Szukaj

Ocena kierowcy - Ford Focus I Hatchback

Jacob, 10 lat temu
Silnik 1.8 16V 115KM 85kW
Rok produkcji 2000
Przebieg: 133 tys. km
Okres użytkowania: 3 lata
Ford Focus I Hatchback 1.8 16V 115KM 85kW 1999-2005 - Oceń swoje auto
4,23
Podobnie do średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
4,0
Całokształt
Ten samochód to legenda i na stałe wpisał się w annały historii motoryzacji. Rajdowe korzenie są wyraźnie dostrzegalne. Ponadczasowy design i skok w nową erę pod względem prowadzenia przysporzyły mu sławy. Promowany przez fabryczny zespół Forda w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata, czy przez Janusza Kuliga i jego Focusa w czerwonych barwach Marlboro, który siał postrach na Polskich odcinkach specjalnych. Był marzeniem wielu pod koniec XX wieku, jak i na początku nowego tysiąclecia. Marzyłem o nim od czasu zobaczenia jako dzieciak w relacji telewizyjnej mknącego po rajdowych trasach tegoż samochodu w specyfikacji WRC. Marzenie się spełniło! Ocena ogólna: jest dobrze, rzekłbym: bardzo dobrze! Lekka konstrukcja w połączeniu z 115 konnym silnikiem pozwala na żwawe poruszanie się w każdych warunkach przy racjonalnym apetycie na paliwo. Focusa nęka kilka bolączek, jednak po ich zażegnaniu możemy cieszyć się kwintesencją motoryzacji ubiegłego dziesięciolecia. Samochód jak każdy: ma swoje wady i zalety, o których napisałem szczegółowo przy każdym z szczegółowych podtematów.
Wrażenia
4,0
Silnik
Jednostka 1.8 Zetec jest dość rzadka. Jeśli zastanawiacie się właśnie nad nią, warto wziąć pod uwagę dwulitrową benzynę, która jest wyraźniej mocniejsza, elastyczniejsza i dopracowana, nie spalając przy tym dużo więcej. Motor 1.6 jest popularniejszy, na rynku wtórnym jest z pewnością do niego więcej części i z opinii użytkowników wnioskuję, że mniej awaryjny, mniej paliwożerny, jednak chyba troszkę za słaby (zwłaszcza z włączoną klimatyzacją i z osobami trzecimi na pokładzie). 1.8 to dobry kompromis i z jego wyboru jestem zadowolony. 1.8 - solidna benzyna z paroma mankamentami. Nie przytrafiają się jej awarie znane z nowszych samochodów. Prosta konstrukcja pamiętająca czasy Forda Escorta nie znosi gazu, za to odwdzięcza się bezawaryjnością i całkiem znośną mocą 115 KM. Ponarzekać można oczywiście na moment obrotowy, którego tu zaledwie 158 Nm - nie jest to demon elastyczności, jednak całkiem przyzwoicie pozwala przyśpieszać. Kultura pracy jak na rzędową czwórkę jest satysfakcjonująca.
4,0
Skrzynia biegów
Za krótka! Dobra do miasta, jednak w trasie brakuje dłuższych przełożeń lub szóstego biegu, co przekłada się na większe spalanie przy prędkościach autostradowych. Było kilka wersji skrzyń. W mojej biegi wchodzą bardzo precyzyjnie i pewnie. Mam porównanie do samochodów dużo młodszych, które tylko mogą pozazdrościć Focusowi tej właściwości.
5,0
Układ jezdny
Poezja. Niedoścignione w tamtych czasach. Rewelacyjne. Nawet w fatalnych warunkach: śliskiej lub pokrytej warstwą śniegu i lodu drodze, przy braku kontroli trakcji pozwala się poczuć pewnie jak przy domowym kominku. Daje olbrzymią radość z pokonywania zakrętów, którą nie wiem czy jakiekolwiek auto tego segmentu z napędem na przednią oś może zaprezentować. Jest precyzyjne, odpowiednio zestrojone pod kątem twardości układu kierowniczego. Czapki z głów!
Komfort
4,0
Widoczność
W przodu opadająca linia maski nie pozwala dostrzec "początku" samochodu, jednak nie ma tragedii. Z tyłu jest bardzo sympatycznie i parkowanie nie sprawia trudności. Do miasta jak najbardziej na plus!
4,0
Ergonomia
Wszystkie pokrętła umieszczone logicznie, w miejscach w które łatwo sięgnąć podczas jazdy. Schowki na plus. Świetnie! Ale jest jedno ale... Pomimo regulacji kierownicy w płaszczyźnie przód-tył nie jestem usatysfakcjonowany, gdyż chciałbym mieć ją trochę bliżej ciała. Jestem wysoki, w moim położeniu fotela lepiej czułbym się, gdyby koło kierownicze miało szerszy zakres regulacji. W innych markach nie ma z tym problemu, więc w tym aspekcie inżynier zasnął podczas zmiany lub był malutki, nie odsuwał fotela do tyłu i zaprojektował pod własne potrzeby. Niby szczegół, a ma bardzo wyraźne odbicie w bezpieczeństwie na drodze czy komforcie podróżowania.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Grzeje, chłodzi. Czegoż chcieć więcej? Nawet manualna klimatyzacja w zupełności wystarczy.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
