Silnik
: Naprawdę zadziwia jak niezawodna jednostka to jest i jak mało potrafi spalić przy oszczędnej jeździe, w tym samym czasie pozwalając czasem satysfakcjonująco przyśpieszyć.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Brak
5,0
Całokształt
Świetne małe, bardzo ekonomiczne autko. Posiadam je w wersji trzydrzwiowej, a wcześniej przez kilka lat jeździłem pięciodrzwiową Fiestą z 2003 roku. Obie z czystym sumieniem mogę polecić. Fiesta z tym silnikiem to samochód praktycznie bezobsługowy i niezawodny. W swojej klasie prawdziwa perełka. Jazda mimo niedużej mocy to czysta frajda zwłaszcza na zakrętach, bo Fiesta prowadzi się doskonale i twardawe zawieszenie dodaje poczucia kontroli nad autem, a sto kilometrów w trasie można przejechać nawet spalając mniej niż 4 litry oleju napędowego. Z wyglądu może trochę zbyt delikatna, ale można ją pokochać.
Wrażenia
4,0
Silnik
Gwiazdka mniej bo mocarzem z całą pewnością nie jest, a w dodatku ma kulturę pracy ciągnika, ale przy nieco wyższych obrotach ten problem znika. Bardzo ekonomiczny, bo w trasie można jadąc jednostajnie 90km/h osiągnąć wynik rzędu 3,6-3,8 l/100. W cyklu mieszanym do 4,8l/100 i to z cięższą stopą. Zaś w mieście MAKSYMALNIE 5-5,2 ale da się naturalnie mniej. Nie bierze grama oleju i jest na prawdę niezawodny i bezawaryjny nawet przy ponad 200 tys przebiegu. Nie ma w zasadzie najmniejszych problemów z wyprzedzaniem, choć często niezbędna jest redukcja, na trzecim biegu ma niezłego kopa.
5,0
Skrzynia biegów
Nie mam tu żadnych zastrzeżeń. Krótkie przełożenia, biegi wbija się bardzo lekko, a sprzęgło jest łatwe do wyczucia. Niskie spalanie to przypuszczalnie w pewnym stopniu też jej zasługa.
5,0
Układ jezdny
Fiestka prowadzi się bardzo precyzyjnie i przez to przyjemnie. Zawieszenie dość twarde co pozwala wchodzić w zakręty pewnie i dokładnie. Co prawda owa twardość na kiepskiej jakości drogach trochę dokucza, ale za to układ kierowniczy to zdecydowanie największa zaleta tego auta. Trudno opisać jak dobrze się je prowadzi i jak przyjemna może być zarówno spokojna jak i dynamiczna jazda. Podobnie jak silnik zawieszenie jest niezawodne jeśli się o nie dba i mniejsze nierówności łagodzi „bez mrugnięcia okiem”.
5,0
Karoseria
Nie rdzewieje, jest solidna - w porównaniu choćby z Toyotą Yaris blachy dość grube i można się czuć bezpiecznie.
Komfort
5,0
Widoczność
W obu wersjach nadwozia widoczność w żadnym kierunku jest dobra. Bardzo duża, wysoka przednia szyba, w porównaniu np. z Volvo v70 widoczność w przód dużo lepsza i przejrzyście można obserwować drogę łącznie z poboczem. Cofanie także nie sprawia problemów, a małe gabaryty pojazdu pozwalają z precyzją manewrować używając lusterek. Jedyne co można zarzucić Fieście to nienajlepsze światła mijania.
4,0
Ergonomia
Wszystkie pokrętła i przyciski umiejscowione intuicyjnie i wygodnie. Może nieco za duża kierownica, ale trzyma się ją bardzo dobrze. Gałka zmiany biegów również w wygodnym miejscu. Na duży minus kiepski uchwyt na kubek umiejscowiony fatalnie, bo przy większej butelce koliduje z wrzuceniem piątego biegu. Rownież podnóżek na lewą stopę dokucza, bo jest bardzo wąski, ale w końcu to nieduże auto miejskie więc nie ma co w tej kwestii za dużo oczekiwać i w jeździe miejskiej lewa noga nie odpoczywa zbyt często.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Brak zarzutów, klima działa, na wyposażeniu jest automatyczna i obsługuje się ją bardzo intuicyjnie. Nawiewy dobrze wyglądają i są rozsądnie umiejscowione. Grzeje także bez problemu, choć to wymaga chwili pracy silnika. W starszej Fieście wyposażenie obejmowało też grzane fotele, co jest bardzo przydatnym zimą dodatkiem i dość rzadkim zjawiskiem w autach tej klasy z 2003 roku, grzały one doskonale.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie ma tego miejsca za dużo ale na przednich fotelach nawet wyższy kierowca i pasażer się zmieszczą bez problemu, głównie brak miejsca można odczuć z tyłu i jest to miejsce raczej przeznaczone dla dzieci, ale zwłaszcza w pięciodrzwiowej wersji na krótkich dystansach podróż w cztery osoby jest absolutnie do zniesienia. Przestrzeń bagażowa jest nieduża, ale udało mi się zabrać 4 średniej wielkości walizki jadąc na wakacje (ładowane nad dolną krawędź szyby). Po złożeniu tylnej kanapy można przewieźć nawet np. kosiarke
3,0
Wyciszenie
Najsłabszy punkt Fiesty. Co prawda jest to małe auto co poniekąd usprawiedliwia te braki, ale jazda nawet przy 120km/h jest dość nieprzyjemna ze względu na hałas. Przy niższych prędkościach nie słychać tak bardzo otoczenia zaś przeszkadza silnik. Da się go jednak zagłuszyć dobrym systemem audio, w który Fiesta jest wyposażona i który odstaje na tle nawet nieco wyższej klasy konkurencji.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Fiesta nie wymaga praktycznie żadnej obsługi (przynajmniej w moich dwóch przypadkach), a ewentualne naprawy nie są zbyt drogie. Pali mało więc to też się chyba tu liczy¿
5,0
Stosunek jakość/cena
Fiesta dorwana za 7 tysięcy, a jej stan przy zakupie i 185 tys kilometrów był naprawdę bardzo dobry zarówno wnętrza jak i techniczny. Fiestę z tym silnikiem można znaleźć też za piątkę i myślę, że można bez obaw brać, bo to naprawdę bezawaryjne pokorne autko i w tej cenie chyba wiele lepiej nie można trafić.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Przycisk do otwierani bagażnika z kabiny przestał działać, poza tym brak jakichkolwiek usterek.
W drugiej wystąpił mały problem z czujnikiem w egr-ze, ale to naprawdę drobiazg
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak takich usterek, więc użyję tego miejsca na pochwalenie bezpieczeństwa Fiesty, w której miałem okazje dachować i wyjść z tego bez szwanku( ja nie Fiesta)
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 TDCi 68KM 50kW
[l/100km]