoczność
Nie ma się co rozpisywać na temat widoczności. Do przodu bez najmniejszych zastrzeżeń. Osobiście nie mam najmniejszego problemu z widocznością do tyłu, ale osobom bez doświadczenia może przeszkadzać mała powierzchnia szyby.
5,0
Ergonomia
Obsługa każdego elementu wyposażenia jest intuicyjna. Wszystko nie dość, że mądrze, to jeszcze ładnie rozmieszczone.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Z własnego doświadczenia : W zimie, przy - 5: 10 minut i silnik się rozgrzewa na tyle, żeby oddać do kabiny ciepło. W lecie (upały na Górnym Śląsku tydzień temu - na zewnątrz ok. 30 stopni C) : jeden papieros przed autem( u mnie 3-4 minuty :), z działającą na 4 klimą i wsiadam do przyjemnego wnętrza. Żadnego uchylania szyb w czasie dnia :) Ważne jest tylko, żeby dbać o szczelność klimatyzacji !
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Kierowca i pasażer z przodu - super. Tył troszeczkę za mały.
3,0
Wyciszenie
Powyżej 130 trzeba podgłośnić muzykę i rozmowy przełożyć na później. Chyba, że ktoś zainwestuje w maty wygłuszające drzwi i bagażnik (jak ja). Jednak fabryczne wygłuszenie powinno być dużo lepsze.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Wszystko zależy od kierowcy. Samochód spali tyle ile prowadzący zechce. Ja czasami w mieście spalam 7l/100 km. Chociaż częściej koło 10l , ale takie są skutki szybkiego ruszania spod świateł i bezsensownego dojeżdżania "setką" do widocznego korka, albo czerwonych świateł. Jedni lubią oszczędzać na stacji, inni wolą czuć przyspieszenie od 2500 obr/min na trzecim biegu. Rzecz gustu :) Jeżeli ktoś wpadnie na "ekonomiczny" pomysł gazu w zetecu 1.8, to raczej dużo nie oszczędzi :)
5,0
Stosunek jakość/cena
Focusy I są za tanie jak na swoje warunki. Cóż...opinia tych, którzy nigdy nie mieli do czynienia z fordami robi swoje. W każdym razie trzeba uważać co się kupuje (ale to przecież z każdym autem...?). Nie wierzyć w "jedyne takie, oryginalny przebieg 100 tys km!". Podstawowe zasady przy zakupie focusa mk1: - nie ma prawa być wielkich płatów rdzy, albo co gorsza jakichś dziur na wylot czy zgnilizny na tylnych drzwiach w zadbanym aucie. Nigdy. - Klimatyzacja musi chłodzić szybko - naprawdę wystarczy 5-7 minut, żeby było czuć co najmniej chłodne powietrze, 10 - 12 - zimne (mowa o klimie manualnej). Jeżeli jesteś na jeździe próbnej i po kilku minutach czujesz z nawiewów niby to chłodny oddech starej kobieciny, to znak, że klima jest nieszczelna - negocjuj co najmniej 250 zł! Ja mam do roboty 15 (w korkach 20) minut i koledzy zawsze pytają czemu mam takie lodowate dłonie (a na zewnątrz +30). Odpowiedź jest krótka : mam nawiewy klimy ustawione na okolice kierownicy. - 1.8 nigdy nie bierze oleju, a jeśli nawet to w ilościach niezauważalnych. Więc nie daj się zwieść, że ten typ tak ma. - 1.8 NIE NADAJE SIĘ do gazu. Problemy z gniazdami zaworowymi, a po dłuższym stosowaniu mikro nieszczelności lub pęknięcia głowicy. - Rdza nie ima się auta, co najwyżej tylne drzwi, jednak w autach zadbanych widać to delikatnie jak już pisałem. - Jeżeli dojeżdżasz do skrzyżowania, wrzucasz luz, a na obrotomierzu obroty lecą samoistnie w górę dopóki nie "pukniesz" nogą pedału gazu to śmiało negocjuj 350 zł. Cewka zapłonowa padła. Przepraszam, że tak się rozpisałem, ale mdli mnie jak widzę te focusy "jedyne takie w kraju, okazja!". A później psują opinię o takim świetnym aucie.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Z drobnych usterek to jedynie samoistne podnoszenie się obrotów silnika, gdy auto jest na luzie, co niestety podwyższa także spalanie. Rozwiązanie w moim przypadku proste : cewka zapłonowa - oryginał 360 złotych. Zamiennik takiej samej ( a podobno nawet lepszej jakości) niecałą stówę (mam taki u siebie od prawie trzech lat, wymieniłem zaraz po kupnie). Zresztą nawet na allegro można kupić za 4 dychy z demontażu.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak takich, więc nie mam o czym pisać.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.8 16V 115KM 85kW [l/100km]

Średnie zużycie
6,7
Minimalne średnie zużycie paliwa
6,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
9,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
5,1
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Dziennik kosztów dla Ford Focus I Hatchback 1.8 16V 115KM 85kW
Średni koszt przejechania 100 km
42,50 zł
9,0
l/100km
9,2
l/100km
Zobacz dzienniki
Ford Focus I Hatchback