To tylko klasa C. Jak ktoś chce podróżować jak prezes to niech lepiej kupi przedłużane A8. No chyba, że nas "prezes" to nasz pociecha - wtedy prezes będzie zadowolony! Przewoziłem niejednokrotnie wysokich pasażerów z tyłu i nie narzekali na komfort. Jednak nie można się spodziewać cudów. Z przodu miejsca pod dostatkiem, nawet dla wysokich osób. Jest to bardzo ważne, gdyż w wielu samochodach haczyłem głową o podsufitkę. Tu jest idealnie, nawet z tyłu! Na pewno nikt nie poczuje się jak ptaszek w klatce. Kolejny plus dla Forda!
3,0
Wyciszenie
Nie ma rewelacji, przy autostradowych prędkościach słychać spory szum powietrza. Ale pamiętajmy, że to tylko kompakt z 2000 roku. Poniżej 100 km/h jest zadowalająco.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Do każdego samochodu po za kupie trzeba dołożyć. Tak zrobiłem i ja. Miałem parę problemów, ale to nie wina inżynierów zza zachodniej granicy, a poprzedniego użytkownika. Wymieniłem tarcze, klocki, czujnik prędkości, silniczek krokowy i parę drobniejszych elementów. Nie była to oczywiście fortuna, jednak Ford nie rozpieszcza cenami części. Zwłaszcza jeśli chodzi o stosunek cen części do ceny zakupu samochodu. Jednak koszty utrzymania nie są tak wysokie jak w dieslowym odpowiedniku czy w nowych turbodoładowanych Ecoboost'ach. Nowe generacje silników to zupełnie inna bajka. Bajka, gdzie Gargamel zjada smerfy, a kojot łapie Strusia Pędziwiatra - czyli ekoterroryzm i downsizing wyciska z nas ostatnie złotówki na rzecz wyimaginowanej walki z tym, by niedźwiadek polarny miał 0,01*C mniej. Nie jest to jednak skarbonka i nie potrzeba budżetu potentata naftowego oraz tony złota w piwnicy, by utrzymywać samochód w dobrej kondycji. W porównaniu do dzisiejszych samochodów - bajka, w stosunku do dziesięciolatków - średnio.
5,0
Stosunek jakość/cena
Daję 7 gwiazdek - niestety nie ma takiej opcji. Genialnie. Nie spodziewałem się, że można kupić samochód w dobrym stanie technicznym, bez rdzy czy ze stosunkowo niewielkim przebiegiem za te pieniądze. No chyba lepiej być nie mogło. To jeszcze nie wszystko: za relatywnie niewielką cenę (jeśli samochód jest sprawny technicznie) dostajemy rewelacyjne zawieszenie, prowadzenie, całkiem dużo przestrzeni bagażowej i naprawdę ładny samochód. Niech ktoś mi poda samochód w tej cenie z takimi możliwościami, bo ja do dziś szukam konkurenta!
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Było kilka, ale to nie wina samego samochodu. Jakiś niemiecki MacGyver miał bujną wyobraźnię i mocno nakombinował. Coś majstrował w skrzyni biegów przez co raz utkwiłem na trójce i tak dojechałem do mechanika. Zamontował pompę wspomagania układu hydraulicznego od diesla, przez co rosły obroty przy hamowaniu. Ktoś pomyśli: co to ma do rzeczy? - Ano to, że w wersji benzynowej jest wtyczka, a w ropniaku nie. Bez wtyczki nie można wsadzić kabelka, toteż komputer wariuje i zwiększa obroty. Na szczęście mechanik (niestety nie pierwszy, do którego się udałem) dobrze zdiagnozował usterkę i problem zniknął. Nie działa otwieranie klapy bagażnika z przycisku z kokpitu, ale nie przeszkadza mi to w zupełności oraz wycieraczka tylna ma humory, co również nie powoduje zawrotu głowy. Spaliły się żarówki i poszedł bezpiecznik - ale to groszowe sprawy.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie nic poważnego się nie zepsuło.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.8 16V 115KM 85kW [l/100km]

Średnie zużycie
7,8
Minimalne średnie zużycie paliwa
7,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
10,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
6,5
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Dziennik kosztów dla Ford Focus I Hatchback 1.8 16V 115KM 85kW
Średni koszt przejechania 100 km
42,50 zł
9,0
l/100km
9,2
l/100km
Zobacz dzienniki
Ford Focus I Hatchback